Festeblødning info

*Cake-Pop*

Forelsket i forumet
Nå er vi kommet så langt at jeg kom på festeblødning! Jordmora mi fortalte meg om dette sist svangerskap og takk og lov for det!

Rundt uke 14 kan det komme en blødning som de kaller for festeblødning. Dette er helt normalt. Når man har vært på do kan man få litt blod på papiret, men det skal ikke være mengder. og det skal kun være ved 1-2 toalett besøk. Dette skjer når noe jeg ikke husker navnet på fester seg til noe jeg ikke husker navnet på. :-P

jeg hadde dette nøyaktig i uke 14 sist. heldigvis visste jeg om det så ble ikke så veldig redd, men jeg skvatt jo når ejg så blod på papiret. var kun ved det ene toalettbesøket, ikke noe etterpå.

tenkte å nevne det for alle førstegangs som ikke var klar over det, og evt andre også som har glemt det! =)) Er man usikker på hva det er om man får blødning, ring lege eller jordmor. jeg bare formidler hva jeg ble fortalt sist, men jeg er hverken lege eller jordmor.
 
En festeblødning er vel når egget fester seg til livmorhinnen? Festeblødning En liten blødning som enkelte kvinner opplever 5-12 dager, kan være en festeblødning, hvis det er en grunn til at kvinnen skulle være gravid. Festeblødninger blir ofte hvis den kommer sent mistolket som en tidlig menstruasjon, tiltross for at blødningen er lett og av kort varighet. Hvordan ser en festeblødning ut? En festeblødning er en vaginal utflod som normalt består av en liten mengde rosa eller brunt blod. Omtrent bare hver tredje gravide kvinne opplever en synlig festeblødning. Når skjer festeblødningen? Festeblødningen skjer når det befruktede egget fester seg i livmorveggen, i gjennomsnitt 5-12 dager etter eggløsning.
 
Sikker på at hun ikke mente uke 4?
Jeg hadde festeblødning forje svangerskap, i uke fire:)
Men har ikke hatt noe blødning så sent som uke 14, ikke hørt om det heller..
 
Nei, det var uke 14 hun sa, og det stemte på prikken for meg. Jeg var nemlig hos jordmor første gang i uke 11 sist så hadde ikke hatt noe for seg da og nevne det om hun mente uke 4.
 
Hmm, det har jeg aldri hørt om at man kan ha så sent. Men har hørt om festeblødning når egget fester seg i livmoren. Det hadde jeg sist gang, ca 10 dpo. To dager før positiv test.
 
Mange som har blødninger pga sprukne blodkar ett, og dette er jo også ufarlige blødninger, som gjerne varer veldig kort.
 


*Frk.Rødhette* skrev:
Sikker på at hun ikke mente uke 4?
Jeg hadde festeblødning forje svangerskap, i uke fire:)
Men har ikke hatt noe blødning så sent som uke 14, ikke hørt om det heller..


Ja, husker jeg hadde en slik festeblødning siste svangerskap og trodde at det var tidlig menstrasjon. Syntes det var veldig rart å få mensen fordi jeg pleier å være ganske punktlig.  Skjedde i uke 3-4 fordi det var før uteblitt mens.

Sier som de andre at jeg bare har hørt om festeblødning når egget fester seg i livmora de første ukene. Men syns også det er mange her på forumet som for en blødning uke 10-14 slik at kanskje du er inne på noe her alikevel.
Jeg har hatt en blødning i disse ukene i 1 og 3 svangerskap.
 


*Frk.Rødhette* skrev:
Sikker på at hun ikke mente uke 4?
Jeg hadde festeblødning forje svangerskap, i uke fire:)
Men har ikke hatt noe blødning så sent som uke 14, ikke hørt om det heller..



eg hadde også i uke 4 med storesøster og denne gangen... aldri heller hørt om noe i uke 14, hverken før eller senere, annet enn denne i det egget fester seg i begynnelsen av svangerskapet...
 
Hmm.... Aldri hørt om, kan ikke huske at jeg hadde noe blødning med førstmann.
 
Aldri hørt om jeg heller, og ikke hatt i noen av svangerskapene..
 
Det er fult mulig å få festeblødning. Hadde det faktisk selv! :)

MEN festeblødning er vel når egget fester seg?!
Så klart er det mange som kan få blødninger senere i svangerskapet også, men det er iallefall ikke noe FESTEblødning. Ligger det ikke litt i ordet? hehe
 
Snakket med jordmoren i stad(av helt andre grunner da) og da nevnte hun faktisk dette igjen, og repeterte at det er morkaken som fester seg i livmorveggen eller noe sånn og derfor kan man få en blødning. Syns det er veldig rart at så mange ikke har hørt om det.

Tenkte uansett at det er greit å nevne, for jeg fikk det jo sist og det var kun den gangen jeg blødde i svangerskapet.
 
Det heter nok ikke FESTEblødning da i såfall.. må være en annen blødning... aldri hørt om det selv.. :/
 
Hehe, må innrømme at jeg blir litt irritert over at alle skal driver å argumentere på noe min utdannede jordmor har sagt.... såvidt meg bekjent er det ingen jordmødre her inne...

Så for deres glede, man kan oppleve en BLØDNING ca i uke 14! Men ikke få panikk, det er helt vanlig! Stapetriner!!
 
Jeg var hos jordmor da jeg var "litt" bekymret for blødninger jeg har hatt siste uken nå, og fikk da beskjed om at det kunne være festeblødning, jeg er 14+4 :) hun sa også helt samme med morkaka og livmorveggen ;) høres jo ganske naturlig ut å kalle det en FESTEblødning siden ting faktisk fester seg her å :)
 
Opplevde det samme nå i helga! Var på UL og slt var bra med den lille, såg en liten krabat som sprelte i magen! Det var pga. festeblødninger- det kom lite blod, men over et par dager! Helt normalt rundt 10-14uker alt etter som kroppen er tidlige eller sent ut! I uke 10 tar også morkaken over produksjon av graviditetshormonene- og akkurat i bytte så kan man få et lite hormondropp som også kan resultere i ei lita blødning! Fikk vite om masse normale og ufarlige årsaker til blødninger rundt uke 10 i dag :confused005:book1:knegg:
 
Back
Topp