Fikk for lang sykemelding..

Underfullt

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Jeg ringte legekontoret og ba om sykemelding ut neste uke, altså t.o.m 1.juni. Dette var snakk om forlengelse av sykemeldingen min som gikk ut onsdag 23.mai.
Så henta jeg sykemeldingen i dag, og der stod det t.o.m 12.juni!! Altså en og en halv uke mer enn jeg ville ha..
Jeg har et håp om å være så bra etter neste uke at jeg kan begynne å jobbe igjen mandag 4.juni i 60 % eller 80 %. Hva gjør jeg nå?
Mannen min tror at jeg trenger sykemeldinga og er kjempeglad for at jeg får tid til å bli helt bra før jeg begynner å jobbe, men jeg kjenner på dårlig samvittighet. Jeg har vært sykemeldt i 5 uker nå, og jeg hadde bare jobbet der i nesten 3 måneder da jeg ble sykemeldt... Det kan jo hende jeg trenger sykemelding så lenge, men jeg ville liksom helst sett det ann og bedt om lenger hvis det trengtes..
Nå skal det sies at jeg har vært skikkelig dårlig og sengeliggende, og mannen min har permisjon fra jobben sin til jeg blir bra siden jeg ikke kan passe sønnen vår alene når han jobber på ettermiddagene. Men jeg har jo gode dager innimellom nå. Ikke så gode at jeg kan jobbe enda, men utrolig mye bedre enn på det verste.

Hva ville du ha gjort?

Jeg fikke en gang for lang sykemelding, ikke i forbindelse med graviditet, men noe annet. Legen sa at jeg kunne begynne når jeg ville, men at han da måtte ha beskjed for å sende inn friskmelding til NAV.

Hvis du er nærmest sengeliggende kan det jo hende at du trenger litt tid på deg da, kanskje det kan være godt å komme litt overnpå før det bærer ut i jobb igjen? I tillegg er det jo greit for jobben å vite litt om når de kan forvente deg tilbake, og hvis det hele tiden blir "neste uke" så kan det kanskje være godt å ha litt tid på seg? Du kjenner jo best selv hvordan du har det, men prøv å ikke ha dårlig sammvittighet for at du er sykemeldt, du er jo dårlig, og da er det vel best for alle parter at du ikke er på jobb.

Ikke ha dårlig samvittighet for at du har jobbet der kort (vet det er lett å si men..) Jeg ble faktisk fullt sykemeldt i tre mnd etter å kun ha jobbet en mnd i jobben min, + delvis sykemelding flere måneder etterpå. Det er ikke gøy, men noen ganger er det bare sånn, og det kan man ikke noe for selv.

Håper du finner ut av det, men ikke stress fordi du har dårlig samvittighet!

Takk for svar!

Jeg skal prøve å slappe av mens jeg er sykemeldt, men det er godt å vite at det går ann å friskmelde seg og starte opp på jobb igjen tidligere om det går. :)
Jeg har hatt en måned sammenhengende sykemelding til nå, men tenke i utgangspunktet at jeg skulle ha bare halvannen uke til før jeg begynte å jobbe litt igjen. Kan selvfølgelig godt hende at jeg trenger hele sykemeldingen, for det er bare erfaringen fra sist svangerskap som gjør at jeg tror jeg kan jobbe igjen etter neste uke. Ingen svangerskap er helt like, og jeg er nok litt dårligere denne gangen siden jeg har hatt influensa på toppen som jo tappet meg ekstra for energi.

Ja, du kan fint friskmeldes om du føler det selv (hvis ikke legen mener at du bør være sykemeldt da..). Du finner nok ut av det, og er man dårlig så er man dårlig, får desverre ikke gjort så mye med det.
God bedring!

Back
Topp