Fiber eller dun-dyne til baby?

meteorit

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hva valgte dere og hvorfor?
Hvorfor velge fiberdyne framfor dundyne eller omvendt?

Jeg kjøpte babydyne i fiber, tenkte at dun kan være litt mer masete å vaske hvis det ble uhell (pleid å tørke dun i tørketrommel, men har ikke tørketrommel nå). Men tenker at det er ikke verre enn å kjøpe en til skulle jeg ikke være fornøyd :)

Fiber, fordi eg synst det er like så "bra", det er billigere, enklere å vaske, og midden , som eg selv reagerer på elsker dun

Her ble det dun. Mannen syns det var best, og det var på tilbud i tillegg, så da ble det ikke så dyrt heller.

Vi valgte fiber fordi i min familie er det mange som reagerer på dun :p

Kjøpte i fiber men syntes den var så stiv at vi bare brukte pledd. Fungerer like fint det

Vi valgte dun fordi jeg selv foretrekker det i mine dyner. Det puster og regulerer varmen bedre og man vil ikke bli klam på samme måte i en dundyne.
Alle dundyner som selges hos kid og princess (og i andre norske butikker vil jeg tro) er godkjent av Norges astma og allergiforbund.
Det at noen er allergisk mot dun er noe som henger igjen fra gammelt av da duna ikke ble renset på samme måte som de gjør i dag.
Det folk reagerer på er støv og midd som setter seg i alle dyner og senger.
Vasker du dundyna di som anbefalt er det ikke mer midd i den enn i en fiberdyne.
Det er ikke dun midden liker, det er døde hudceller :)

Kjøpt fiber dyne og arvet en dundyne av svigerinne. (I den minste strl)

Personlig liker jeg best fiber selv, synes det er mest behagelig, er billigere og enklere å rengjør.

Tenker vi nok kommer til å bruke fiber dynen i senga på natta kanskje og mulig vi bruker dun i vogna:-)

Vi valgte dun fordi jeg selv foretrekker det i mine dyner. Det puster og regulerer varmen bedre og man vil ikke bli klam på samme måte i en dundyne.
Alle dundyner som selges hos kid og princess (og i andre norske butikker vil jeg tro) er godkjent av Norges astma og allergiforbund.
Det at noen er allergisk mot dun er noe som henger igjen fra gammelt av da duna ikke ble renset på samme måte som de gjør i dag.
Vasker du dundyna di som anbefalt er det ikke mer midd i den enn i en fiberdyne.

Her har storebror astma og reagerer voldsomt på dun. Det samme gjør samboer (har også astma). Så selv om de er godkjente betyr det ikke at de er allergi frie for alle ;)

Kjøpte to dundyner (en til seng og en til vogn) igår til halv pris på kid. Elsker dun fremfor fiber selv, men blir det et problem så får han nye dyner. Syns fiber virker litt kaldt på vinteren

Vedlegg

• _20180804_094215.JPG
    _20180804_094215.JPG
    64,2 KB · Visninger: 43
Når eg var barn hadde eg mye problemer med at eg reagerte på midd, fikk beskjed om å slutte med dundyne å etter det har eg ikke hatt problemer . Midden liker seg bedre i dun enn fiber

Når eg var barn hadde eg mye problemer med at eg reagerte på midd, fikk beskjed om å slutte med dundyne å etter det har eg ikke hatt problemer . Midden liker seg bedre i dun enn fiber

At midden liker dun bedre enn fiber stemmer ikke.
Midden liker seg der det er støv og døde hudceller. Så lenge dundyna blir vasket så ofte den bør er det ikke mer midd i den enn en fiberdyne. :)
http://www.naaf.no/AllergivitenSite...rgener-som-pustes-inn/Tiltak-mot-husstovmidd/

Vi har dun. Kjøpte det fordi jeg hørte at dersom det skulle skje et uhell og babyen får dyna over hodet så er det lettere å puste igjennom enn fiber. Pluss at jeg liker det best selv også. Kid har ofte 40% på alt til barn og baby :)

Har dundyne, men angrer på at jeg ikke gikk for nattpose med en gang for det ser ut til at vi blir nødt å kjøpe det. Lillegull sparker og drar dyna over hodet hele tiden. Har fått tak i en tynn nattpose inntil videre, men når det blir kaldere ute må vi nok sikkert kjøpe en tykkere, så da blir ikke dyna brukt.

Ja altså nattpose er desidert det aller beste [emoji4]

Back
Topp