Fikk du den hjelpen du trengte når du skulle amme første gang?

M

Moderator Camilla

Guest
Fikk du den hjelpen du trengte når du skulle amme første gang?

Noen føler de ikke får hjelp, noen får litt for mye og noen trenger ikke hjelp. Hvordan gikk det for deg?

Jeg fikk dårlig/ingen hjelp første gang og fikk ikke til ammingen, super frustrerende, men spurte om hjelp nå sist og fikk veldig god hjelp :)
 
Fikk veldig god hjelp første gang og andre gang klarte jeg meg selv :)
 
Hadde gjort såpass mye research at eg klarte deg fint på egenhånd og de kom og såg på et par ganger å såg at det var flott. Hadde fått hjelp om eg hadde bedt om det
 
Har vel klart meg selv alle tre gangene uten problemer, så er vanskelig å si om jeg fikk god hjelp eller ikke :)
 
Nei.
Fikk mye veiledning og informasjon av jm på svangerskapskontrollene. Hun jm som var med på fødselen og under første amming ødla hele greien til tross for at de hadde fått info om at jeg ville ha ammekyndig hjelp og info om min forrige ammeopplevelse:arghh:
 
Følte ikke jeg fikk tilstrekkelig hjelp og info, og klarte ikke amme mer enn 3 mnd. :(

Håper det blir annerledes denne gangen.
 
Nei! Dårlig hjelp med begge to... Begge ble flaskebarn fra første stund [emoji53]
 
Nei. Fikk ikke hjelp, og bare sure miner de gangene jeg ba om hjelp. Jeg var 17, og sta som juling - så jeg reiste hjem og fant ut av det selv. Ammet til jenta var over to år.
 
Med første var vi på barselhotellet, og der var det motstridende info og slitsomme folk det døgnet vi var der bortsett fra ei. (Type «men du kan jo ikke gjøre sånn» underforstått «er du helt dum?» når man fulgte rådene til den forrige som var innom)
Med nummer 2 var vi på nyfødt, og der fikk vi kjempefin hjelp.
 
Fikk helt grei hjelp, men varierte stort mellom hvem som var på vakt. Men helt ok starthjelp, og så fant jeg ut resten selv.
 
Ja, det fikk jeg. Men nå gikk det veldig greit med amminga helt fra begynnelsen, så trengte bare litt veiledning de første dagene med eldste.
 
Nei elendig hjelp fikk jeg med første.. måtte finne ut av det selv
 
Med første fikk jeg lite hjelp og vi slet såpass at jeg ikke fikk skikkelig tak på det...

Med andre gikk det greit, så trengte ikke noe særlig hjelp :)
 
Fikk litt hjelp men ville/trengte ikke mye. :happy:
 
Fikk veldig god hjelp første gangen. Hadde gruet meg masse (og det med rette) men ville så gjerne amme. Da hun ble født klarte jeg ikke å amme pga smerter men det ble ikke gjort noenting ut av det, fikk bare litt opplæring i hvordan jeg kunne håndmelke og gi på skje [emoji1] Levde lykkelig med det i 2 dager før jeg ble satt til å pumpe (var på barselhotellet). De glemte å si hvor lenge jeg skulle pumpe forøvrig, så jeg pumpet altfor lenge første gangen og fikk en voldsom melkeproduksjon som jeg sleit med i 6 uker [emoji28]

Fikk tips om å amme med skjold da vi skulle hjem fra sykehuset og da var rutinen å også få time på "ammepoliklinikken" etter en uke. Der var de superflinke, så på sugeteknikk, ammestilling osv, og tok prøver av brystvortene mine som var ekstremt såre. Viste seg også at jeg hadde brukt for små pumpeskjold som førte til sårhet, det fanget ammehjelperen også fort opp.

Så jeg byttet på å pumpe, og amme med og uten skjold, fikk plutselig høy feber og ble skikkelig syk. Samme dag kom tilfeldigvis svar på prøvene som viste gule stafylokokker på begge bryst så kom i gang med antibiotikabehandling med en gang [emoji846]

Beholdt den voldsomme melkeproduksjonen så var litt slitsomt å amme ungen med en halv pupp for deretter å pumpe resten av den puppen og hele den andre [emoji28] Men alt gikk bra til slutt og jeg fikk ammet til jeg ble syk og innlagt med hyperemesis da hun var 14 mnd. [emoji1] Hadde aldri klart det uten hjelpen jeg fikk!
 
Nei. De viste hvordan jeg "skulle gjøre det", de så at han ikke tok ordentlig tak, de så at Han ikke amma, de sendte meg hjem uten å forklare hvordan jeg skulle mate han. Så måtte rett på apoteket å kjøpe pumpe, mme, flasker og lese meg opp på hvor mye han skulle ha, hvor ofte, hvordan flasker. Prøvde amming i 9-10 uker uten hell. Han tok ikke puppen og pumpa klarte ikke stimulere meg nok, så ga opp. Forbanna på hele sykehuset og de håpløse folka som jobber der
 
Nei. Ikke med r 1 eller 2. Hadde overproduksjon med de begge, men det var ingen som fortalte meg hva var Før jeg skulle ha nr 3 og sa jeg ikke ville amme og hvorfor. nr 3 gikk rett på flaske etter fødsel.
 
Back
Topp