JanneJenta78
Forumet er livet
Ja, det høres for godt ut til å være sant...
Tenkte jeg skulle komme en en liten "fristelse" jeg [:D]
Fant en oppskrift i MANN-bladet til sambo...som dere kan se på beskrivelsen er den myntet på menn, så dere kan jo hinte om at dere trenger en liten "oppmuntring" i disse hormonelle tider[;)]
Oppskriften skal opp på kjøleskapet her [:)]
(Ps. Det skal egentlig være rom i oppskriften, men den er kanskje grei å styre unna nå)
Fettfri sjokoladekake
Til 12 biter trenger du:
175 g tørkede aprikoser
1,5 dl vann
175 g mørk sjokolade
2 egg
2 dl sukker
100 g hvetemel
Liten klype salt
1 stor ts bakepulver
100 g tørkede tranebær (kan sløyfes eller erstattes med nøtter)
6 cl mørk rom
Slik gjør du:
Kok aprikosene myke i vannet, ca. 20 min.
I mellomtiden pisker du egg og sukker til eggedosis. Blandingen skal bli skikkelig stiv.
Bruk en stavmikser og lag en fruktgrøt av aprikosene i kjelen. Sett varmen på det laveste og ha sjokoladen og som oppi. Nå rekker du akkurat å vaske stavmikseren før du må røre rundt i sjokolade- og fruktgrøten. Ta grøten av plata og la den avkjøle seg litt.
Bland inn mel, salt og bakepulver i eggedosisen, og tilsett sjokoladeblandingen litt om litt.
Det siste du gjør er å vende inn de tørkede tranebærene.
Legg bakepair i en liten paiform eller annen ildfast form og hell blandingen over. Kaka stekes på midterste rille på 175oC i ca 30 min. Stikk en liten pinne i kaka – når det ikke henger igjen sjokolade på pinnen er kaka ferdig.

Tenkte jeg skulle komme en en liten "fristelse" jeg [:D]
Fant en oppskrift i MANN-bladet til sambo...som dere kan se på beskrivelsen er den myntet på menn, så dere kan jo hinte om at dere trenger en liten "oppmuntring" i disse hormonelle tider[;)]
Oppskriften skal opp på kjøleskapet her [:)]
(Ps. Det skal egentlig være rom i oppskriften, men den er kanskje grei å styre unna nå)
Fettfri sjokoladekake
Til 12 biter trenger du:
175 g tørkede aprikoser
1,5 dl vann
175 g mørk sjokolade
2 egg
2 dl sukker
100 g hvetemel
Liten klype salt
1 stor ts bakepulver
100 g tørkede tranebær (kan sløyfes eller erstattes med nøtter)
6 cl mørk rom
Slik gjør du:
Kok aprikosene myke i vannet, ca. 20 min.
I mellomtiden pisker du egg og sukker til eggedosis. Blandingen skal bli skikkelig stiv.
Bruk en stavmikser og lag en fruktgrøt av aprikosene i kjelen. Sett varmen på det laveste og ha sjokoladen og som oppi. Nå rekker du akkurat å vaske stavmikseren før du må røre rundt i sjokolade- og fruktgrøten. Ta grøten av plata og la den avkjøle seg litt.
Bland inn mel, salt og bakepulver i eggedosisen, og tilsett sjokoladeblandingen litt om litt.
Det siste du gjør er å vende inn de tørkede tranebærene.
Legg bakepair i en liten paiform eller annen ildfast form og hell blandingen over. Kaka stekes på midterste rille på 175oC i ca 30 min. Stikk en liten pinne i kaka – når det ikke henger igjen sjokolade på pinnen er kaka ferdig.