Fikk vite kjønn på UL 9+6

Ugleskogen

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
9DFD1121-662E-4423-8CB1-9EB73203B192.jpeg Veeldig tidlig.. men kan jeg ta det for god fisk? Noen som har opplevd noe lignende. Gyn mente han så tissen mellom beina. Han mente at det var en gutt han så:)

ååå så gøy! visste ikke man kunne se det så tidlig!
Klarer nesten ikke vente til enten svar på NIPT om 10-12 dager eller UL om 13 dager

Tidsskriftet sier dette:

Fosterets kjønn kan ikke diagnostiseres ved ultralyd før ca. 12 uker, fordi genitalia ikke er utviklet slik at det er mulig å se forskjell. Ved ca. 12 uker regner man med at genitalia kan visualiseres med ultralyd hos 87 – 100 %, og at fosterets kjønn kan bestemmes hos 86 – 100 %
https://tidsskriftet.no/2005/12/leder/gutt-eller-jente

Så vet ikke om jeg hadde tatt det helt for god fisk enda:)
Men gøy om det stemmer:D

Nei det kan du ikkje dessverre, kjønn sees ikkje på utsiden før minst andre trimester. Før dette er det heilt likt hos jenter og hos gutter, klitoris er stor og ser heilt ut som ein penis. Sjølv jenta vår født ca 16 uker gammel såg ut som gutt.
Sa gynekologen noko om koffer det hella mot gutt og ikkje jenta?

Dessuten er det også eit kraftig lovbrudd då helsepersonell ikkje har lov å antyda noko om kjønn før uke 12.

Nei det kan du ikkje dessverre, kjønn sees ikkje på utsiden før minst andre trimester. Før dette er det heilt likt hos jenter og hos gutter, klitoris er stor og ser heilt ut som ein penis. Sjølv jenta vår født ca 16 uker gammel såg ut som gutt.
Sa gynekologen noko om koffer det hella mot gutt og ikkje jenta?

Dessuten er det også eit kraftig lovbrudd då helsepersonell ikkje har lov å antyda noko om kjønn før uke 12.
Han sa at det så ut som en gutt fordi den var så tydelig mellom beina på ultralydbildet tatt under rumpa og oppover. Kan jo ikke akkurat si at jeg er uenig:hilarious:. Men får jenter så lang og tydelig utovertiss da?? Synes den ser veldig guttetissaktig ut:-). Jeg ble målt til 10+1.
jeg er der en gang i uka fordi jeg blir fulgt opp ekstra pga historikk med tidlige spontanaborter. . Tror ikke akkurat det er noen fare for at jeg ville valgt abort før uke 12 avhengig av hvilket kjønn jeg bærer. Men skjønner poenget ditt:-).

Tidsskriftet sier dette:

Fosterets kjønn kan ikke diagnostiseres ved ultralyd før ca. 12 uker, fordi genitalia ikke er utviklet slik at det er mulig å se forskjell. Ved ca. 12 uker regner man med at genitalia kan visualiseres med ultralyd hos 87 – 100 %, og at fosterets kjønn kan bestemmes hos 86 – 100 %
https://tidsskriftet.no/2005/12/leder/gutt-eller-jente

Så vet ikke om jeg hadde tatt det helt for god fisk enda:)
Men gøy om det stemmer:D
Jeg får kanskje vente litt med å juble over over en lillebror. Men det så jo unektelig ut som en tydelig snopp det der da. Jenter kan da ikke så «lang» tiss:hilarious:

Gutter og jenter har en like lang tutt mellom beina på dette tidspunktet, men om man får sett i profil vil en såkalt nub hos gutter peke mer oppover og hos jentene vil den være mer rett frem eller vinklet litt ned. Vet det enda er sånn rundt uke 12-14 også. Var på ultralyd med jenta mi i uke 13 og hun hadde tydelig tut mellom beina, men den var vinkla rett fram i profil. :)

Utvendig har begge kjønn like stor tut så tidlig har jeg lest, men har fått vite kjønn på UL rundt uke 12 basert på vinkelen på urinrøret, og det stemte.

