fikk svar på blodprøvene mine

vevina

Forumet er livet
legen sa han skulle ringe meg med svar, men fikk et brev, skjønte jo ingenting og ble litt skremt da det sto rubella et eller anna, påvist!! trodde jo det var noe skummelt.
men søkte litt å fant ut at det var røde hunder, det betydde bare at jeg har hatt det[8D]

men syns det sto så mye rart, tenkte jeg skulle ta den med til jordmor å spørre henne litt[:)]

sto at kopi var sendt til fødeavd. skien sykehus. men jeg skal jo ikke føde i skien[&:]

Off ja kan være skummelt det der og få svar på blodprøvene! Men vet du hvor lang tid det tok fra du tok dem til du fikk svar i posten? Er det foresten vanlig å få brev om det?

rubella anti stoff: påvist..
sier bare om du enten har fått rubella vaksine eller om du har hatt rubella viruset tidligere i livet..
Jeg har hatt røde hunder som liten.
er bare til å gi meg en lyd om det er noe i de brevene dere lurer på..
har fått veldig god innsikt om hva det betyr...

ORIGINAL: kiineline

Off ja kan være skummelt det der og få svar på blodprøvene! Men vet du hvor lang tid det tok fra du tok dem til du fikk svar i posten? Er det foresten vanlig å få brev om det?

fikk brevet kanskje 5 dager etter jeg hadde vært hos legen

ORIGINAL: turteldue

rubella anti stoff: påvist..
sier bare om du enten har fått rubella vaksine eller om du har hatt rubella viruset tidligere i livet..
Jeg har hatt røde hunder som liten.
er bare til å gi meg en lyd om det er noe i de brevene dere lurer på..
har fått veldig god innsikt om hva det betyr...

takk for det[:D] er MYE som er vanskelig å forstå synes jeg, var jo mye som var testet for, men alt annet var negativt da, også fikk jeg svar på blod typen min og så sto det noe med håndskrift............
og at han ville ha prøve i uke 32 og 36? eller noe.

kompliserte saker, godt det er noen som skjønner seg på det[:)]

hm... her ringer de eller vi ringer, så sender de brevet. Du kan jo ringe de i morgen om det er fremdeles noe du lurer på

Hva var blodtypen din da? Altså, ikke så viktig med A, B, O eller AB, men om det er + eller minus, altså rhesusfaktoren. Om du er RH-negativ må du ha oppfølgingsblodprøver på det.

Noe om hva slags kontrollprøve han vil ha senere?  Og genrelt lettere å si noe om hva det er, dersom du sier hva som var håndskrevet, dersom du vil ha "løsningshjelp" da. Forstår jo om du ikke vil si det også, altså.

Uansett, dette arket skal du oppbevare sammen med helsekortet ditt, og ha med deg til sykehuset når tiden for fødselen kommer. På neste kontroll, entne det er hos lege eller jordmor, vil de be om å få se blodprøvesvaret ditt også fører de på helsekortet noe info derfra, bl.a blodtypen, rubella-status (om man ikke har antistoffer mot røde hunder enten via å ha hatt det eller vaksine, er det veeeeldig viktig å ikke få det i svangerskapet. Årsaken til at man massevaksinerer alle barn mot røde hunder er ikke at det er farlig for barn å få røde hunder, men derimot at det er veldig farlig, poteniselt fatalt, for fosteret dersom en gravid kvinne får det. Derfor vaksineres alle jenter, slik at de skal ha antistoffer, og alle gutter, slik at sykdommen så godt som ikke finnes i samfunnet, av hensyn til de som enten ikke fikk vaksinen eller ikke hadde god nok effekt av den. Enkelte får nemlig ikke antistoffer selv om de har fått vaksinene, andre fikk den ikke grunnet foreldrenes overbevisning, medisinske årsaker, eller kommer fra andre land hvor slik vaksinasjon ikke er vanlig, så for å beskytte dem også er det altså viktig at smitten ikke finnes aktivit i samfunnet.) Huff, det ble en lang parantes om noe som kanskje ikke er så spennende, men når jeg først setter igang, så hender det alt det blir slik....

Alt du lurer på om det som står på blodprøvearket kan du spørre om på din neste kontroll. Men du kan spørre oss her også i mellomtiden, om du vil, totalt sett er det nok ikke så mye av det ikke noen av oss kan svare på :)                                  

har ikek det brevet foran meg akkurat nå, men tror jeg var rh negativ, i alle fall negativ ett eller anna[;)] hadde blodtype o

Dersom du er rh-negativ må du ta oppfølgingsblodprøve for å se om du danner antistoffer mot babyen, med mindre faren også er negativ.

