Filodeig, vårrulldeig, rispapir.... HJELP!

*Labambie

Forumet er livet
Dere som har laget vårrull, hva skal man egentlig bruke og hvorfor? Og kan det ene brukes like greit som det andre, hvis nei, hvorfor ikke? 

Jeg bruker sånn vårrull-deig. Filo passer best til børek (sånne tyrkiske), men jeg liker ikke Filodeig uansett noe særlig, synes den er så tørr, og blir så lett mørkebrun og smaker da enda verre. 

Rispapir har jeg ikke noe særlig erfaring med selv da, så det vet jeg ikke. Har bare kjøpt sånn vårrull-deig på innvandrerbutikkene.

Jeg som trodde at vårrulldeig var for å lage vårruller med.... 

Har bare prøvd med våtrull deig og det er vel det som er mening en skal bruke:-)

stinefine skrev:
Jeg som trodde at vårrulldeig var for å lage vårruller med.... 

Det kan du jo si! Bare at i 90% av oppskriftene jeg googlet meg frem til står det filodeig. 

Vi bruker filodeig til våre vårruller...mens at ho av jentene våre som har cøliaki får vårruller laget med rispapir (filo'en er det gluten i)
synes filo'en er enklest å jobbe med. rispapir tar mye lengre tid og jeg synes det færdig "kokte" resultatet blir seigere enn med filo.

Jeg bruker filodeig, kjøpt på thaisjappa i byen. Har lært å lage av tanten min fra thailand =)

Hun jeg vet av fra Thailand bruker vårrulldeig, på Thaisjappa bruker de vårrulldeig, og jeg bruker vårrulldeig.
Har ikke smakt noe annet.

Bortsett fra de man kjøper på butikken da, i frysa. Daloon. Er det filodeig eller?

Uansett, vårrulldeigen er kjempeenkel å bruke da, vet ikke hvordan det er med de andre.
Trenger ikke lime den sammen med egg osv, det klistrer seg sammen selv det papiret.

Hvis du googler vårrull eller springroll så ser du jo at 96 % av bildene er med vårrulldeig:)

Og hvis du googler filodeig ser du åssen den ser ut (med unntak av noen feilinformasjonsbilder av vårrulldeig)
Det er jo butterdeig-ish.

Rispapir er gjennomsiktig, og smaker nada.

Dere som har laget vårrull, hva skal man egentlig bruke og hvorfor? Og kan det ene brukes like greit som det andre, hvis nei, hvorfor ikke?

For tre dager siden lurte jeg på det samme, og gikk derfor grundig til verks. Jeg laget vårruller med alle typer deig. Mine erfaringer er:

Filodeig
Egner seg ikke til vårruller, men gjerne til samosa og baklava. Det smaker litt vaffel. Ikke ble vårrullene særlig pene heller, boblete og ujevn farge ved fritering. Som "lim" brukes sammenpisket egg.

Filodeigen kommer i en avlang pakning på størrelse med aluminiumsfolie. Inni ligger de som store ark, og jeg fikk ikke til å rulle disse pent ut. Flere knakk. Jeg tror jeg burde ha latt det tine lenger i pakningen før jeg rullet ut, men det er mange ark i hver pakning, så jeg ønsket å fryse det igjen.

Filodeigark blir veldig fort uttørket, så de må legges på fuktet kjøkkenhåndkle. Når jeg skal bruke opp restene på samosa om noen dager, kommer jeg til å rulle ut hele greia på vått kjøkkenhåndkle, og legge et fuktet kjøkkenhåndkle på toppen. Så vil jeg ta et og et ark fra toppen som jeg jobber med og legge fuktet håndkle over for hver gang, og regner med at nederste ark er svinn.

Rispapir
Egner seg ypperlig til ferske vårruller, men overhodet ikke til friterte. De eksploderte i møte med varm olje, akkurat som risbaserte rekechips. Men dersom man tar sjansen på å fritere likevel, så brukes vann og maisenamel som "lim".

Rispapir er noe ordentlig herk å jobbe med. På pakken sto det at man skal ta noen ark og legge det i kokende vann i et par minutter. Det er feil! Gjør man det, får man en klump som minner om strandet glassmanet. Man må ta et og et ark, og vannet må ikke koke, men være veldig varmt. Dersom det koker så er det vanskeligere å få de til å holde formen. Jeg la et ark ned i en stor gryte og brukte hullsleiv for å trykke de ned slik at de holdt formen. De første tok jeg for fort opp og da ble de klissete, så det er viktig at de får ligge noen minutter. Jeg la dem ned på et fuktet kjøkkenhåndkle mens jeg forberedte flere.

Rispapir fant jeg på ICA.

Vårrulldeig
Egner seg ypperlig til vårruller. Deigen var lett å jobbe med, og beholdt en fin form under fritering. Som "lim" brukes sammenpisket egg.

Vårrulldeigen jeg kjøpte kom med 50 ark i pakningen. Arkene skal tine i pakningen, og er ikke vanskelige å skille fra hverandre. Arkene er ikke klissete, så med disse går det fint an å pakke fyllet godt sammen. Siden jeg ikke hadde laget nok fyll til 50 stk, har jeg puttet de opptinte arkene tilbake i fryseren. Vet ennå ikke om det går greit. Men jeg har frosset de ferdig friterte vårrullene og de smakte like fortreffelig etter en kjapp opptining i ovnen.

Vårrulldeig fant jeg på en asiatisk spesialforrretning i Torggata i Oslo, men jeg tror Meny også fører det.

Og hvis du googler filodeig ser du åssen den ser ut (med unntak av noen feilinformasjonsbilder av vårrulldeig) Det er jo butterdeig-ish. Rispapir er gjennomsiktig, og smaker nada.

Jeg synes de fleste bildene som kom opp i google var av vårrulldeig og ikke filo, med unntak av bilder av ferdiglaget baklava.

Så for ordens skyld.

Dette er vårrulldeig: http://www.mandarinen.no/printerfriend.aspx?menuid=46&prodid=364

Dette er filodeig: http://www.sultanmarked.no/shop/strudel-leaves-filodeig-500gr-p-927.html

Back
Topp