Fetaost..

Maian

Gift med forumet
Augustmødrene 2014
Junilykke2018
Skal til Kreta om en uke, og har gledet meg i hel til å spise fetaost.
Noen som har erfaring med dette når de er gravide? Er det trygt?
 
Skal visst være trygt her i Norge hvertfall hvis den er uåpnet m god dato og er pasteurisert. Men jeg vet ikke i utlandet om de har de samme rettningslinjene ang pasteurisering osv
 
Skal visst være trygt her i Norge hvertfall hvis den er uåpnet m god dato og er pasteurisert. Men jeg vet ikke i utlandet om de har de samme rettningslinjene ang pasteurisering osv

I Norge spiser jeg feteost. Spiser også gresk fetaost i norge. Men den er jo trygg. Men jeg tenker sånn, Hellas er jo et fetaost land, de får jo barn der også. Hva er det egentlig som er så farlig. Listeria? Men hva er det?
 
I Norge spiser jeg feteost. Spiser også gresk fetaost i norge. Men den er jo trygg. Men jeg tenker sånn, Hellas er jo et fetaost land, de får jo barn der også. Hva er det egentlig som er så farlig. Listeria? Men hva er det?

Jeg vet ikke så mye om det annet enn at listeria er farlig men at det er sjeldent hvertfall her men for å være på den trygge siden skal man være nøye :) jeg ville hørt m noe helsepersonell
 
Jeg tenker som så at joda, de får barn i andre land. Men de som bor i andre land er jo vant med alle bakteriene og sånn i det landet de bor i, så da har på en måte kroppen deres blitt vant til det, så kanskje de ikke trenger å ta samme hensyn til de samme bakteriene som vi i Norge ikke er vant med?
Det er bare min teori altså...

Og jeg lurer på det samme for jeg reiser til Hellas i august, og kunne jo egentlig tenkt meg å spise både fetaost og tzatziki. Åh! Pommes frites med tzatziki....
 
Jeg ville nok hatt en sunn skepsis i utlandet generelt :) Men igjen så går det jo masse fetaost i Hellas, så den rekker neppe bli gammel.
 
Som helsepersonell ville jeg aldri tatt sjansen på å spise noe som jeg ikke var 100 % sikker på. Og definitivt ikke i ett anna land hvor ting er annerledes enn det vi er vant med. Bakterier er ikke til å kimse av. Du kan ha spist en liten ting, og det er nok for at det blir skade på babyen og i verstefall død.
 
Hvis den er laget av pasteurisert melk så går det bra, om ikke styr unna. Kan være vanskelig å vite på restaurant bare. Litt Som de andre sier så er bakteriefloraen til oss og andre folkeslag forskjellig
 
Forrige gang jeg var på Kreta, var jeg gravid med nr 1.. Gleda meg som en gal til fetaost og kuleis.. Holdt meg unna begge deler.. Nå skal vi dit i august vi også, og blir vel til at jeg holder meg unna igjen :( får reise til Kreta på ny neste år, og spise dobbelt :p
 
Back
Topp