Fetal doppler?

DreamsComeTrue

Forelsket i forumet
Jeg er ca 9+2 uker i dag. Og jeg er så nervøs for en ny MA. Denne graviditeten har jeg vært mye mer dårlig, kvalm, uvel og veldig sliten. Men det er jo ingen garanti, har lest at flere som har opplevd MA har hatt alle symptomer. Jeg lurer på å bestille en sånn fetal dobbler for å høre hjertelyd. Men har også sett delte meninger om det. Men lurer på om det kan hjelpe alt stresset rundt en MA og om man sjekker en gang i uken så kanskje man kan slappe mer av. Er det noen her som har prøvd med en sånn hjemme og eventuelt hvor tidlig kan finne hjertelyd.

Bare noen tanker jeg vil lufte, siden jeg selv har vært gjennom MA fire ganger.
Vil du bli beroliget av å finne hjertelyd, eller vil du kjenne økende trang til å sjekke oftere enn ukentlig? Hva om du ikke finner hjertelyden. Klarer du å slå deg til ro med at det ikke trenger å bety at noe er galt? Av egen erfaring er det vanskelig å finne hjertelyd, og spesielt så tidlig kan jeg tenke meg.

Dette er mitt 4. Svangerskap etter 3 MA på rad. De andre gangene har jeg testet med strips for å se økning, begynt med ultralyder fra uke 6 (det ene svangerskapet ble det hele 5 ultralyder på to uker). Jeg har ikke kjent meg beroliget i det hele tatt.

Denne gangen tok jeg en test for å finne ut at jeg er gravid, deretter hCG med to dagers mellomrom. Og ang ultralyd velger jeg heller å ta en ultralyd hver 2. uke i den sårbare perioden jeg er nå. Er 6+6 nå, og det lengste jeg har kommet siste svangerskapene er 9+1. Prøver også å stole på symptomene. Er veldig kvalm og har mye brekninger, trøtt og sliten, redusert matlyst. Prøver å glede meg over at jeg er gravid og skyve bekymringene unna. Kommer jeg meg til OTUL på sykehuset så tror jeg at jeg tør å slippe jubelen løs.

Det jeg vil fram til er at jeg ikke tror at en Doppler nødvendigvis hjelper mot uroen og frykten for å miste. Har du mulighet til en ultralyd?

Hvis du ikke bor veldig langt fra helsestasjonen, så er det vanligvis ingen problem å få satt opp ekstra kontroller. Du har lov til det selv om det er satt opp et visst antall timer som utgangspunkt. Jeg fikk det med min forrige, og får det nå også, så mange jeg trenger. Kan også bare ringe og komme innom på kort varsel om jeg er redd. Fordelen da er at det er jordmor som bruker apparatet og vet hva hun gjør, hun er også da der for å snakke med deg om bekymringer. Det tenker jeg er vel så viktig. Jeg kommer ikke til å kjøpe min egen Doppler. :happy:

Bare noen tanker jeg vil lufte, siden jeg selv har vært gjennom MA fire ganger.
Vil du bli beroliget av å finne hjertelyd, eller vil du kjenne økende trang til å sjekke oftere enn ukentlig? Hva om du ikke finner hjertelyden. Klarer du å slå deg til ro med at det ikke trenger å bety at noe er galt? Av egen erfaring er det vanskelig å finne hjertelyd, og spesielt så tidlig kan jeg tenke meg.

Dette er mitt 4. Svangerskap etter 3 MA på rad. De andre gangene har jeg testet med strips for å se økning, begynt med ultralyder fra uke 6 (det ene svangerskapet ble det hele 5 ultralyder på to uker). Jeg har ikke kjent meg beroliget i det hele tatt.

Denne gangen tok jeg en test for å finne ut at jeg er gravid, deretter hCG med to dagers mellomrom. Og ang ultralyd velger jeg heller å ta en ultralyd hver 2. uke i den sårbare perioden jeg er nå. Er 6+6 nå, og det lengste jeg har kommet siste svangerskapene er 9+1. Prøver også å stole på symptomene. Er veldig kvalm og har mye brekninger, trøtt og sliten, redusert matlyst. Prøver å glede meg over at jeg er gravid og skyve bekymringene unna. Kommer jeg meg til OTUL på sykehuset så tror jeg at jeg tør å slippe jubelen løs.

