Film på skulen, aldersgrense?

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Guten vår har ikkje fått lov til å spele Rango-spelet pga vold. Veit ikkje aldersgrensa på spelet, men vi gjer det vi kan for å unngå voldelege spel og filmar.

I dag fortalte han at han har sett filmen på SFO. Når eg sjekka no så ser eg at filmen har aldersgrense 7 og er fråråda barn under sju år. Www.barnevakten.no seier:

"Dette er en annerledes og underholdende animasjonsfilm som utnytter potensialet i dataanimasjon på en frisk og svært god måte. Men vær oppmerksom på at dette ikke er en film for barn."

og

"Denne filmen har fått syv års aldersgrense, og vi fraråder på det sterkeste at barn under aldersgrensen får se filmen. I tillegg bør foreldre til barn opp til tiårsalderen vurdere om de synes denne filmen egner seg for deres barn."

Er det ok at SFO då visar denne filmen for førsteklassingar?

De kunne kanskje gjort som skolen vår gjorde, de sendte en liste med 10 filmer, og så kunne ungene i samarbeid med foreldrene velge film.... 

Jeg lar ikke mine elever få se filmer over aldersgrensen. Hvis de har vist film på skolen til mine barn, der ikke hele klassen f.eks er gamle nok (11 år aldersgrense, og ikke alle er fylt 11 år), så blir foreldrene kontaktet, og må godkjenne at deres barn får se filmen. 

Lois Lane skrev:
Jeg lar ikke mine elever få se filmer over aldersgrensen. Hvis de har vist film på skolen til mine barn, der ikke hele klassen f.eks er gamle nok (11 år aldersgrense, og ikke alle er fylt 11 år), så blir foreldrene kontaktet, og må godkjenne at deres barn får se filmen. 

Det høyrest jo vetigt ut. I første klasse på denne sida av nyttår er jo ALLE til og med under sju år. No blei vel filmen vist på sfo då, og då er det jo barn frå seks til 10 år der. Men likvel synest eg det blir feil. Kjem til å forsikre meg om at det faktisk var den filmen dei såg (stolar for øvrig på det, guten beskriver godt kva som skjedde i filmen), og så vil eg nok fortelle dei, på ein sakleg måte, at eg ikkje synest det er ok at dei visar film som er fråråda barn under sju år til mitt barn som akkurat har fylt seks.

Dei burde jo egentlig skjønne såpass av seg sjølv, det er jo ein grunn for at aldersgrensene er der.

Det å sende heim ei liste for å velge film høyrest jo greitt nok ut, men filmane bør jo likevel  ha "riktig" aldersgrense for heile barnegruppa.

Tror ikke alle er til riktig aldersgrense muligens, men er litt usikker. Guttungen fikk gjøre valget selv. Ingen av filmene var noe han ville se uansett, aldersgrensa ble feil "andre veien".

*Meya* skrev:
Tror ikke alle er til riktig aldersgrense muligens, men er litt usikker. Guttungen fikk gjøre valget selv. Ingen av filmene var noe han ville se uansett, aldersgrensa ble feil "andre veien".

Ja, det er ikkje alltid eit gitt utvalg faller i smak for alle...

Uansett meiner eg at når den lavaste aldersgrensa (utanom "tillatt for alle") er for høg for enkelte av elevane, så skal skulen holde seg unna. Det er jo ein grunn for at aldersgrensene er der, og det skal ikkje vere opp til ein tilfeldis SFO-assistent å bestemme at mitt barn skal sjå ein film med for høg aldersgrense.

Det blir vel SFO-leiar eg må ta det opp med, kanskje?

Ranveig R skrev:

*Meya* skrev:

Ja, det er ikkje alltid eit gitt utvalg faller i smak for alle...

Uansett meiner eg at når den lavaste aldersgrensa (utanom "tillatt for alle") er for høg for enkelte av elevane, så skal skulen holde seg unna. Det er jo ein grunn for at aldersgrensene er der, og det skal ikkje vere opp til ein tilfeldis SFO-assistent å bestemme at mitt barn skal sjå ein film med for høg aldersgrense.

Det blir vel SFO-leiar eg må ta det opp med, kanskje?

Ta det opp med lederen, ja : )

Hva er den laveste aldersgrensen vi har på film i Norge?

