fetaost

s_lady85

Elsker forumet
Noen som vet om det er tryggt å spise fetaost? Noen som vet dette SIKKERT? Skal lage taco i kvelds, og syns det e så snadder me fetaost t [:D][:D]

Jeg spiste fetaost i går! Står på den at den er pasteurisert (vet ikke om jeg skrev det riktig) men det er vel det som skal til for at det er sikkert?

Du kan spise fetaost, for den er pasteurisert melk i. Ihvertfall apetina sin, og jeg har nettopp kjøpt et glass som jeg skal ha til min taco [;)]

Alright [:D] takk takk [;)]

Veldig usikker - Hadde lasange og sånt i går og hadde så løst til og putte feta ost oppi salaten men turte ikke [8D]
Men da hørest det jo ut som det er trygt.
Leste jo og det sto pasteurisert melk.(men jeg klarer og blande "past" og "ikke past" hele tiden jeg da....

Fetaost passer jo til nesten alt [;)] Eeeeeeelsker fetaost

ja fetaost e heeerligt [:D] passe jo supergodt til salater og dermed til taco

ORIGINAL: Maren Helene

Menne... fetaost til taco? Aldri hørt om. Også er dere tilogmed 2! Hehe :p

Jaja, fetaost er jo godt da :D

Vi har fetaost på pizza noen ganger, blir supergodt[;)]

Alt som er pasteuristert går bra, men det er alltids lurt å sjekke på meieriprodukter da det kan variere fra merke til merke på fetaost (syns jeg å huske...)

ORIGINAL: Juhuuuuu!!!

Alt som er pasteuristert går bra, men det er alltids lurt å sjekke på meieriprodukter da det kan variere fra merke til merke på fetaost (syns jeg å huske...)

Jeg har lest det samme, at det kan variere fra merke til merke. [:)]

Fetaost på pizza, fetaost på pasta med pesto, fetaost på spaghetti og kjøttdeig, fetaost og pastasalat, fetaost og taco, fetaost med tomat og basillikum

ORIGINAL: Pidamor

Ifølge matportalen er det ikke slik at pasteurisert=trygt. Jeg spiste feta inntil jeg leste at de anbefalte at om man skal spise det bør man ringe produsenten for å høre om de har testet grobunn for listeria i fetaosten etter pasteurisering. Det blir for mye pes for meg, så jeg dropper den. Det er visse myke og halvmyke oster som ikke er trygge selv om de er pasteurisert. Personlig tror jeg sannsynligheten for å få i seg listeria er liten uansett, men jeg klarer ikke kose meg med mat etter å ha lest slikt :(

Søkte opp om fetaost og graviditet for en stund siden jeg, og der stod det om ei på et annet forum som hadde ringt Arla og snakket med dem om det var trygt å spise fetaosten deres når man var gravid. Og, det hadde de bekreftet at det var.

Men, en må gjøre som en føler for selv tror jeg; føler man det ikke er trygt, så tror jeg man blir mest rolig selv om man kutter det ut! [:)]

spist e spist :) har slutta å røyke etter 10 år.... så noen terninger me feta er nok bedre enn 15 sigg til dagen :)

selv om fetaost er pasteurisert er ikke den nødvendigvis trygg da det får under myke og halvmyke oster.

Dette er hentet fra opplysningskontoret for meieriprodukter under råd til gravide og ammende:

"Vær veldig forsiktig med myke og halvmyke oster
Myke og halvmyke oster, som for eksempel fetaost og blå- og hvitmuggoster, er mer utsatt for å inneholde skadelige bakterier. Det er svært sjelden at det forekommer Listeria i disse ostene, men dersom man vil være helt på den sikre siden bør man unngå slike oster i hele svangerskapet. Dersom det skulle være uønskede bakterier tilstede i osten, vil antallet øke etter hvert som osten lagres. Dersom man likevel ønsker å spise slike oster, bør de derfor spises ferskest mulig" (kilde: http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9025&mnu2id=9032&artid=17506)

Jeg spiste fetaost de første ukene, for da fant jeg ikke noe som sa jeg ikke kunne spise det, men nå i det siste har jeg lest flere steder at vi ikke burde spise det. Gjort er gjort, og spist er spist, men greit å ha faktaene på bordet i allefall så kan man selv avgjøre etter det.

Og til dere som tror ostene er OK bare fordi de er laget av pasteurisert melk så har jeg klippet ut dette fra matportalen:

"Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten, fordi Listeria er påvist i myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Osten blir forurenset av Listeria etter pasteurisering, og bakterien har gode vekstvilkår i disse ostene. Den kan derfor vokse opp og bli mange nok til å gi sykdom" (kilde: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter)

Back
Topp