Feriepenger?

kosermeg

Forelsket i forumet
Jeg har noen rare arbeidsgivere som ikke klarer å svare meg, så tenkte jeg skulle spørre dere. Jeg vet vi har krav på 5 uker ferie selv om vi har hatt permisjon, men har vi krav på feriepenger. Jeg tenkte å forlenge permisjonen 4 uker med ferie, men har jo ikke råd til det uten feriepenger.

Hei og hå!

Jeg har fått forklart at du har rett på feriepenger av permisjonspengene, men kun av de første 12 ukene av permisjonen. Så hvis du og far tjener ulikt, og du har de første 12 ukene, så er det 10,2 % av dine utbetalinger de første 12 ukene som blir feriepenger. Hvis far har noen av de 12 første ukene, så blir feriepengene fordelt ut fra dette...

NB: gjelder kun hvis du/far var å anse som arbeidstakere (altså ikke selvstendig næringsdrivende eller arbeidsledige) - sykepenger og svangerskapspenger anses som "lønn".

Ellers får du jo tilnærmet "vanlige" feriepenger til sommeren 2013, sålenge du var i jobb i 2012. 

Så altså, normalt med feriepenger til sommeren 2013 (minus 2 mnd sånn ca, avhg. av når du har permisjonsstart i år), og så lite feriepenger sommeren 2014.

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil - dette er hva jeg har fått forklart av arbeidsgiveren min. :)

Dette er sånn jeg og har fått det forklart, så tror det stemmer. Så ingen skyting nødvendig skulle jeg tro :-)

isfrid skrev:
Dette er sånn jeg og har fått det forklart, så tror det stemmer. Så ingen skyting nødvendig skulle jeg tro :-)

Hihi. Flaks! 

Back
Topp