Filmanmeldelser: Hvem er de for?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jeg blir litt barnslig irritert kjenner jeg, leste anmeldelsen til The Host nå nettopp.
Jeg venter på den filmen ja, men hadde ikke forventet meg at den skulle være så kjempebra både fordi jeg syns boka har noen mangler, og fordi jeg ikke har sett noe reklame utenom den jeg selv har oppsøkt. Ikke hørt noe snakk heller liksom. Så leser jeg anmeldelsen, og reagerer likt som jeg gjorde da jeg leste anmeldelsen til den siste Twilight-filmen.

Klart jeg forstår at de ikke kan ha fjorten år gamle jenter til å skrive anmeldelsene, og litt humor og sarkasme er jo lov i blant, men når det er den samme typen filmer som blir utsatt hver gang så føler jeg meg liiiittegrann mobbet. Jeg tenker nå som sist, burde det ikke være noen som liker sjangeren mer, som anmelder slike filmer? Dette virker så veldig ensidig for meg, dette er tydelig en fyr som ikke har noen grunn til å se slike filmer i utgangspunktet. Og hvem er det som har nytte av en slik anmeldelse?

Jeg tenker at anmeldelsen hadde hatt mer verdi hvis den var skrevet slik at de som faktisk var i filmens målgruppe ikke hadde følt seg litt latterliggjort av å lese anmeldelsen... Joda, nå er jeg litt eldre enn målgruppen, men jeg liker ungdomsfantasy/sci-fi for tiden.

Jeg har ikke sett filmen selv enda, så hvis den virkelig har så dårlige effekter kan det jo godt være den fortjener en toer, men jeg kjenner at jeg blir frustrert likevel.

Og en annen ting jeg har tenkt på før, er at når en film basert på en bok anmeldes, så syns jeg faktisk det er et poeng å diskutere hvordan filmen er i forhold til boka, hvordan historien fortelles.

Måtte bare blåse ut litt. :p

http://www.vg.no/film/film.php?id=13048

Får ikke til linken din.

En filmkritiker bør i utgangspunktet vite såpass mye om film, og være såpass saklig, at han/hun ikke kommer med usaklige kommentarer. Det finnes mane typer film, og utallige typer filmseere. Det hele blir fort latterlig, og skinner igjennom som dårlig arbeid om de ikke kan skille mellom filmens kvaliteter, og sin egen filmintr.

Det er bare å google vg anmeldelse the host eller twilight. Har merket meg denne Morten-fyren ja.

Jeg leser sjeldn filmanmeldelser:p

Men enig med deg, for å kunne anmelde en film bør man være interessert i den type filmsjanger. Hvis ikke er det bortkasta og det kommer tydelig frem at man ikke har så peiling:p

Nå har jeg aldri hørt om filmen du refererer til, og er heller ikke intr i de andre filmene. Har styrt langt unna de:p

skjønner godt hva du mener! D blir litt sånn "hvilken rett har du til å slakte en film?" liksom!!

skjønner godt hva du mener! D blir litt sånn "hvilken rett har du til å slakte en film?" liksom!!

Ikke sant, det er litt det som er hovedpoenget mitt. Enkelte sjangerer vil jo aldri få noen oscar, men hvem er det som bestemmer at slike filmer er mindre gode/verdt enn andre, og dermed ikke fortjener noen sekser uansett? Filmen burde jo dømmes og få karakter for hvordan den er i sin sjanger.

Enig, det er utrolig mange dårlige anmeldelser ute og går! Jeg savner ofte en mer saklig begrunnelse for hvorfor en film får dårlig kritikk. Av og til fremstår forfatteren nesten som om målet er å være mest mulig nedlatende overfor regissør og skuespillere og det blir ofte dårlige forsøk på å være vittige...

Leste anmeldelsen, men har ikke sett filmen så kan ikke uttale meg på annet hrunmlag enn å ha lest boka. Han tar tak i mye som ikke har noe med sjsngeren å gjøre, men som går på filmrns kvalitet å gjøre. Har ikke noe problem med å se for meg at denne filmanmeldelsen kan treffe godt. Boka har potensial, men for meg ble dette ikke oppfylt. Ser ut til at filmen kan ha gått i samme felle. Nok et kommersielt forsøk på å få mest mulig penger, og for lite fokus på kvalitet. Dessverre. Skal lete opp tråden når jeg har sett fiømen. ;)

Leste anmeldelsen, men har ikke sett filmen så kan ikke uttale meg på annet hrunmlag enn å ha lest boka. Han tar tak i mye som ikke har noe med sjsngeren å gjøre, men som går på filmrns kvalitet å gjøre. Har ikke noe problem med å se for meg at denne filmanmeldelsen kan treffe godt. Boka har potensial, men for meg ble dette ikke oppfylt. Ser ut til at filmen kan ha gått i samme felle. Nok et kommersielt forsøk på å få mest mulig penger, og for lite fokus på kvalitet. Dessverre. Skal lete opp tråden når jeg har sett fiømen. ;)

Jeg syns det er en del, han latterliggjør jo historien og "firkantdramaet", og dreper karakteren.
Jeg er forsåvidt enig med deg, boka kunne vært bedre, men jeg syns den er fin å lese. Jeg ser jo at generelt er Meyer redd for å skade karakterene sine eller skape litt ordentlig action, hun er god til å skrive rundt det.

