Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: djune
Har man 50% eller høyere stilling i minst 6 av 10 måneder før fødsel har man krav på foreldrepenger under permisjonen (med 80 eller 100% dekning i forhold til lønn avhengig av hvor lang permisjon du velger). Når du forteller om graviditeten velger du selv, sålenge arbeidsgiver får beskjed ved søknad om permisjon senest 3 måneder før termin. Gratulerer med jobb!
ORIGINAL: Rappo
Gratulerer med jobb[:D]
ORIGINAL: Tomlinge
Gratulerer med fast jobb, så godt da!!
Som gravid har du mange rettigheter, både når det gjelder arbeid under svangerskapet (tilrettelegging feks) og foreldrepenger. Heldigvis har ALLE gravide rett til tilrettelegging, uansett om man jobber ekstra, vikar eller fast :)
Men det som gjør det enkelt for deg nå er at det kanskje blir enklere å regne ut penger du skal få i permisjonstida di. Men det kommer an på om du jobber ekstra i tillegg til din faste 50% stilling.
Mange henger seg opp i at det skal tas utgangspunkt i siste 6 mnd før permisjon når man regner ut foreldrepenger, men slik er det ikke. Det er mange måter man kan regne ut dette på, og min erfaring er at NAV ikke er direkte behjelpelig på dette området. Forrige svsk tok jeg saken (og folketrygdloven) i egne hender, og det lønnet seg VELDIG økonomisk!
lovdata.no
§ 14-7. Beregning av foreldrepenger
Foreldrepenger til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8.
Min favorittparagraf er § 8-28, og her står det hvordan man kan regne dette:
Beregningsperioden fastsettes slik: a)I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn. b)I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn. c)I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn. d)I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn. e)I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.
Jeg fikk stadig høre dette om at jeg fikk regnet 6 siste mnd før permisjon, og dersom dette hadde vært riktig, hadde jeg kommet dårlig ut av det. Mnd nr 1 av 6 var jeg nemlig student midt under bachelor-skrivinga, og jeg jobbet altså ikke. Dersom denne mnd skulle tas med ville det trekke ned snittet mitt veldig mye.
Jeg jobbet 80% sommeren, 50% høsten, deretter permisjon. Tilsammen 5 mnd arbeid etter endt utdanning og før permisjon. Samtidig som jeg hadde disse stillingene mine, tok jeg på meg ekstravakter. Det ble derfor veldig skiftende arbeidsperioder og inntekter, så det var ikke bare enkelt å regne ut et rettferdig snitt. De på NAV og de på jobben min (Helse norge, sykehus) snakket ikke om annet enn disse 6 mnd, men jeg falt inn under bokstav E - "lengre om mer representativt ridsrom enn fire uker legges til grunn". Ja, hva var representativt for meg? Ikke studietida hvertfall! Men mine 5 mnd som utdannet og arbeidstaker.
Med en fin søknad, henvisning til folketrygdloven etc så kom jeg VELDIG godt ut av dette.
Dagen jeg skulle sende inn søknaden, fikk jeg papir fra jobben min, og selv etter mye info om hvordan dette skulle regnes, klarte de fortsatt å ta med feil mnd på meg. 6 mnd, men ikke 6 siste, men 3 mnd fra studietida og 3 mnd fra da jeg jobbet.. Øh...? Så da slengte jeg folketrygdloven i bordet, og de unnskyldte seg, skyndte seg å sende meg papir for mine 5 siste mnd, og ønsket lykke til med fødsel ;)
Så tips til deg, og alle her: folketrygdloven er vår gode venn ;)
(Har man gått på dagpenger eller vært sykemeldt, er i egen bedrift etc etc, finnes det egne lover på dette også).