fin barnehagestart -tips

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Hva er ditt beste tips for en god og lett barnehagestart?
Er ute eetter erfaringer både ang selve oppstarten og hvordan få dem til å trives :)

Denne må jeg følge :) snart tiden for dette...

No har jeg en veldig sosial gutt så han hadde egentlig bare trengt en dag med innkjøring. Men jeg satt på gulvet og lot han leke med de andre og styre det hele selv. Han var med ut å lekte litt også. Men de ansatte var flinke til å dra han med samtidig som at de viste at mamma er her fortsatt.

Kommer jo selvfølgelig ann på ungen, men mitt tips er å sitte på gulvet med de så de vet at du er der men at de styrer alt selv

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

No har jeg en veldig sosial gutt så han hadde egentlig bare trengt en dag med innkjøring. Men jeg satt på gulvet og lot han leke med de andre og styre det hele selv. Han var med ut å lekte litt også. Men de ansatte var flinke til å dra han med samtidig som at de viste at mamma er her fortsatt.

Kommer jo selvfølgelig ann på ungen, men mitt tips er å sitte på gulvet med de så de vet at du er der men at de styrer alt selv

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Høres bra ut! :) :)

Flere? :)

Snakk fint om barnehagen, ikke vis barnet om du er engstelig

La barnet leke litt på gulvet og la de ansatte få ta seg litt av barnet

Snakk fint om barnehagen, ikke vis barnet om du er engstelig

La barnet leke litt på gulvet og la de ansatte få ta seg litt av barnet

Dette med å snakke fint om bhg skal jeg virkelig ta ekstra til meg, for jeg gruer meg jo egentlig veldig. Men vil ikke at poden skal høre om akkurat det.

Ikke vis at du blir trist. Jeg måtte løpe fort ut i bilen de første dagene.
Si ordentlig ha det, så ikke barnet ikke merker du går.
De sier at man ikke sksl drøye tiden, men jeg har alltid brukt lang tid i bhgn på morgningen og sett han "ordentlig i gang" før jeg går.

Vi anbefaler å komme innom så mye så mulig før tilvenningen begynner. Ikke så mange så gjør det, men har dere mulighet så er dette flott. Ring barnehagen å si at dere kommer på besøk. Er barna ute, er du med barnet ditt ute. La barnet utforske barnehagen sammen med deg:). Bruk tid på tilvenning, la barnet ha korte dager i begynnelsen.

God dialog med de ansatte. Ingenting er for lite eller for hønemor å dele.

Lever i bhg hver dag og velg heller kortere dager, dersom du ikke jobber fullt.

Lever og hent til ca samme tid.

Ikke dra ut avskjeden. Dersom barnet trenger tid så ikke si hadet før det er klart for at du går. For når du først sier hadet bør du gå med en gang.

Bruk gjerne tid på tilvenning i form av at barnet blir kjent og trygt og å ha korte dager. Dersom man har muligheten for det selvfølgelig, feks at oppstart er før permisjon/ferie er ferdig.

Snakk positivt om bhg. Er du utrygg/misfornøyd så merker barnet det, da bør du snakke med personalet slik at du er positiv til å levere barnet der.

Lek på uteplassen i helger eller etter stengetid.

Snakk positivt om barnehagen, de ansatte og de andre barna.

Besøk gjerne barnehagens uteområde etter stengetid/helg.

Back
Topp