Ferromax

Minijuni87

Glad i forumet
hei. Startet i dag på Ferromax (jern)

Noen som har erfaring med det? Tok det lang tid før du merket fremgang?:) jeg hadde 9.9 i hb. Skjønner ikke helt. Er det veldig lågt eller bare litt lågt? :)

Æ går på ferromax :) kjente forskjell etter et par dager bare :) ble litt hard i magen i starten så tok litt lactolase så ordnet det seg :)

hei. Startet i dag på Ferromax (jern)

Noen som har erfaring med det? Tok det lang tid før du merket fremgang?:) jeg hadde 9.9 i hb. Skjønner ikke helt. Er det veldig lågt eller bare litt lågt? :)

9.9 er litt lavt ja. På jobb gir vi blodtransfusjon når Hb er under 8, men ville ikke blitt bekymret altså. Har selv lavt jern, men tar kun floradix da jeg har dårlig erfaring med tabletter. Kan nok ta litt tid før du merker effekt. Hva er jernverdiene dine? Siden du må ta tilskudd.

9.9 er litt lavt ja. På jobb gir vi blodtransfusjon når Hb er under 8, men ville ikke blitt bekymret altså. Har selv lavt jern, men tar kun floradix da jeg har dårlig erfaring med tabletter. Kan nok ta litt tid før du merker effekt. Hva er jernverdiene dine? Siden du må ta tilskudd.

Vet ikke va jernverdiene er. Legen tok noen ekstra prøver som skulle sendes videre, kanskje det var det han skulle finne ut da? Jeg er skikkelig skuffa over at dette ikke er blitt tatt tak i før, for det viser seg at hb bare har sunket hver gang jeg har tatt prøvene! Hvorfor er jeg ikke satt på tilskudd før? Og viktigst av alt: påvirker dette baby i magen? :/

Vet ikke va jernverdiene er. Legen tok noen ekstra prøver som skulle sendes videre, kanskje det var det han skulle finne ut da? Jeg er skikkelig skuffa over at dette ikke er blitt tatt tak i før, for det viser seg at hb bare har sunket hver gang jeg har tatt prøvene! Hvorfor er jeg ikke satt på tilskudd før? Og viktigst av alt: påvirker dette baby i magen? :/

Fikk ikke spurt legen om dette, var først når jeg kom hjem jeg begynte å tenke over hvorfor osv.

Mine hb-verdier har også gått ned for hver gang, og det er fysiologisk (som betyr at det er sånn det skal være). Sist jeg var hos legen (uke 32) sa han at det er på det laveste på det tidspunktet, og at det deretter skal øke litt igjen. Så selv om det har sunket for hver gang så trenger det ikke behandles før det er under en gitt verdi (som jeg tror er 10,0).

Blodorosenten min sank lenge, men beynte å gå oppover igjen av seg selv (nærmest) rundt 32 uker. Fikk motstridende informasjon da. Legen sa jeg skulle ta jern hvis hb var under 11.0, jordmor sa at det ikke var nødvendig. Min laveste målte var 9.6.

Jeg har fått beskjed om at alt av verdier er lavest i uke 28 så går det seg som regel opp igjen. Er helt vanlig å synke i Hb under graviditet da blodvolumet øker samt økt nyrefunksjon ( mer væske i kroppen) osv. Ville ikke beskymret meg for Hb en du har. Men var rart han ikke sa hvilke jernverdier du har. Min Hb har også sunket men ligger greit i verdi, jernverdiene mine derimot er på 5 noe som er nesten "tomt" så derfor tar jeg jern for å fylle "lageret". Skulle jeg få blødning under fødsel så er det greit å ha litt jern i kroppen da Hb og jern spiller sammen. Håper svaret var til litt hjelp :)

Glemte å nevne at leger og jordmødre og gynekologer, alle sier forskjellig da alle er uenige i behandling av anemi hos gravide. Er fordi det er gjort lite forskning på det. Så en vil alltid få forskjellige svar etter hvem en spør :/

Okej, betryggende å lese deres erfaringer og informasjon. Så da skal jeg ikke uroe meg så mye mer om det. Skal ta jerntabletter og spise sukk og god mat fremover. Junispiren skriver ang jernlager, det sa han ikke noe om, litt irriterende å ikke få slik informasjon om seg selv. Jeg kan jo ingenting om det så tenkte ikke på å spør. Tusen takk for svar alle :)

Okej, betryggende å lese deres erfaringer og informasjon. Så da skal jeg ikke uroe meg så mye mer om det. Skal ta jerntabletter og spise sukk og god mat fremover. Junispiren skriver ang jernlager, det sa han ikke noe om, litt irriterende å ikke få slik informasjon om seg selv. Jeg kan jo ingenting om det så tenkte ikke på å spør. Tusen takk for svar alle :)

Jeg jobber jo på en avdeling hvor mange av pasientene våre har anemi, derfor jeg kan litt om det, pluss jeg har personlig erfaring også. Dårlig av legen din å ikke informere skikkelig! Legene burde vite bedre når vi i dag har google å sånt som kan skremme livet av hver og en... Han vet nok hva han gjør, men er bare ikke flink å formidle hvorfor til deg. Jernmangel er jo den største grunnen til lav Hb. Denne siden er pålitelig hvis du vil lese litt mer ;)

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/jernmangelanemi-1072.html

Back
Topp