Festet i stjernekikker posisjon

Solbolla55

Andre møte med forumet
Februarhjertene 2025
Hei,

Jeg fikk akkurat beskjed om at baby ligger i stjernekikker posisjon og at hodet er festet (Jeg er 39+4 i dag) Er det noen som har erfaring med dette? Vil baby stortsett rotere «riktig» når fødsel setter i gang? Kjenner at det gjorde meg stresset og litt redd. Vet at det ikke er noen fasit og at man ikke vil vite dette før fødsel er i gang men.

Setter veldig stor pris hvis noen vil dele noen av sine erfaringer som kanskje har født en stjernekikker tidligere eller som har hatt en baby som har ligget i stjernekikker posisjon som har klart å rotere «normalt» i fødselkanalen ♥️

Nå ble det aldri fortalt til meg annet enn hodeleie forrige svangerskap. (Forsåvidt ikke nå heller) men sist endte fødsel med 1t pressing uten at hu kom ut, de tok da ul og hu hadde satt fast hodet. Konklusjonen var at hu ikke hadde dreid slik hu skulle, kanskje pga stjernekikker posisjon ? :nailbiting: Hos meg avsluttet de med ks, ikke fordi det oppsto noe fare for meg eller baby etter 1t pressing, men de mente hu lå 1,5cm for høyt til å begynne med vakum på en førstegangsfødene.

Fødte en stjernekikker for snart 11 år siden. Var ingenting ekstra som skjedde pga. det men tror ikke de viste der før han kom heller. Var en «lett» fødsel jeg har gode minner fra ihvertfall:) Ble satt i gang 11 dager over termin da, men vet ikke om det hadde noe å si.

Sniker. Jeg har født stjernekikker, fødselen tok lang tid mest sannsynligvis pga det, og jeg presset i en time cirka, kanskje litt mer, men ingen visste at babyen var stjernekikker før den var ute.

Jeg hadde ikke behov for noe form for smertelindring under fødselen (jeg var i utgangspunktet åpen for epidural, så det var ikke prinsipielt), eneste jeg tok var paracet. Jeg har kun født én gang, og syns ikke det var ille eller traumatiserende, og håper på minst like fin fødsel neste gang. Så personlig det at babyen er stjernekikker ville ikke gjort meg stresset eller redd basert på min tidligere erfaring. Det er kanskje til og med bedre at du og jordmødrene vet om det på forhånd.

Nå ble det aldri fortalt til meg annet enn hodeleie forrige svangerskap. (Forsåvidt ikke nå heller) men sist endte fødsel med 1t pressing uten at hu kom ut, de tok da ul og hu hadde satt fast hodet. Konklusjonen var at hu ikke hadde dreid slik hu skulle, kanskje pga stjernekikker posisjon ? :nailbiting: Hos meg avsluttet de med ks, ikke fordi det oppsto noe fare for meg eller baby etter 1t pressing, men de mente hu lå 1,5cm for høyt til å begynne med vakum på en førstegangsfødene.
Takk for svar! ♥️ Så det var pga at hodet hadde satt seg fast at det ble ks?

Har vært med på mange stjernekikker-fødsler, aldri sett at det ikke går bra. Ofte tar det litt lenge tid å få hodet ned+mer trykketid, ganske vanlig å bare «her tar det så lang tid at dette må være stjernekikker», men gjør ingenting det.. Ser litt spesielt ut når babyen kommer, hehe :)

Fødte en stjernekikker for snart 11 år siden. Var ingenting ekstra som skjedde pga. det men tror ikke de viste der før han kom heller. Var en «lett» fødsel jeg har gode minner fra ihvertfall:) Ble satt i gang 11 dager over termin da, men vet ikke om det hadde noe å si.
Takk for svar! Så godt å høre at det var en «lett» fødsel! ♥️ Betryggende at det kan være det også, føler jeg har lest så mange skrekkhistorier

Sniker. Jeg har født stjernekikker, fødselen tok lang tid mest sannsynligvis pga det, og jeg presset i en time cirka, kanskje litt mer, men ingen visste at babyen var stjernekikker før den var ute.

Jeg hadde ikke behov for noe form for smertelindring under fødselen (jeg var i utgangspunktet åpen for epidural, så det var ikke prinsipielt), eneste jeg tok var paracet. Jeg har kun født én gang, og syns ikke det var ille eller traumatiserende, og håper på minst like fin fødsel neste gang. Så personlig det at babyen er stjernekikker ville ikke gjort meg stresset eller redd basert på min tidligere erfaring. Det er kanskje til og med bedre at du og jordmødrene vet om det på forhånd.
Så godt å høre ♥️

Har vært med på mange stjernekikker-fødsler, aldri sett at det ikke går bra. Ofte tar det litt lenge tid å få hodet ned+mer trykketid, ganske vanlig å bare «her tar det så lang tid at dette må være stjernekikker», men gjør ingenting det.. Ser litt spesielt ut når babyen kommer, hehe :)
Hehehe det kan jeg tenke meg! Så utrolig godt å høre ♥️

Jeg fødte en stjernekikker på mandag, da var jeg 39+4. Han er mitt tredje barn, hadde en hodeomkrets på 35cm, ble presset ut på 5 minutter og jeg fikk ingen rifter :)

Jeg fødte for 8 dager siden og hadde en helt fantastisk fødeopplevelse. I forkant visste jeg at babyen lå med hodet festet, men det var først etter mange timer (12 timer) med 4cm åpning at jordmor kjente den fremre fontanellen og mistenkte at babyen var stjernekikker. På det tidspunktet hadde jeg hatt trykketrang i 3-4 timer. Babyen lå hele tiden dypt nede i bekkenet (som er bra) men pga at hun lå med hodet feil vei så modnet ikke livmorhalsen slik den skulle. Jeg fikk prøve ulike posisjoner (Spinning babies-teknikker: side-lying release, forward-leaning inversion og kanskje en til? Husker ikke helt). Og etter å ha gjort det, hadde hodet til babyen rotert og lå i riktig leie! Jordmoren tøyde livmorhalsen for å hjelpe til med modningen, og bare 2-3 rier etter det, kom vesla ut! Fordi det gikk så raskt fikk jeg en rift, men det merket jeg fint lite til, og det hadde ikke noe med at hun hadde ligget i stjernekikkerposisjon å gjøre. Ønsker deg masse lykke til, uansett om hun kommer ut som stjernekikker eller ikke!

Last edited:
Min første var også stjernekikker, og det gikk helt fint med begge to selv om ting stoppet litt opp da baby ikke ville komme ordentlig ned. Ble tatt med vakuum. Slik jeg har forstått det så går det som regel helt fint å føde vaginalt med stjernekikker, men man må være forberedt på at det er større forekomst av vakuum-bruk og at det KAN ta lenger tid for baby å komme ned :Heartred

Masse lykke til, dette går nok helt fint!

Back
Topp