Herremin for et søtt bilde!

Han sa at det så ut som en gutt fordi den var så tydelig mellom beina på ultralydbildet tatt under rumpa og oppover. Kan jo ikke akkurat si at jeg er uenig:hilarious:. Men får jenter så lang og tydelig utovertiss da?? Synes den ser veldig guttetissaktig ut:). Jeg ble målt til 10+1.
jeg er der en gang i uka fordi jeg blir fulgt opp ekstra pga historikk med tidlige spontanaborter. . Tror ikke akkurat det er noen fare for at jeg ville valgt abort før uke 12 avhengig av hvilket kjønn jeg bærer. Men skjønner poenget ditt:).

Rart at ein gynekolog ikkje veit at både jenter og gutter har like lang utovertiss på dette tidspunktet. Skal du tilbake til den samme i neste uke ville eg spurt korleis han kan sei at det ser meir ut som guttetiss enn jentetiss. Babyen vår som var 13+5 når den dødde hadde like lang som dette, var likevell nesten umulig å se om det var jente eller gutt. Er derfor nokre får feil kjønn utgitt, fordi ofte i uke 18 har jenter fremdeles ein liten tiss som stikker ut, som kan se ut som guttetiss, og ofte kan gutter også ha veldig liten tiss og testiklene enda ikkje har kommet ned, derfor trur dei det er ein stor klitoris. Nokre babyer får ikkje testikler (utenpå) før etter dei er født ein gang. Så å se på kjønn på utsiden er ikkje alltid like lett faktisk :) iallefall ikkje i uke 10 når alt er likt i utgangspunktet.

Men det er jo 50/50 så godt mulig han tar rett uansett ;) blir spennande og sjå.

Eit lovverk er eit lovverk og skal ikkje bøyes uansett. Rart at så mange gjer det..

Kjenner flere som har fått vite kjønn sopass tidlig. Og det har
Rart at ein gynekolog ikkje veit at både jenter og gutter har like lang utovertiss på dette tidspunktet. Skal du tilbake til den samme i neste uke ville eg spurt korleis han kan sei at det ser meir ut som guttetiss enn jentetiss. Babyen vår som var 13+5 når den dødde hadde like lang som dette, var likevell nesten umulig å se om det var jente eller gutt. Er derfor nokre får feil kjønn utgitt, fordi ofte i uke 18 har jenter fremdeles ein liten tiss som stikker ut, som kan se ut som guttetiss, og ofte kan gutter også ha veldig liten tiss og testiklene enda ikkje har kommet ned, derfor trur dei det er ein stor klitoris. Nokre babyer får ikkje testikler (utenpå) før etter dei er født ein gang. Så å se på kjønn på utsiden er ikkje alltid like lett faktisk :) iallefall ikkje i uke 10 når alt er likt i utgangspunktet.

Men det er jo 50/50 så godt mulig han tar rett uansett ;) blir spennande og sjå.

Eit lovverk er eit lovverk og skal ikkje bøyes uansett. Rart at så mange gjer det..

Kan du finne dette lovverket der det står at de ikke får lov å antyde så tidlig? Ikke vondt meint i det hele tatt men dette har jeg aldri hørt om..

Kjenner flere som har fått vite kjønn sopass tidlig. Og det har

Kan du finne dette lovverket der det står at de ikke får lov å antyde så tidlig? Ikke vondt meint i det hele tatt men dette har jeg aldri hørt om..

Bioteknologilovens § 4-5

Ja skal tilbake neste tirsdag. Får spørre da om han kan se hvilken vinkel den har fra siden eventuelt. Enig i at det var rart at han sa det. Og når jeg hører hva du og flere skriver at de er like lange på dette tidspunktet. Sett i en vinkel der bildet er tatt undenifra slik som dette vil jo mest sannsynlig gutt og jente se ganske like ut kanskje? Det var ikke mulig å se noe på de andre bildene han tok. Leste dog at 3D bilder ofte var noe mer pålitelige enn 2D.

