Feta ost - haster

Mammalykke123

Ble mamma til verdens fineste prins ❤️ 03.02.2015
Kan vi spise det? Det står at melka er paturisert, men blir så usikker...

Jeg mener jeg spiste det da jeg var gravid. Om du allerede har smakt, og du egentlig ikke skulle det, så er et ikke kriiiise! Fosteret dør ikke, liksom. Men du kan jo spise det nå i dag, så kan du spørre jordmor/lege neste gang du er på kontroll om du kan fortsette med å spise det :)

Det kan spises, men det anbefales at den spises "fersk".. Altså ikke la ett glass med feta stå lenge i kjøleskapet før det spises av det. Ville sørget for å holde meg godt innenfor holdbarhetsdatoen på åpnet glass :)

Den i lake er helt trygg så lenge den er fersk :-) Kjøper de små snack pakkene selv med feta ost for da blir de spist opp med en gang :-)

Nei, det holder ikke at den er pasturisert. Noen ostetyper er god groplass for listeria under produksjon og pakking selv etter at melka er pastorisert. Har lest alle helsedirektoratets sider og lignende seriøse kilder. De sier at den i olje går greit om den spises fersk, fordi oljen da stopper vekst av listeria. Dvs at praktisk talt er det Apetina sin "feta" i olje vi kan spise fersk (dvs innen max noen dager etter pning), ingen andre ekte fetaoster kommer i olje i mine nærbutikker i alle fall :(

Savner feta!!!! Liker ikke apetina. Har spist varmebehandla feta i gratenger etc (men ser den varmes opp sent, trenger lang varmebehandling (ca 15 min) for å nå over 70 grader indre temperatur som trengs for å drepe listeria)

Back
Topp