Fertilitetssjekk

Z-40592282

Flørter med forumet
Hei! Etter skuffelser hver måned og nå prøvd i snart 8 mnd, begynner jeg å miste håpet. Vet det er forsatt 2 mnd til det blir et år, men det hjelper lite på motivasjonen.
Jeg tenker å ta en fertilitetssjekk og lurer på om dere har gode erfaringer og anbefalinger på hvor jeg kan ta det i Oslo?

Hei! Etter skuffelser hver måned og nå prøvd i snart 8 mnd, begynner jeg å miste håpet. Vet det er forsatt 2 mnd til det blir et år, men det hjelper lite på motivasjonen.
Jeg tenker å ta en fertilitetssjekk og lurer på om dere har gode erfaringer og anbefalinger på hvor jeg kan ta det i Oslo?
Anbefaler Medicus på det sterkeste ❤️ Veldig hyggelige og flinke folk, og vi betale bare 2300 kr for en full sjekk av begge. Syns det var en god pris.

Jeg gikk 13 mnd før spira satt. Prøvde kanskje ikke like aktivt hver mnd,men kanskje 10/13 mnd. Var til gyn flere ganger, ingenting galt. Første graviditet gikk det på første forsøk. Så i det store og hele handler det vel mye om flaks,uflaks, timing osv..

Jeg tok full sjekk på sørlandet. En flott klinikk privat. Ultralyd. Og masse blodprøver. Va også inne på sykehus. Og tok masse blodprøver der å. Spesial prøver. Har mistet flere ganger. Ble ikke funnet noe feil.
For meg tar det lang tid å bli gravid. Og det er slitsomt og sørgelig.
25 prosent sjanse i hver syklus. Vært gravid 4 ganger fra 2012 - 2014
Og 2 ganger fra 2021 - 2023

3 er sa
Og siste er ma. Mistet uke 16.
Har født 2 jenter. Men veien dit va lang for meg

Jeg har lært ei stor lekse om meg selv. Noen blir gravide kjapt. Og andre tar det lang tid med...
Men holder motet oppe og gjør fremdeles et forsøk.

Last edited:
Mannen tok sædanalyse på Aleris Frogner og fikk svar samme dag. Jeg har sjekket blodprøver osv., gjennom privat gynekolog.

Anbefaler Medicus på det sterkeste ❤️ Veldig hyggelige og flinke folk, og vi betale bare 2300 kr for en full sjekk av begge. Syns det var en god pris.
Måtte du om flere ganger? Jeg tenker på hvor mye penger man må sette av for slikt :facepalm: 2300 kr kan jeg overleve, men må man inn flere ganger for svar på prøver osv?

Måtte du om flere ganger? Jeg tenker på hvor mye penger man må sette av for slikt :facepalm: 2300 kr kan jeg overleve, men må man inn flere ganger for svar på prøver osv?
Med første tok jeg ultralyd for å følge opp hvordan det gikk med letrozolen, men i utgangspunktet holder det jo med én gang med mindre de finner noe ❤️☺️

Hvor mye måtte du betale for hver oppfølging? Og kunne du ta blodprøver på offentlig sykehus/fastlege? Har sett på Medicus, så veldig takknemlig for svar :Heartred

Jeg tok privat hos gynekolog utenfor Oslo (ca 1500kr med blodprøver) og mannen tok privat på Aleris Frogner (ca 1700kr, fikk svar samme dag).

Man kan også gå via fastlegen og få henvisning til sykehuset, det har har venninnen min gjort. Det er lengre ventetid, men mye billigere.

Ikke tatt i Oslo, men anbefaler generelt å gå til fertilitetsklinikk. Har vært innom en god del gynekologer, og ikke alle er like gode på fertilitet. I tillegg har de utstyret og satt av tid nok til å ta de riktige prøvene.

Vi tok i Trondheim hos spiren. Joda, kostet jo 2500,- men til gjengjeld fikk vi alle svar på samme dag. (Tok blodprøvene på forhånd, slik at alt var klart).. Kunne dermed henvises til ivf med det samme.

