Feriepenger og sv.permisjon

ORIGINAL: dua

Har det blitt vedtatt at vi som går ut i sv.permisjon fra og med neste år også får feriepneger??? Som jeg har forstått, så fikk en ikke det tidligere. Håper vedtaket er gjort - alltid kjekt med feriepenger!!! Hvis det ikke har blitt en endring på dette, så er det jo urettferdig! Det bør jo ikke være noen forskjell...

Hmm ja tror jeg også har hørt noe liknende at man ikke fikk feriepenger av fødselspenger(men litt usikker).. Men jeg er nok veldig heldig som er ansatt i kommunen, og det er de som betaler meg perm.lønna ( får så å få det igjen av trygdekontoret, etterskuddsvis), og dermed får jeg både 5 ukers ferie i tilleg til min permisjon, og feriepenger..

har ikke alle som har jobbet hele 2006 krav på 5 ukers ferie i 2007.
Uavhengig om man har permisjon eller ikke?
Er vel bare det at man ikke får noe permisjonspenger når man har ferie?
Hadde tenkt å ta ferie å ikke få permisjonspenger når jeg får feriepenger fra jobben jeg.
Får jeg ikke de 5 ukene siden jeg har permisjon?????????

ORIGINAL: ragcoon

har ikke alle som har jobbet hele 2006 krav på 5 ukers ferie i 2007.
Uavhengig om man har permisjon eller ikke?
Er vel bare det at man ikke får noe permisjonspenger når man har ferie?
Hadde tenkt å ta ferie å ikke få permisjonspenger når jeg får feriepenger fra jobben jeg.
Får jeg ikke de 5 ukene siden jeg har permisjon?????????

Du har helt rett. Ferietid og feriepenger er ikke knyttet sammen. Alle har rett til 5 uker ferie (det er unntak dersom du er ansatt veldig sent på året, da kan du ikke ta ut alle 5 ukene samme året du er ansatt. Tar du ut ferie samme år du er ansatt så vil du ikke få utetalt feriepenger de ukene du tar ferie for du har ikke opparbeidet deg rett til dette ennå. Rett til å kreve feriepenger utbetalt samme år som de er opptjent har en bare dersom en slutter i bedriften) Du har rett til å få utbetalt 10,2 % i feriepenger året etter at de er opptjent (ferieåret) hvor mange uker med full lønn dette dekker er avhengig av hvor lenge du var ansatt i bedriften året før. Begynte du f.eks i arbeid i august så vil jo ikke 10,2 % av 5 mnd lønn dekke 5 uker ferie, men du har rett til 5 uker ferie, men da vil du måtte ta f.eks en uke uten lønn.

Puh.... var godt å høre!
Kjente hormonene begynte å bygge seg opp her nå.
Har jobbet på samme sted i over 6 år.
Og har alltid hatt så mye å gjøre og litt gnagende samvittighet.
Så jeg har nesten aldri hatt alle 5 ukene, selv om jeg har fastlønn og betalt ferie.
Hadde planer om å endelig nyte alle 5 ukene når jeg er hjemme sammen med den lille.
Har bare hatt 2 uker ferie hittil i år også.
Men nå har jeg trukket med tilbake frem til permisjonen, i en stilling uten så mye ansvar.
Så får kanskje tatt noen avslappende ferieuker i løpet av året også.

Blir ikke jobbing 10-12 timer i døynet 6-7 dager i uka når man har en liten å tenke på.
Sluttet å leve og ånde for jobben når jeg ble gravid.
Forandrer seg sikkert ennå mer når babyen blir født.

Så det lønner seg å spørre arbeidsgiver om de er villige til å betale ut pengene i permisjonstiden da. Sånn at man får litt mer i feriepenger. Men det er vel sånn at jeg som går sykemeldt hele svangerskapet taper ganske mye på å få penger direkte fra trygdekontoret også. (Altså i form av feriepenger.....) Kan arbeidsgiver betale ut sykepenger, og få dette tilbake fra trygdekontoret også?

Og kan arbeidsgiver selv velge om de vil betale ut penger i permisjonstiden, eller er det lovbestemt at de må gjøre det om de blir spurt?

ORIGINAL: Iroim

Så det lønner seg å spørre arbeidsgiver om de er villige til å betale ut pengene i permisjonstiden da. Sånn at man får litt mer i feriepenger. Men det er vel sånn at jeg som går sykemeldt hele svangerskapet taper ganske mye på å få penger direkte fra trygdekontoret også. (Altså i form av feriepenger.....) Kan arbeidsgiver betale ut sykepenger, og få dette tilbake fra trygdekontoret også?

Og kan arbeidsgiver selv velge om de vil betale ut penger i permisjonstiden, eller er det lovbestemt at de må gjøre det om de blir spurt?

Arbeidsgiver bestemmer selv om de vil betale lønn til arbeidstaker under sykefravær/fødselspermisjon (samme regler) og så kreve refusjon fra trygdekontoret. Det offentlige gjør det på denne måten, dvs alle statsansatte og kommunalt ansatte får lønn under sykfravær/fødselsperm fra arb.giver. Når det gjelder private bedrifter så er det opp til den enkelte arbeidsgiver hva han velger å gjøre. En kan jo be om det, men en kan ikke kreve at en privat arbeidsgiver skal betale lønn under sykdom/svangerskappermisjon. De offentlig ansatte har fått dette som en del av sin tariffavtale. Så det er jo mulig at de som er ansatt i privat virksomhet har en tariffavtale som regulerer dette. Har arbeidsgiver skrevet under en tariffavtale der dette er regulert, er han bundet av avtalen og er da forpliktet til å betale full lønn under sykdom/permisjon (evt 80% ved perm).

ORIGINAL: tvilling38

ORIGINAL: Iroim

Arbeidsgiver bestemmer selv om de vil betale lønn til arbeidstaker under sykefravær/fødselspermisjon (samme regler) og så kreve refusjon fra trygdekontoret. Det offentlige gjør det på denne måten, dvs alle statsansatte og kommunalt ansatte får lønn under sykfravær/fødselsperm fra arb.giver. Når det gjelder private bedrifter så er det opp til den enkelte arbeidsgiver hva han velger å gjøre. En kan jo be om det, men en kan ikke kreve at en privat arbeidsgiver skal betale lønn under sykdom/svangerskappermisjon. De offentlig ansatte har fått dette som en del av sin tariffavtale. Så det er jo mulig at de som er ansatt i privat virksomhet har en tariffavtale som regulerer dette. Har arbeidsgiver skrevet under en tariffavtale der dette er regulert, er han bundet av avtalen og er da forpliktet til å betale full lønn under sykdom/permisjon (evt 80% ved perm).

Takk for svar.

Da skal jeg høre med min arbeidsgiver. Tenker jeg fortsetter å få penger fra trygdekontoret jeg. De som betaler meg sykepenger så. Får heller miste litt feriepenger. Babyen er verdt det!

Back
Topp