Ferritin

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Sist svangerskap lå jeg så lavt i ferritin at jeg snøvlet når jeg pratet, husket ikke ord og var generelt i crappy form..

Kontroll av ferritin nå var også lavt, men fikk beskjed av jordmor å ikke begynne å ta jerntabl. før i uke 18. Er nå 14+0.

Ble så forfjamset over at jeg ikke fikk ta det med engang for å unngå å bli like dårlig som sist, så jeg glemte å spørre hvorfor jeg måtte vente..

Noen som vet?

Hvis du har lave nivåer ser jeg ingen grunn til å ikke begynne, bare ikke ta de rikeste tilskuddene enda... Jeg tar jern på jevnlig basis, men ikke like store mengder som jeg skal begynne med i uke 18. ☺️

Jeg hadde også lavt ferretin, men fikk beskjed om å ta 60 mg fra uke 18 og ut svangerskapet. Hvorfor er det slik at vi får beskjed om å vente til uke 18, når det er påvist tidligere? :happy:

FInner dette på helsebiblioteket: Hvis jernlagrene er helt tomme, dvs. serumferritin er under 12 μg/L, bør du starte å ta jern med en gang. Ellers starter du fra 18-20uke

Nå vet jeg ikke hvor lave målinger du har, men tror årsaken til at man ikke anbefaler å starte med en gang er fordi for mye jern er heller ikke bra for kroppen og kan gi kjedelige bivirkninger og overdose av jern. Fra uke 18-20 er det anbefalte å starte med ekstra jern og ta det ut svangerskapet. Rundt disse ukene ser jeg for meg at fosteret er blitt såpass stort og morkaken krever sitt at det er nødvendig med tilskudd. Før denne tiden er ikke behovet så stort :) men siden du har hatt problemer med lave nivået tidligere skjønner jeg at du ønsker å starte tidlig også :)

Her ringte legen og sa at jeg måtte begynne på jerntabletter med engang.

Back
Topp