Til sammenligning har jeg med en eks forsøkt å gå den offentlige veien, og prossessen med å få time hos gynekolog og undersøkelse tok seriøst et halvt år. Selv etter 6 mnd hadde ikke gyn fått HENVIST til ivf engang.. Ble da heldigvis gravid selv, etter 18mnd prøving.

Ikke alle offentlige er så sjukt trege som det var hos meg, men synes likevel det var verdt det å få alt av svar på en gang.

Jeg tok privat hos gynekolog utenfor Oslo (ca 1500kr med blodprøver) og mannen tok privat på Aleris Frogner (ca 1700kr, fikk svar samme dag).

Man kan også gå via fastlegen og få henvisning til sykehuset, det har har venninnen min gjort. Det er lengre ventetid, men mye billigere.
Kan jeg spørre hvilken utenfor Oslo?

Jeg kvier meg for fastlegen og jeg kvier meg for offentlig siden jeg er såpass gammel, og har mer en gjennomsnittet barn fra før :shy: men ønsker gjerne å vite om skipet er gått, liksom..

Ikke tatt i Oslo, men anbefaler generelt å gå til fertilitetsklinikk. Har vært innom en god del gynekologer, og ikke alle er like gode på fertilitet. I tillegg har de utstyret og satt av tid nok til å ta de riktige prøvene.

Vi tok i Trondheim hos spiren. Joda, kostet jo 2500,- men til gjengjeld fikk vi alle svar på samme dag. (Tok blodprøvene på forhånd, slik at alt var klart).. Kunne dermed henvises til ivf med det samme.

Til sammenligning har jeg med en eks forsøkt å gå den offentlige veien, og prossessen med å få time hos gynekolog og undersøkelse tok seriøst et halvt år. Selv etter 6 mnd hadde ikke gyn fått HENVIST til ivf engang.. Ble da heldigvis gravid selv, etter 18mnd prøving.

Ikke alle offentlige er så sjukt trege som det var hos meg, men synes likevel det var verdt det å få alt av svar på en gang.
Fint tips med fertilitetsklinikk! Der blir man kanskje tatt seriøst også uansett alder og antall barn fra før? :bag:

Kan jeg spørre hvilken utenfor Oslo?

Jeg kvier meg for fastlegen og jeg kvier meg for offentlig siden jeg er såpass gammel, og har mer en gjennomsnittet barn fra før :shy: men ønsker gjerne å vite om skipet er gått, liksom..
.

Last edited:
Var det vondt å skylle egglederne? :wideyed:
For meg gjorde det veldig vondt tilslutt. Men det er fordi jeg har dobbelt livmor, og i forsøk på å skylle begge ble den ene egglederen skylt tre ganger. Så jeg holdt på å svime av og fikk utrolig vondt etterpå. Men det er nok ekstraordinært og fordi jeg faktisk gjorde det alle gjør én gang tre ganger ☺️

For meg gjorde det veldig vondt tilslutt. Men det er fordi jeg har dobbelt livmor, og i forsøk på å skylle begge ble den ene egglederen skylt tre ganger. Så jeg holdt på å svime av og fikk utrolig vondt etterpå. Men det er nok ekstraordinært og fordi jeg faktisk gjorde det alle gjør én gang tre ganger
Hei! Jeg lurer på, hvordan finner de ut av at de må spyle eggledere? Ser gynekologen det? Jeg har vært og tatt alle prøver hos gynekolog nå i slutten av August (alt ser bra ut), og papirer på ivf er sendt pga 10 måneder prøving og jeg er 38 år. Men spyle eggledere har jeg ikke hørt noe om :smiley-ashamed008

Fint tips med fertilitetsklinikk! Der blir man kanskje tatt seriøst også uansett alder og antall barn fra før? :bag:
Ja, men du blir ikke henvist offentlig om du ikke fyller kriteriene der da. :) For private klinikker kan henvise offentlig om kravene er fyllt. :)

Back
Topp