Fikk en undrende tanke

Min jm sa at man ikke vet 100% hva som gjør at fødselen starter: om det er babyen, morkaka, mors kropp eller en kombinasjon. Vet ikke om det hun sa stemmer..?

Jeg tror kroppen faktisk .. For babyen kan jo feste seg å være klar, mens at man ikke er moden .. Å da kommer jo ikke fødslen ..

Jeg leste at når babyen er klar, spesielt lungene, sendes et enzym ut som setter igang en kaskade av ting som gjør at progrestonnivået faller og østrogen og stresshormonene øker. Dette gjør at livmoren trekker seg sammen og livmorhalsen slapper av og åpner seg. Oxytocin skilles ut og hjelper med å gjøre riene sterkere og trykke barnet lenger ned i bekkenet. Spennende og kjempefasinerende :-)

De sier at hvis babyen ikke vokser som den skal, så vil kroppen sette i gang fødselen, siden sjansene for overlevelse er bedre på utsiden, og det er vel kroppen som støter ut et foster ved spontanabort. Jeg tror kroppen vår har veto-rett, og vil gjøre det den trenger for å holde oss friske og raske. Men selvsagt har babyens utvikling noe å si også, og jeg tror at det bare er i nødstilfeller at kroppen setter i gang fødsel for tidlig. Jeg tror at det er en fantastisk symbiose mellom begge to som setter igang en normal fødsel. Babyen er jo originalt en del av kroppen vår, og jeg vil tro at de snakker godt sammen :)

De sier at hvis babyen ikke vokser som den skal, så vil kroppen sette i gang fødselen, siden sjansene for overlevelse er bedre på utsiden, og det er vel kroppen som støter ut et foster ved spontanabort. Jeg tror kroppen vår har veto-rett, og vil gjøre det den trenger for å holde oss friske og raske. Men selvsagt har babyens utvikling noe å si også, og jeg tror at det bare er i nødstilfeller at kroppen setter i gang fødsel for tidlig. Jeg tror at det er en fantastisk symbiose mellom begge to som setter igang en normal fødsel. Babyen er jo originalt en del av kroppen vår, og jeg vil tro at de snakker godt sammen :)
Signerer denne. :)

Min første fødsel startet feks med vannavgang og lille hadde bæsjet i fostervannet. Det skjønte tydeligvis kroppen som bare en time etterpå satte i gang med rier og det ble en rask fødsel og lille hadde det helt fint :)

Synes det er fantastisk kroppen forstår hva og hvordan en fødsel skal gjennomføres;)

Signerer denne. :)

Min første fødsel startet feks med vannavgang og lille hadde bæsjet i fostervannet. Det skjønte tydeligvis kroppen som bare en time etterpå satte i gang med rier og det ble en rask fødsel og lille hadde det helt fint :)
Samme her med min første. Hun hadde også bæsja og riene begynte greit, men dabba av.

Men nr 2 vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. For fikk vannavgang med ingen rier. Var heller ikke ordentlig moden og livmortappen var heller ikke borte før pressriene kom.

Jeg tror det er et samspill mellom babyen og mors kropp jeg :)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Men rent naturlig er vel ikke sjansen for overlevelse større på utsiden?

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Men rent naturlig er vel ikke sjansen for overlevelse større på utsiden?
Dersom det er feil i morkake eller i navlestrengen som gjør at babyen får for lite næring, så vil babyen ha mye bedre av morsmelk eller erstatning utenfor livmoren, så lenge babyen er utviklet nok til å kunne ta til seg føde. Naturlig er det ikke, siden det krever mye legehjelp for at barnet skal overleve. Men i dette tilfellet også, er det i min oppfatning, kroppen som velger å prøve på dette, siden et foster som dør i mors liv vil skape farlige omstendigheter for moren. Jeg vil tro at for bare noen tiår år siden, så døde disse barna, så jammen er jeg glad for hvor langt legevitenskapen har kommet idag. Det er fortsatt mye vi ikke vet svaret på, men vi lærer noe nytt hele veien :)

Back
Topp