Ferieplanlegging

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Jeg trenger litt tips. Jeg er nordlenning og har alltid reist nordover eller holdt meg her om sommeren (bortsett fra 2 år hvor vi dro gjennom sverige til fredrikstad og opp kysten i sverige. Jeg er derfor ikke kjent sørpå i det hele tatt, hverken jeg eller mannen. Vet det kommer til å være mørkt på kvelden, noe som gir litt merkelig sommerfugler i magen :bag: Men jeg hørte om namskogan familiepark, og dermed så fikk jeg litt blod på tann! Jeg vil at sønnen min skal oppleve sånne der ting. Så jeg oppdaget at veldig mange nevnte namskogan, lilleputthammer og foldal (noe sånt) og dermed så blir vi å dra til namskogan, så til lilleputthammer før vi drar opp igjen til namskogan. Men hører at mange mener det holder med 1 dag i lilleputthammer og 2 på namskogan, spesielt siden guttungen ennå er under 3 år og under 100 cm. Vi har satt av 2 uker, siden det er et stykke å kjøre og vi vil jo utnytte at vi er der nede. Så blir nok fremdeles noen dager på begge plassene, men det jeg lurer på, er om det er noe annet i det området som folk vil anbefale? Gjerne noe som ikke bare er å stå i kø, for tipper det blir ekstremt mye køer både på namskogan og lilleputthammer i forhold til hva jeg har lest. Vi som reiser er 2 voksne, 2 hunder og en gutt på 2 1/2 år. Alle tips mottas med stor takk! Vet dere også om kanskje noe badegreier? Gjerne ute?!Og finnes det strender i nærheten av trondheim, og klarer man å få med seg 2 åringer i havet der? Han bader ikke i havet i tromsø, det er for kaldt.

Dersom denne gutten på 2,5 år liker biler og maskiner og sånne ting så kan jeg anbefale norsk veimuseum, det rett ved hunderfossen, altså på andre siden av hovedveien fra lilleputthammer. Det er gratis inngang, men veldig koselig å gå tur der og unger som liker å se på ting med hjul kan ha glede av det, når du nå likevel er i det området.

Kan være jeg ville satset på bading i Mjøsa da heller enn havet i Trøndelag, for det er ikke direkte kjempevarmt i havet der heller.

Vet ikke når dere skal dra, men det er fortsatt ganske seint før sola går ned rundt Mjøsa, i hvert fall. :) Så i Trøndelag er det nok forholdsvis lyst mesteparten av natta fortsatt, selv om det så klart ikke er det samme som midnattssol. Flytta akkurat fra midnattssola selv, så skjønner at du er glad i den, da!

Ville nok også satset på bading i Mjøsa heller enn havet, men jeg er ikke så godt kjent med strender på Lillehammer, dessverre! Om dere kjører 40 minutter lenger sør kan dere sjekke ut Mjøsparken i Brumunddal som er nesten helt ny og veldig fin. :) Badeplass med fine friluftsområder, turmuligheter og matservering.

I Trondheim så er både Rotvollfjæra, Ringvebukta og Korsvika fine badesteder, eventuelt Theisendammen om en vil ha ferskvann. Ligger en oppe ved Granåsen også som jeg ikke husker navnet på, der har de anlagt kunstig strand ved et ferskvann. Om været er sånn som nå så anbefaler jeg dog heller pirbadet. :p

Og så kan det være verdt å stoppe på Stiklestad Verdal, der har de "vikingsommer" fram til 7.august. Kan være fint å stoppe på veiene for at barnet skal få løpt fra seg litt. Spennende område med endel aktivitet.

For bading i Trondheim anbefaler jeg Midtsandtangen, ligger i nabokommunen Malvik, utover mot flyplassen. Kjempefint område med sandstrand (når det er fjære) stort grøntareal, område for å sykle på, samt toaletter og kafé med veldig god mat og bakverk :) Ellers hvis dere er i Trondheimsområdet kan dere dra innom vitensenteret, vitenskapsmuseet eller Sverresborg museum. Sistnevnte har også dyr (geiter, sauer og griser) man kan se på. Voll gård bruker å ha åpen gård av og til, da kan man besøk alle gårdsdyrene samt ri på hest :)

Back
Topp