Fettprosent

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Sitter og ser på god morgen norge, hvor en gjest er fitnessutøver.
Fettprosenten hennes er på under 10, og det virker som dette er imponerende.

Det kan jo umulig være sundt for kroppen med så lav fettprosent tenker jeg da:o
Det er jo en sammenheng med bl.a økt risiko for beinskjørhet, hjerte- og karsykdommer, nedsatt fertilitet

Hva tenker dere om dette?
Syns du det er imponerende med lav fettprosent?

Har hatt fettprosent nede i 10 selv for noen år tilbake da jeg bodde i utlandet. Var i regi av PT og god oppfølging og målet var aldri noe mål om fettprosent e.l, jeg syntes det bare var utrolig fascinerende hvordan man "blir hva man spiser" og hvordan kroppen reagerte på mat, trening, søvn, restitusjon - og så dro jeg den muligens litt langt ;). Mat,veske, søvn osvosv var en heltidsjobb i seg selv og bare det er jo ikke bra. Men jeg skjønner at det er lett å bli hekta på - og ikke minst at det gir mange en mestringsfølelse som de kanskje ikke har fått på noe annet område i livet tidligere. Det "eneste" som skal til er knallhard selvdisiplin.

Det som i tillegg er ødeleggende, jeg var heldigvis voksen nok og fullstendig klar over problemstillingen, er når fettprosenten så går opp - for det gjør den - klærne blir for trange, og panikken over at man har "lagt på seg" kommer. Om man har problemer med mestring, selvtillit osv fra før så kan dette være ekstremt destruktivt.

Det er fullt mulig at andre jenter klarer å få en fettprosent på 10 uten så mye jobb og disiplin som jeg, vi er tross alt forskjellige, men det ligger helt klart en god porsjon innsats bak, og jeg blir alltid litt trist når jeg hører og leser om om unge fitnessutøvere ol som tilsynelatende har "verdens beste hobby" - det er en psykisk bakside der som ikke alle takler men som jeg vil påstå at alle møter.

Jeg hadde vel en fettprosent på10 i noen uker, og innrømmer gladelig at jeg så smashing ut men jeg søkte meg frem til evt bivirkninger samt fikk de opplyst av PT og på lang sikt er det uten tvil risiko for benskjørhet, barnløshet etc og ikke minst psykiske problemer. Er gøy å ha gjort det samt og vite hva det faktisk går i, men også veldig skremmende hvor besatt mange blir av det - for sunt er det ikke, på absolutt ingen plan!

Hva er en sunn fettprosent, da?

Syns ikke ting er så imponerende om det er helseskadelig...

Hva er en sunn fettprosent, da?

Syns ikke ting er så imponerende om det er helseskadelig...
Hva bør en sunn fettprosent ligge på?
Normalen er vel på 20-25% for kvinner, men kan vel fint være nede på 15% uten at det er skadelig. Mannlige atleter kan være nede i 3-4, men det er vel ikk sunt, og om kvinner kommer nedi det kan det være livsfarlig.

Syns vel egentlig ikke slike fitnessmuskler er pent heller:o

Men mannen kom med et poeng her, at rett før konkurranser så kjører de gjerne ned fettprosenten det de kan også er den opp igjen i mellom. Men høres jo ikke akkurat sunt ut det heller syns jeg

Jeg har fettprosent på 11.
Noen er jo nedi der uten å egentlig prøve på det og. Vet jo ikke hva som gjelder for deg, men jeg syns ikke noe om å jobbe for å komme så lavt som mulig bare for å vise frem muskler. Og spesielt ikke om man vet at det kan være være farlig. Men hver sin lyst

Noen er jo nedi der uten å egentlig prøve på det og. Vet jo ikke hva som gjelder for deg, men jeg syns ikke noe om å jobbe for å komme så lavt som mulig bare for å vise frem muskler. Og spesielt ikke om man vet at det kan være være farlig. Men hver sin lyst
Jeg trener ikke. Er bare naturlig slank/tynn.

Back
Topp