Utvendig har begge kjønn like stor tut så tidlig har jeg lest, men har fått vite kjønn på UL rundt uke 12 basert på vinkelen på urinrøret, og det stemte.

Herremin for et søtt bilde!
Får høre om han kan se noe på urinrøret neste tirsdag. Var det vinkelen han så det på hos deg?

Får høre om han kan se noe på urinrøret neste tirsdag. Var det vinkelen han så det på hos deg?

Ja jeg var hos en gynekolog som var helt superhelt på UL, hun sa vinkelen var et ganske sikkert tegn. Har en fødselslege i familien, men hun hadde aldri hørt om det. Mulig det er er triks noen utvalgte kan?

Ja skal tilbake neste tirsdag. Får spørre da om han kan se hvilken vinkel den har fra siden eventuelt. Enig i at det var rart at han sa det. Og når jeg hører hva du og flere skriver at de er like lange på dette tidspunktet. Sett i en vinkel der bildet er tatt undenifra slik som dette vil jo mest sannsynlig gutt og jente se ganske like ut kanskje? Det var ikke mulig å se noe på de andre bildene han tok. Leste dog at 3D bilder ofte var noe mer pålitelige enn 2D.

Ja 3d er det, seinere i svangerskapet ;) ja eg kan ikkje tru at det vil være noko forskjell når eg ser bildet, som btw var eit fantastisk bilde ❤

Sjukt. Kjenner mange som har fått vite kjønn før uke 12. Og det har stemt. Det er hos privat gyn. Men er det noe jeg har skjønt så gjør helsepersonelle akkurat det de vil.

Når det kommer til bioteknologiloven så er den nærmest umulig å overholde på mangen punkter, og derfor veldig mange helsepersonell velger å ignorere store deler av den. Men det gjer det likevell ikkje lovlig though.. iallefall ikkje eit slikt tydelig og enkelt punkt å overholde som dette.

189C5825-EEA8-4E71-8C1C-8EAB84191109.jpeg
Ja 3d er det, seinere i svangerskapet ;) ja eg kan ikkje tru at det vil være noko forskjell når eg ser bildet, som btw var eit fantastisk bilde ❤
Ja jeg var hos en gynekolog som var helt superhelt på UL, hun sa vinkelen var et ganske sikkert tegn. Har en fødselslege i familien, men hun hadde aldri hørt om det. Mulig det er er triks noen utvalgte kan?
Gutter og jenter har en like lang tutt mellom beina på dette tidspunktet, men om man får sett i profil vil en såkalt nub hos gutter peke mer oppover og hos jentene vil den være mer rett frem eller vinklet litt ned. Vet det enda er sånn rundt uke 12-14 også. Var på ultralyd med jenta mi i uke 13 og hun hadde tydelig tut mellom beina, men den var vinkla rett fram i profil. :)

fant dette bildet tatt i uke 11 for å illustrere hvor like de ser ut. Kjenner at jeg nesten er litt sur nå. Det betyr jo at det er helt umulig å forutsi så tidlig h s det er.

Vis vedlegget 356774

fant dette bildet tatt i uke 11 for å illustrere hvor like de ser ut. Kjenner at jeg nesten er litt sur nå. Det betyr jo at det er helt umulig å forutsi så tidlig h s det er.

Ja, det stemmer at det ser så og si helt likt ut. Hvis du Googler nub-teori så er det sånn man ser etter kjønn før rundt uke 16 :)

Vis vedlegget 356774

Ja basert på det ytre aleine er det umulig. Men ein dyktig gynekolog kan se livmor har eg hørt, men mulig ikkje sååå tidlig, men også nub-theory som nevnt over har vist seg å være ganske pålitelig.

Men ja, skjønne du blir sur, var veldig uvist av gynekologen din å sei det, og det viser (for meg iallefall) dårlig kompetanse og forståelse for fosterdiagnostikk, ansvar og norske lover.

Back
Topp