Feriepenger ved overført ferie

VilmaKK

Første møte med forumet
Hei dere. Her kommer et praktisk spørsmål som kanskje noen av dere vet svaret på. Jeg har søkt og fått godkjent overføring av ferie til neste år. På mandag skulle jeg fått utbetalt feriepenger, men fikk bare utbetalt vanlig lønn. Arbeidsgiver mener det er på grunn av overføringen av feriedager og at utbetaling av feriepenger da vil være til neste år. Er dette riktig? I mine øyne er dette bare en måte å få ukene frem til barnehagesøket til å gå opp på, og jeg kunne like gjerne tatt ut ferien i år. Arbeidsgiver betaler for øvrig lønn under permisjonen.
 
Hei dere. Her kommer et praktisk spørsmål som kanskje noen av dere vet svaret på. Jeg har søkt og fått godkjent overføring av ferie til neste år. På mandag skulle jeg fått utbetalt feriepenger, men fikk bare utbetalt vanlig lønn. Arbeidsgiver mener det er på grunn av overføringen av feriedager og at utbetaling av feriepenger da vil være til neste år. Er dette riktig? I mine øyne er dette bare en måte å få ukene frem til barnehagesøket til å gå opp på, og jeg kunne like gjerne tatt ut ferien i år. Arbeidsgiver betaler for øvrig lønn under permisjonen.

Feriepenger er jo opptjente penger gjennom forrige år, så de skal du vel ha utbetalt i år? jeg får hvert fall utbetalt feriepenger som normalt selvom ferien er overført, jeg jobber i kommunen da så kam være ulik praksis! Har ferietrekk som normalt i år selvom ferien er overført til neste år :)
 
Det må jo bli bakvendt, om det er årets ferie du får overført?
Årets feriepenger (utbetaling normalt juni 2024) er jo basert på oppsparte feriepenger fra jan-des 2023. Dette er penger arbeidsgiver har spart på dine vegne for utbetaling nå, slik at du slipper gå uten penger etter ferie.

Når det er sagt, så er det visse regler for at man ikke kan unnlate ta ut ferie OG få utbetalt feriepenger uten at feriepenger da skal skattes av.
Så hvis mulig, så hadde jeg heller plotta inn de ukene med ferie f.eks. etter de 6 lovfestede ukene etter fødsel, dytte permisjonsukene som blir til overs til slutten av permisjonsperioden (som da vil vare til etter nyttår om man starter nå), og unngå flytte feriedager.
 
Det er hovedsakelig arbeidsgiver som skal ha kontroll på dette, men fant dette på Arbeidstilsynet sine nettsider:

"Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført, til neste ferieår. Dette gjelder også dersom dagene er overført på grunn av arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Eneste mulighet å få utbetalt feriepengene for ferie som ikke er avviklet, er hvis arbeidsforholdet opphører ifølge ferieloven § 11 tredje ledd"

Så kan jo se ut som det stemmer, men er sikkert ulik praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Forhør deg eventuelt om du får utbetalt dobbelt med feriepenger til neste år?
 
I forhold til at det blir bakvendt så mener jeg at det da vil bli avkorting på utbetalte feriepenger for 2025 - altså et problem for neste år.

Et annet tips jeg brukte nå, var å føre opp først 6 uker lovfestet perm, deretter står det 3 uker ferie (sommerferien), og utover det har jeg 15 dager jeg ikke har fått tatt ut i år pga. sykmelding.
Har da avtalt med arbeidsgiver at jeg fører opp 80% permisjon på permisjonsplanen til NAV, og tar ut én feriedag per uke.
Avtalt og godkjent fra NAV å gjøre det slik - de legger seg ikke opp i hva du gjør med den 20%/arbeidsdagen i forhold til om du jobber eller tar ut feriedag.

På det viset kan du få tatt ut feriedager innen kalenderåret (som de fleste arbeidsgivere setter pris på), og samtidig beholde permisjonsdagene uten at det påvirker økonomien mer enn nødvendig når sommeren 2025 ruller rundt :)
 
Hei dere. Her kommer et praktisk spørsmål som kanskje noen av dere vet svaret på. Jeg har søkt og fått godkjent overføring av ferie til neste år. På mandag skulle jeg fått utbetalt feriepenger, men fikk bare utbetalt vanlig lønn. Arbeidsgiver mener det er på grunn av overføringen av feriedager og at utbetaling av feriepenger da vil være til neste år. Er dette riktig? I mine øyne er dette bare en måte å få ukene frem til barnehagesøket til å gå opp på, og jeg kunne like gjerne tatt ut ferien i år. Arbeidsgiver betaler for øvrig lønn under permisjonen.
Sniker fra august.
Her advarte heldigvis arbeidsgiver meg om dette. Jeg tenkte først overføre 5 uker til neste år, men fikk da beskjed om at jeg ikke fikk feriepenger i år - de ble utbetalt året jeg tar ferie (altså dobbelt med feriepenger neste år).
Jeg la derfor inn 4 uker ferie i desember dette år, sånn at jeg får feriepengene nå i juni.
Trengte ikke ta alle 5 ukene, men minimum 3 tror jeg de sa. Overførerer resten til neste år, men da er jo de allerede trukket og feriepengene mottatt - så trenger ikke gjøre noe ifm dem.
 
Back
Topp