Fikk du (god nok) hjelp til å amme?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Det er liten tvil om at amming er best for babyen. Det er forventet at nybakte mødre skal amme. Samtidig sendes nybakte mødre hjem fra sykehuset før melken er kommet og de har lært å amme. Skulle det oppstå problemer, er de i stor grad alene om dem.

Bekymret for synkende ammefrekvens
Mødre i dag ammer mindre enn de gjorde før. Jørgensen tror tidlig hjemreise fra barselavdelingen har noe av skylden.

– Den første uken etter fødselen er avgjørende. Det er da man strever mest og trenger god støtte og veiledning. Samtidig sender vi nybakte mødre tidligere og tidligere hjem fra barselavdelingen. Og i kommunene er det så dårlig jordmordekning at det nesten ikke er noen oppfølging etter hjemreise. Det er meningen at jordmor skal komme på hjemmebesøk én av de første dagene etter hjemreise, og at helsestasjonen overtar etter en uke. Men i praksis er familiene i stor grad overlatt til seg selv disse viktige dagene. Det er bekymringsfullt, for mange vil gi opp ammingen fordi de ikke fikk hjelp. Myndighetene sier du skal få hjelp til å amme, men det gjør du jo ikke i praksis, sier Jørgensen.

Les hele artikkelen her

Fikk du god nok hjelp?

Jeg fikk for mye hjelp som ødela. De pratet ikke sammen og kom inn ny person hver 3 time med ny metode. Min datter sugde godt den ene ammingen vi fikk være i fred. Dette endte da med flaskebarn. Skal jeg tørre å amme igjen så er den null innblanding før jeg spør. Det falt så utrolig naturlig for både meg og min datter men de ødela. Etter 3 uker med slit ga jeg opp. Føler skikkelig på der i dag og har mest lyst til å dra dit å filleriste dem for å ha ødelagt de 3 første ukene med datteren min.

Fikk kjempegod hjelp både på barsel og ammepol etterpå :-)

Fikk veldig god hjelp på barsel på Lillehammer, spurte masse. Men melka kom ikke for fullt før vi var hjemme og da startet problemene. Nå delammer jeg.

Det er vanskelig, vi ville veldig gjerne hjem etter 3-4 døgn på barsel, men det kunne absolutt vært fint å være på sykehuset når melka kom for å få en bedre start!

Jeg hadde ikke store problemer i starten, men jeg fikk problemer etter noen uker og måneder. Da var det veldig vanskelig å få hjelp. Jeg fikk elendig hjelp både på ammepol, helsestasjon, fastlegen og legevakten. Eneste plassen jeg fikk fornuftige råd var fra ammehjelpen. Jeg er heldigvis veldig sta, og gir aldri opp noe som helst, så med støtte fra en hyggelig ammehjelper maste jeg videre til jeg endelig fant en lege som kunne hjelpe meg. :) Jeg har ammet to barn i to år hver, så jeg vet i alle fall at amming kan gå helt problemfritt etter at man har fått hjelp til å løse problemene. :)

Jeg fikk ikke så mye hjelp mens jeg lå der, men da jeg kom tilbake pga tette melkeganger på ammepoliklinikken var de veldig flinke og støttende!
Synes de burde gått gjennom rutinene sine og omtrent holdt "ammekurs" for hver førstegangsfødende.

Fikk ikke god hjelp på barselavd nei. Siden hun var prematur så mente enkelte at jeg ikke kunne amme henne. Og at jeg ikke hadde nok melk. Jeg fikk aldri prøve å kun amme, de måltidsveide henne heller aldri etter pupp. De bare gav henne mme etterpå. Utrolig skuffende. Nå vet jeg heldigvis mer til neste unge:)

Lillegutt tok puppen så fint som bare det med en gang han ble lagt på brystet mitt etter at han kom ut. Så det gikk veldig av seg selv egentlig :) Men lurte jeg på noe, så fikk jeg god hjelp :)

Lillegutt tok pupp fint fikk mye tilbud om hjelp men de gav bare råd og hjelp når jeg sa jeg ville ha, veldig fornøyd;)

Back
Topp