Feta??

enogtosmå

Gift med forumet
Hei hei[:D]

Kan man spise fetaost når man er gravid? Salaten min er veldig stusseig uten synes jeg hihi[8D]

Mener det siden den er pasturisert (eller hvordan man enn skriver det)!! [:)]

Jeg har iallefall spist det [:)][:)]

Nei, man skal helst ikke spise fetaost..

Eller, er litt usikker egentlig [8D] Man hører og leser så mye, vet liksom ikke hva som er rett...
Men uansett spiser ikke jeg det, er livredd alt som kan være farlig [8|]

Fetaost er pasteurisert i følge varedeklarasjonen...

Googla feta+ost+gravid og stjal dette fra et svar:

"Jeg har sjekket, og fetaosten fra Arla Apetina fetaosten kan du spise, jeg fikk mail fra dem når jeg var gravid sist (desember, januar, februar) at melken de brukte var pasteurisert, så den kan du trygt spise. :nam:"

Men så fant jeg dette da jeg leste mer:

"Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk f. eks. brie, camembert og blåmuggost som gorgonzola.

Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Hvordan kan jeg vite om osten er pasteurisert eller ikke?
Osteprodusentene i Norge og EU er pålagt å merke oster med rå/upasteurisert melk spesielt med ”Fremstilt av ikke-pasteurisert melk” eller ”Fremstilt av rå melk”. Mange forkorter denne merkingen til ”Upasteurisert/rå melk”.

Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, men det kan også stå andre steder på emballasjen.

Kan jeg spise alle typer ost som er varmebehandlet, for eksempel i varme sauser og på pizza?
Ja, all ost som er varmebehandlet til over 70 grader kan trygt spises.

Kan jeg spise fetaost?
Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet." ( http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63 )

Så jeg vet ikke jeg! Jeg har spist det, sikkert ikke noe farlig tror jeg! mange andre gravide som spiser det også vet jeg..
Men det er heldigvis opp til hver enkelt hva mat spiser og ikke [:)]

Lurer på hvordan i alle dager de gjorde det for 200 år siden jeg... [:-]

jeg holder meg vekke fra det...

jeg var fast bestemt på at da jeg ble gravid sko jeg ikke bli kresen å holde meg vekke fra alt som så "farlig", men det som de anbefaler gravide å holde seg borte fra, rører jeg ikke...

et lite frø stilte spm om hva de gjorde for 200 år siden, men jeg har hørt at etter de har gått ut med anbefalinger er det blitt mindre sa/ma[:D]

men absolutt enig, man spiser det man vil spise[:D]

hei:) du kan spise alt som er pasteurisert :) tror nok feta osten også er det, det ser du på forpakkningen :)
det jeg værtfall vet er at man kan spise de gode smøre ostene fra Tine og man kan spise norvegia å da er jeg fornøyd i massevis, elsker ost så akkurat det sjekket jeg nøye ut sist svangerskap ;)

ORIGINAL: supermomma

hei:) du kan spise alt som er pasteurisert :) tror nok feta osten også er det, det ser du på forpakkningen :)
det jeg værtfall vet er at man kan spise de gode smøre ostene fra Tine og man kan spise norvegia å da er jeg fornøyd i massevis, elsker ost så akkurat det sjekket jeg nøye ut sist svangerskap ;)

jepp... alt pasteurisert... [:)] om man ikke kunne det som det ble skrevet over her som sp.mål... kunne man ikke drukket melk heller. Er oster o.l. som IKKE er varmebehandlet man ikke bør spise.. samme gjelder kjøtt. Men spiser det i små mengder også jeg da. Er farligere å spise grønnsaker/bær.. som ikke er vasket egentlig.

Back
Topp