Det jeg vil fram til er at jeg ikke tror at en Doppler nødvendigvis hjelper mot uroen og frykten for å miste. Har du mulighet til en ultralyd?
Tusen takk for svar! Er litt det jeg tenker, kanskje det kommer til å gå over styr, og hvis jeg ikke finner hjertelyd blir det krise. Har lest at det er trygt for foster og lest at det kan være farlig. Mye for og imot. Og akkurat det med å sjekke litt for ofte.
Var på ultralyd for en uke siden og skal den 13. Feb.
Har hatt 4 MA og en tidlig SA, men også et levende barn. Denne gangen er symptomene sterkere enn med det levende barnet, så jeg burde ta det mer med ro. Men jeg er også 8 år eldre og 5 aborter bak meg, så muligens det også spiller inn på formen.

Har du fått noe svar på hvorfor du har mistet i MA tre ganger på rad?

Tusen takk for svar! Er litt det jeg tenker, kanskje det kommer til å gå over styr, og hvis jeg ikke finner hjertelyd blir det krise. Har lest at det er trygt for foster og lest at det kan være farlig. Mye for og imot. Og akkurat det med å sjekke litt for ofte.
Var på ultralyd for en uke siden og skal den 13. Feb.
Har hatt 4 MA og en tidlig SA, men også et levende barn. Denne gangen er symptomene sterkere enn med det levende barnet, så jeg burde ta det mer med ro. Men jeg er også 8 år eldre og 5 aborter bak meg, så muligens det også spiller inn på formen.

Har du fått noe svar på hvorfor du har mistet i MA tre ganger på rad?
Ser du har en tøff reise bak deg, og da er det ikke lett i disse ukene når vi bare «må» ha troen på symptomene. Kanskje du heller kan ta kontakt med jordmor og spørre om en samtale og evt om hun kan sjekke med doppler? Heldigvis ikke lenge til 13 februar, samtidig som det sikkert føles uendelig lenge til. Håper virkelig at alt ser fint ut for deg ❤️

Ja, jeg fikk påvist antifosfolipidsyndrom etter MA nummer to. Litt godt å ha en grunn og litt vondt å vite at min egen kropp tok livet av dem (litt brutalt, ja). Siste var en BO, så den var nok tilfeldig. Står på klexane, albyl-e og progesteron nå.

Sniker. Jeg hadde på grunn av blødninger så var jeg bekymret. Klarte helt fint å kontrollere bruken, og sjekket bare en gang i uken kanskje. Husker ikke helt når jeg begynte, men fungerte veldig godt for meg. Kjøpte brukt på Finn, og solgte den videre der også. Men spørsmålet er vel hva som vil funke for deg, og hva sier magefølelsen? Er jo ingenting i veien for å eventuelt teste en uke eller to, og hvis det tar helt overhånd så returnerer/selger du den :)

Sniker fra oktober :Heartred
Vi mistet 3 ganger før vi ble gravide med førstemann, så da jeg ble gravid med ham, kjøpte jeg Doppler. Brukte den mer enn én gang i uken, og fant hjertelyd fra uke 11 med ham.

Med nr. 2 fant jeg den allerede i uke 8!

Veldig betryggende for min del, og det ga meg mer ro mellom de private ultralydene hver 3. uke. Men, du må kjenne etter hva du tenker er best for deg og egen psyke.

Sniker. Jeg hadde på grunn av blødninger så var jeg bekymret. Klarte helt fint å kontrollere bruken, og sjekket bare en gang i uken kanskje. Husker ikke helt når jeg begynte, men fungerte veldig godt for meg. Kjøpte brukt på Finn, og solgte den videre der også. Men spørsmålet er vel hva som vil funke for deg, og hva sier magefølelsen? Er jo ingenting i veien for å eventuelt teste en uke eller to, og hvis det tar helt overhånd så returnerer/selger du den :)
Da har jeg bestilt, tenker at det må være bedre å være mindre stresset. Tror jeg kan klare med en ukentlig sjekk. Og er også forberedt på at det kan være noen uker før jeg i det hele tatt greier å finne hjertelyd.

• Omsorg
Reactions: HCS
Back
Topp