Fetaost

Viccy

Glad i forumet
Er det fy? Har lyst på salat fra salatbaren til lunsj og har ikke sett noe om det er nei mat:D

Ekte fetaost er på nei-lista, men de fra Apetina er i orden å spise :-)

Ekte feta er vel sånn man får kjøpt i innvandrer butikker f.eks? Jeg spiste fetaost uten å tenke meg om. Er ikke helt vant til å være gravid enda :-p

Ekte fetaost er slik som ligger i lake i f.eks. innvandrerbutikk ja.
Festost fra Apetina på glass er ok, men spises så raskt som mulig etter at glasset er åpnet :)

Jeg sendte mail til apetina sist jeg var gravid og fikk til svar at de testet osten sin og at den derfor burde være trygg. MEN at de ikke kunne garantere det eller si at gravide trygt kan spise osten dems. Derfor holder jeg meg unna selvom sjansen sikkert er minimal. Jeg hadde jeg aldri tilgitt meg selv dersom det gikk galt vel vitende om at det er en risk til stede. Feta er godt, men ikke så godt.

Legen min sa det er mye usikkerhet knyttet til hva som er trygt og ikke trygt. Noen studier sier jo alle harde oster, så lenge de er pasturisert, mens andre sier det heller ikke er greit. Hun anbefalte meg å holde meg til vanlig, kjedelig hvitost og brunost. Det er jo ost i pesto også, så fra og med den legetimen har jeg holdt meg unna det også. Greit å være på den sikre siden. Listeria kan være veldig skummelt for fosteret.

Mener jeg har googlet meg frem til at pasteurisert mozarella er ok, men leste et sted st man bør høre med produsenten av fetaost om deres er trygg.

Back
Topp