Edit: Fant det ut selv. 

I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er noen grunn til å reagere, om SFO har vist en film med 7-års aldersgrense. Men etter å ha lest det du beskriver her, om den aktuelle filmen, tror jeg de kanskje ikke har gjort forarbeidet, og gjort seg kjent med hva denne filmen handler om på forhånd. Dette er jo tydeligvis en type film som er litt spesiell. Jeg hadde spurt om det var tilfelle at de har sett den filmen, og om de selv hadde satt seg inn i handlingen og anbefalingen rundt den på forhånd. Samtidig hadde jeg levert en utskrift av det du har funnet om den, og tipset de om hvor de kan lese om aktuelle filmer før de vises, så de kan gjøre et bedre valg neste gang de bestemmer seg for å vise film. 

IsThaBeth skrev:
Hva er den laveste aldersgrensen vi har på film i Norge?

Edit: Fant det ut selv. 

I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er noen grunn til å reagere, om SFO har vist en film med 7-års aldersgrense. Men etter å ha lest det du beskriver her, om den aktuelle filmen, tror jeg de kanskje ikke har gjort forarbeidet, og gjort seg kjent med hva denne filmen handler om på forhånd. Dette er jo tydeligvis en type film som er litt spesiell. Jeg hadde spurt om det var tilfelle at de har sett den filmen, og om de selv hadde satt seg inn i handlingen og anbefalingen rundt den på forhånd. Samtidig hadde jeg levert en utskrift av det du har funnet om den, og tipset de om hvor de kan lese om aktuelle filmer før de vises, så de kan gjøre et bedre valg neste gang de bestemmer seg for å vise film. 

Joda. Har sjekka opp, og dei har vist filmen på SFO. Har ei søster som jobbar der, så ganske enkelt å få info sånn sett.

Har ikkje tenkt å angripe nokon, men gjere oppmerksom på at eg ikkje vil at mitt barn skal sjå film med høgare aldersgrense enn det som passar til han. Det er ikkje for mykje å kreve.

Skal ta og printe ut det http://www.barnevakten.no seier om den aktuelle filmen (takk for tips), og så be dei vere oppmerksomme på innhaldet i filmane dei viser. Barnevakten er jo ein veldig grei plass å finne informasjon, dersom dei tar seg bryet.

Og eg tenker at det er jo tusenvis av filmar med aldersgrense "tillatt for alle", som dei kan velge mellom. Det betyr jo ikkje at det berre er barnslege eller kjedelege filmar. Mange tillatt-for-alle-filmar er morsomme for meg og, liksom (og eg trur eg er omtrent på riktig mentalt nivå i forhold til min alder)...

Nej, det hadde jeg ikke likt.

Finner det meget interessant å finne at så mange syns at en film med 7 års aldersgrense er uaktuelt for deres barn å se, om barnet er bare 1 år yngre enn aldersgrensen tilsier. Når jeg omtrent ble latterliggjort her inne for å ha reagert på at gutten min, på 6 år, så en film med 11 års aldersgrense, hos en nabogutt. Det er bare noen mnd siden også gitt ;)
Men det er jo bare babyverden på sitt beste da.
Ang den akutelle problemstillingen, så så jeg faktisk denne filmen sammen med sønnen min for en mnd siden, og er enig i at den egentlig ikke er noen barnefilm. Men man finner jo filmer som har aldersgrense "tillatt for alle", uten at det egentlig egner seg for å vise for alle. Tenker da på filmer som f.eks "hysteria", eller "møte i toscana" som går på kino nå, som absolutt ikke er noen barnefilm, men pga at det ikke er noen scener som anses som skadelige for barn, så får den dermed denne aldersgrensen, uten at det sier noe om filmens egnethet for alle.
Ville tatt en prat med SFO, og bedt dem gjøre bedre forarbeid før de viser film til barna heretter, da min personlige mening, etter å ha sett Rango (som jeg så i god tro om at var en ok barnefilm), ikke egner seg som en film for barn.

Det hadde jeg ikke likt, nei..
Her er gutten sart for skumle ting, akkurat som jeg var når jeg var liten. (Og forsåvidt fortsatt er)

Hadde sagt i fra på en saklig måte og sagt hvor de kunne finne informasjon om senere filmer.

Back
Topp