Ferietur, planlagt keisersnitt..

happymum89

Betatt av forumet
Vi tenker på hvor vi skal på ferie i sommer- tenkte på Danmark.
Noen som vet hvordan det er hvis fødsel skulle sette igang der? Jeg har fått innvilget planlagt keisersnitt 31.august..får jeg fortsatt keisersnitt hvis fødselen skulle starte mens vi er på ferie..? Og det samme med norge hvis vi er nærmere noe annet sykehus, gjelder det på alle sykehus..? :)

Du kan sikkert få jordmor eller lege til å skrive ein bekreftelse på at du skal ha keisersnitt uansett om fødsel skulle starte før evt ein anna plass?

Men det er vel litt opp til sjukehuset du evt kjem til korleis dei vurderar det. Om det er ein medisinsk grunn (det inkluderar alvorlig fødselsangst, trangt bekken osv) til at du skal ha ks, så skal det vel mykje til å bestride dette:)

Altså er det behov for ks så får du jo det både i Danmark og uansett hvilket sykehus i Norge. Du bør ha med deg svangerskapspapirene dine

Jammen meg et godt spørsmål, ville ikke reist for nærme termin uansett;) og ta med papirene;) vil tro de forstår de i Danmark;)

Hm.. Jeg får ringe fødeavdelinga spørre tror jeg før vi evt bestiller. Er pga fødselsangst jeg skal ha det så.. Vil ikke reise hvis det er noen fare får å måtte føde vanlig får å si det sånn :p
Er mitt ks nr 2..

Enhver lege du kommer i kontakt med skal jo vurdere deg ut fra hvordan h*n ser situasjonen der og da. Det er en del av det ansvaret legen har. At du er innvilget KS på "hjemmesykehuset" tas nok med i den vurderingen, men det er sannsynligvis ikke å regne som en "blankofullmakt". Om du skulle gå i spontan fødsel i uke 30-34 vil de sannsynligvis dersom det er mulig, forsøke å stanse fødselen med medisiner, gi lungemodningssprøyte og så vurdere nøye om du og barnet har det best med barnet inni magen eller utenfor. Har de tid kan det hende de vil konferere med "hjemmesykehuset". Kanskje du til og med blir sendt hjem?

Men mest sannsynlig skjer det jo ingenting mens du er på ferie, og du får gå helt til planlagt ks i august. Sånn i alle tilfelle ville jeg tatt med helsekort og eventuelle andre relevante papirer (f.eks journalutskrift fra fødselsangstsamtale der det står at du er innvilget ks og hvorfor).

Så jeg ville prøvd å la bekymringen ligge og heller fokusere på å slappe av mest mulig på ferien :)

Back
Topp