Og om ungen er positiv, skal du ha en sprøyte innen 3 døgn etter fødsel (gjelder også om du er så uheldig å miste) for å unngå problemer i fremtidige svangerskap. Den er viktig.

så utrolig mye du hvet [:)]

menne....hva hvis jeg danner anti stoffer mot babyen da, er det farlig?? de oppfølgings prøvene som sto skrevet opp var ikke før i uke 32 og 36.
sambo viste ikke hvordan blod type han hadde.

er det standard å sjekke sånt når man er på kontroll??

ORIGINAL: vevina

så utrolig mye du hvet [:)]

menne....hva hvis jeg danner anti stoffer mot babyen da, er det farlig?? de oppfølgings prøvene som sto skrevet opp var ikke før i uke 32 og 36.
sambo viste ikke hvordan blod type han hadde.

er det standard å sjekke sånt når man er på kontroll??

Ja, standard. Veldig viktig å sjekke. Man får i tillegg mer tilrettelagt oppfølging. Spesiellt hvis du eks har hatt tidligere abort uten å ha fått sprøyta. De sjekker verdiene dine i forhold til ungen sent i svangerskapet. Er nesten ingen som merker noe til det. Men noen må "skifte" blod på babyen i magen, fordi mors blodlegemer har gått inn i ungen. Men det er kun hvis ungen er rh +. Er selv rh min og har fått den sprøyta en gang etter abort.

Er et stoff du får som heter Anti D. D er noe folk som er rh+ har i blodet. Er litt som å få influensa vaksine. De sprøyter inn "sykdommen" for at kroppen ikke skal gå til angrep på et senere foster eventuellt=).

Ikke mening å skremme deg! Bare opplyse! Som regel merker man ikke noe til det;).

hmmm ok, men dette er noe legene hvet og sjekker osv uten at jeg må minne dem på det??[8D]
hehe har jo skjønt at jeg kommer til å ta regelmessige blod prøver på kontrollene, virket sånn i alle fall. og da sjekker de sånt??

Jada, legene vet og sjekker dette. Jordmor også. Er du rh- får du opplysning om dette opplegget på neste kontroll, helt sikkert. Du vil få en ekstra oppfølging da ja. For "oss andre" er det ikke vanlig med mange flere blodpøver underveis, sjekke jernlager/blodprosent etterhvert, og ellers om det skulle være noe spesielt. Men for rh-negative er det disse ekstraprøvene som du har ått info om. Du kommer til å få svar på spørsmålene dine når du kommer til kontroll igjen, men det er jo veldig greit å få avklart dette allerede dersom det er noe du tenker på. De følger altså opp i forhold til antistoffer, og om det er nødvendig kan de bytte blod på babyen i magen som du har fått forklart, men for de fleste er ikke dette nødvendig. Det største problemet ergjerne dersom man har mistet, og ikke vist om dette med rh-status, og derfor ikke fått den sprøyten, da kan det lettere dannes antistoffer i senere svangerskap, og har man fått det en gang blir det gjerne verre og verre i senere omganger. Men, dette skal du ikke bekymre deg for før det evt oppstår, du får god oppfølging, og dette ordner seg nok helt fint. 15% eller noe sånn av befolkningen er rh-, og de får barn helt greit de også, man bare passer litt ekstra på.

ok, tusen takk for svar[:D]
skal spørre jordmor litt om dette å, men godt å få noen svar, som du sier, så slipper jeg å gå å tenke på det[:)]
har aldri vært gravid før.

ORIGINAL: *Stella*

Dersom du er rh-negativ må du ta oppfølgingsblodprøve for å se om du danner antistoffer mot babyen, med mindre faren også er negativ.

Og om ungen er positiv, skal du ha en sprøyte innen 3 døgn etter fødsel (gjelder også om du er så uheldig å miste) for å unngå problemer i fremtidige svangerskap. Den er viktig.

kjipt her, jeg er positiv og gubben e negativ...

Mener ikke å kuppe tråden altså [:)] - men synes dette hørtes litt skummelt ut?? Er selv rhesus neg. og dette hørte jeg ingenting om... Nå har jeg mistet for andre gang! [&:]

så trist å høre at du har mistet[:(]
kan kanskje være verdt å ta en tlf til legen å høre, for jeg har jo skjønt det slik at man skal ha den sprøyten.

ORIGINAL: turteldue

kjipt her, jeg er positiv og gubben e negativ...

Jammen, så lenge du er rh positiv, så er det ikke noe å tenke på :)

Back
Topp