Ferietid og mat...

linda_s

Blir kjent med forumet
Nå bærer det avgårde til Kroatia for noen uker med etterlengtet sol og varme:)
En av ukene skal vi være hos min kroatiske svigerfamilie, og i den forbindelse lurer jeg på en liten sak!
Greia er at jeg vanligvis pleier bli litt dårlig av maten. Altså, ikke sånn skikkelig syk, men systemet jobber fryyyktelig sakte pluss at jeg blir ganske daff. Stort sett spiser jeg ikke alle måltidene der i huset, for jeg og gubben er stort sett på stranda hele dagen uansett. 
Men forskjellen mellom mitt vanlige kosthold og det jeg gjerne får i meg den uken hjemme hos dem er ganske stor. Jeg spiser mye fiberrik mat, rent kjøtt og slikt, mens frokosten der består av loff, spekeskinke og ost. Ikke helt ideelt for meg når jeg er gravid (ost liker jeg uansett ikke!).
Ellers går det mye i poteter stekt i masse olje og tungt kjøtt.
Jeg er ekstra påpasselig med mat nå som jeg er gravid, særlig siden jeg kjenner at "systemet" er mer ustabilt og jobber saktere enn vanlig.
Det jeg da lurer på er om det beste er å være høflig og spise det jeg får og håpe på det beste, eller snike inn havregrøt, knekkebrød og lettere mat som kylling som holder systemet mitt i gang?
Mannen min synes ikke det er noe rart om jeg gjør det, for han vet jo hvordan jeg spiser til daglig og hvordan det er med fordøyelsen på ferie. 
Vil jo ikke virke helt primadonna heller:-/ Men misliker jo så intenst å slite med treg mage når jeg først er på ferie!!

Ville gjort det du må for babyen, og ikke svigerfamilien. Kanskje de ikke skjønner det og ser deg som 'primadonna', men til syvende og sist vil de nok helst ha et friskt barnebarn. Husk du ikke kan spise spekematen der nede heller:)

jeg sliter med treg mage jeg også, og vet hvor utrolig frustrerende det er når systemet stopper opp!!!
du er bare nødt til å ta hensyn til fordøyelsen din! kan ikke mannen din forklare for familien sin kanskje ?
går vel kanskje an å spise litt av det de serverer men mest av det du vet er bra for magen din :)

Har pakket med meg havregrøt, og knekkebrød finnes det plenty av der nede, så skal nok gå greit:-) Kan jo bare håpe at noen andre plukker opp ett og annet tips om fiberrik mat, i og med at dårlig mage er helt gjengs der. Tabletter mot det går jo på rundgang :-p
Så tenker jeg at det kan hende mødrene blant svigerinnene mine skjønner at jeg er litt mer selektiv med maten i år:) Man vil jo bare det beste for barnet sitt, selv om det for tiden er inni magen :))

Back
Topp