Fikk ikke vite kjønn

MammaJuly2022

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Juliknøttene 2022
:hungover:Jeg har 2 venninner som ikke fikk vite kjønn på ordinære ultralyd, selv om jordmor så kjønnet ville hun ikke si hvilket kjønn det var. Hun mente det var mye viktigere å fokusere på hvordan barnet vokste etc…

Noen som har opplevd dette tidligere?:wacky:

Må si jeg gruer meg litt til om jeg skulle få ei jordmor som ikke vil si kjønnet :arghh: Da må vi liksom punge ut flere tusen for privat, noe jeg føler vi ikke kan bruke penger på… Merker jeg blir stressa for det meste for tiden å tenker på alt mellom himmel å jord :facepalm: å jeg vet at jeg trenger ikke å gå rundt å tenke sånn, men klarer ikke å la være

Oi, så veldig teit! Det hørtes bare helt latterlig ut når hun ser kjønnet og ikke vil si. Jeg har full forståelse for at hovedfokus er på vekst, utvikling av organer etc, men når man ser kjønnet samtidig som man holder på burde det ikke være noe problem å si hva det blir.
Heldigvis er det vel ikke så mange av de vil jeg tro. Og hadde jeg opplevd det selv, så hadde jeg satt meg på bakbena:hilarious:

Hørtes veldig rart ut! Har aldri hørt om lignende. Ser dog på HelseNorge at det står "Fosterets kjønn har som regel ingen medisinsk betydning, og opplyses derfor ikke rutinemessig", så man kan vel være uheldig. Enig i at det virker teit å ikke informere om det om alt annet ser fint ut. Vi alle forstår jo at vekst og helse kommer først, men det er jo stas å få vite likevel. Hadde nok satt meg på bakbeina jeg også!!

Har forståelse for at kjønn hovedsaklig er uinteressant i denne undersøkelsen, og at om man treffer en jordmor som ikke er på plusssiden så vil den kanskje ikke bruke tid på å leite etter kjønn. Men om jordmoren har sett det men ikke vil dele det er det utrolig smålig. Kan argumentere med at det er brudd på pasientrettighetsloven å holde tilbake medisinsk informasjon og, men det er kanskje å dra det litt langt.. jeg hadde blitt rimelig forbanna et slikt tilfelle i hvertfall.

Ojsann, den var ny! Opplevde en gang ei som sa at kjønn ikke var obligatorisk informasjon på OUL, å var litt sånn småkort og småsur rundt temaet, men sa iallefall det hun trodde det var.

Men de andre har vært litt sånn like spent som oss, og vært glade for å dele det med oss. Skjønner jo at de kan bli irriterte på at folk kommer å ikke er ydmyke for liv og helse, og det for gitt at alt skal være greit, men syns ikke det likevel kvalifiserer for å nekte:confused:

Dobbelpost..

Veldig merkelig at de ikke vil si noe når de ser det! Kanskje du kan innlede med si noe som at det viktigste i dag er selvfølgelig å se om alt står bra til med babyen, men om det er noe tid på slutten er dere veldig nysgjerrig på kjønn :) Hvis jeg hadde vært jordmor så hadde jeg forstått det kjempegodt.

oi! Det hadde ikke jeg satt pris på nei! i mitt første svangerskap lå ungen så vanskelig til at de ikke så kjønn på UL. fikk heller ikke noe særlig bildr, kun en ryggmarg:hilarious: så vi dro til privat ultralyd senere i svangeskapet, og da så de det. Da legen min fant ut at vi hadde gått privat ble hun nesten litt furt og sa vi kunne fått henvisning av henne. Så det kan være verdt et forsøk å snakke med legen før man evt bestiller privat ul :happy:

Det var veldig rart!

I begge mine svangerskap har de vært hyggelige, men tydelige på at det er en medisinsk undersøkelse og at kjønn ikke er en del av det. Men de spøt om vi vil vite hvis det lett kan vises.
Jeg har bare gode erfaringer med det, leit at andre har slike opplevelser!

Aldri opplevd noen gang, fått spørsmål hver gang med alle mine 6barn om vi vil vite kjønn eller ikke.

Klart det ikke har noe med medisinsk å gjøre, men det er vel helt opp til hver enkelt om man vil vite kjønn eller ikke.

Nei, hadde blitt temmelig irritert om jeg hadde fått slikt et svar om jeg hadde villet vite kjønn. Garantert satt meg på bakbeina med tydelig tale..

Tror jeg hadde satt i gang med en tale om jeg skulle fått en sånn beskjed. Altså neida det er ikke medisinsk, men det blir jo mer ekte for mange å få vite kjønn. I tillegg blir det jo dumt om man gjør seg opp en mening om det også tar man feil. For det er ikke alltid lett å bare snu om på den tankegangen man har hatt om hvordan ting kanskje blir etc.

Tror nesten jeg hadde avslutta timen i rein trass, eller bedt om å få time med en annen jordmor i så tilfelle :bag: selvfølgelig en annen sak om det er vanskelig å se.

Vi fikk vite kjønn første gang på OUL og fikk det nå også med lillebror på tidlig ultralyd. Jordmor/ Gynekolog vil nok gjerne sjekke at alt annet er i orden med barnet før de leter etter kjønn. Men jeg tenker jo at det er helt legitimt å spørre (da helst når de har sjekket alt annet) om de kan se kjønn. Skjønner godt ul-jordmødrene blir irritert hvis det første folk spør om er kjønn, er jo ikke derfor man gjør undersøkelsen. Men nå vet jo ikke jeg hva som har skjedd på ultralydtimene eller om jordmor har hatt en skikkelig drittdag og er to timer forsinka med timene sine den dagen. Men det må alltid være rom for at den gravide kan stille spørsmål tenker jeg ❤️
Det ordner seg stort sett ❤️

Jeg hadde også blitt sint. Ja greit at der er andre ting som er viktigst men kjønn er noe neste alle er spent på å vite. Jeg syns det er greit å vite pga da kan jeg begynne å kjøpe ting:D:D Når jeg har vert tidligere har jeg ikke trengt å spør om kjønn, de spør meg alltid først om jeg ville vite:) Jeg har best erfaring med privat ul:)

Back
Topp