Jeg syns det er en del, han latterliggjør jo historien og "firkantdramaet", og dreper karakteren.
Jeg er forsåvidt enig med deg, boka kunne vært bedre, men jeg syns den er fin å lese. Jeg ser jo at generelt er Meyer redd for å skade karakterene sine eller skape litt ordentlig action, hun er god til å skrive rundt det.

Han skriver at det er mye klining i første kvarter. Slik opplever jeg ikke boka. Firkantdrama blir kanskje litt kleint når vi ikke er "inne" i hodet til karakteren? Kan egentlig se for meg mye av det han skriver uten at det behøver å være en hån til sjangeren. Må nesten se den først. ;)

Han skriver at det er mye klining i første kvarter. Slik opplever jeg ikke boka. Firkantdrama blir kanskje litt kleint når vi ikke er "inne" i hodet til karakteren? Kan egentlig se for meg mye av det han skriver uten at det behøver å være en hån til sjangeren. Må nesten se den først. ;)

Det må jo være en del flashbacks eller noe da, til før hun ble tatt, tenker jeg.
Jeg er spent på filmen iallefall.

Men jeg tenker ikke bare på denne anmeldelsen, men at jeg generelt har inntrykk av at anmeldelsen er litt unyttig fordi de som uansett ikke liker slike filmer neppe vil se den uansett, men de som liker sjangeren kunne hatt nytte av en som var litt mer nyansert, jeg har tenkt dette flere ganger. Som jeg sa over, noen sjangere vil aldri få noen oscar, men hvem er det som uansett bestemmer at en film er bra eller dårlig, dersom alle skuespillerne er greie og det ikke er noe dårlig kvalitet? Så jeg kjenner litt at jeg heller har lyst til å styre unna anmeldelser for filmer jeg vet jeg kommer til å se uansett. :p

Så filmen på torsdag jeg, syns den var veldig bra:) med fare for å bli halshugd av twilight fansen: i motsetning til twilight har denne filmen sterke skuespillere i hovedrollene, jeg syns stewart og pattinson er utrolig dårlige skuespillere. Men bøker er alltid bedre, sjelden man ser en film der der de ikke har fjerna mye av de bra detaljene. Jeg bryr meg ikke om anmeldelser, sjekker heller imdb.

Så filmen på torsdag jeg, syns den var veldig bra:) med fare for å bli halshugd av twilight fansen: i motsetning til twilight har denne filmen sterke skuespillere i hovedrollene, jeg syns stewart og pattinson er utrolig dårlige skuespillere. Men bøker er alltid bedre, sjelden man ser en film der der de ikke har fjerna mye av de bra detaljene. Jeg bryr meg ikke om anmeldelser, sjekker heller imdb.

På grunn av slikt som skuespillerne og omskrivinger fra bøkene så har jeg ofte to forskjellige forhold til bøkene og filmene. Harry Potter for eksempel. Jeg kan godt forstå at folk som aldri har lest bøkene ikke liker det, for jeg tror det må være vanskelig å forstå dybden i historien kun fra filmene.

Jeg er ikke helt fornøyd med måten Pattinson og Stewart har tolket rollefigurene nei, men jeg har vennet meg til dem. Jeg tror litt av forelskelsen min til Twilight-bøkene har begynt å legge seg også, jeg syns jeg ser det den ene venninna mi pratet om, at hun syns Bella er så sytete. Dårlig selvtillit er jo noe jeg kan forholde meg til, men den kombinert med Edwards utrolige gudommelighet syns jeg blir litt drøy til tider, og jeg ser en del steder hvor jeg syns jeg ser at Meyer sliter med å komme fram til det hun vil, for eksempel steder der vi skal få et godt innblikk i Bellas tanker og hva hun tenker tilbake på. Og så har jo jeg de norske bøkene da, som er grusomt dårlig oversatt. Det flyter bare ikke. :S

Jeg leser sjeldent anmeldelser siden jeg helst vil møte filmen med et åpent sinn :) liker å se trailere på nettet heller. Men er enig i at det er mange dårlige anmeldere der ute som bare er ute etter å håne virker det som

Er forresten litt spent på the host. Har ikke lest boken men sett klipp fra filmen. Har heller ikke lest twilight bøkene men synes filmene var bra. Bortsett fra den siste, den skuffet litt. Med Harry Potter er jeg enig, der har jeg lest alle bøkene og det er jo mye mer som ikke kommer med i filmene. Så blir litt vanskelig å bare se på filmen alene uten å ha bøkene i bakhodet. Samme gjelder jo feks ringenes herre

Er enig i at de som anmelder filmen, bør kanksje ha en viss interesse for sjangeren. Hvis ikke blir det mye slakt ute og går som regel. Ser av og til det på disse eldre (50 åra) anmelderne at de vinkler sånne sjangere -og actionfilmer for den saks skyld- ganske negativt. De fleste filmer er jo laga for underholdningens skyld. Ikke så mye for en dypere mening...

Nå har jeg ikke sett filmen, bare sett trailerene. Men det som irriterer meg mest, er alderen på de i boka versus de i filmen. Det stemmer overhodet ikke overens. Jared skal liksom være 26... Synes ikke han pjokken i filmen ser ut som det for å si det sånn...Så kommer ikke til å se filmen på kino hvertfall (kanskje på dvd).

Back
Topp