Feriepenger og sv.permisjon

Værinne74

Glad i forumet
Har det blitt vedtatt at vi som går ut i sv.permisjon fra og med neste år også får feriepneger??? Som jeg har forstått, så fikk en ikke det tidligere. Håper vedtaket er gjort - alltid kjekt med feriepenger!!! Hvis det ikke har blitt en endring på dette, så er det jo urettferdig! Det bør jo ikke være noen forskjell...

aner ikkje....har du sjekka på trygdeetaten.no?

Nei, jeg har ikke.. men skal sjekke det ut (tar en titt innpå sida der no)

Fant noe... det ser ut som om vi har krav på feriepenger, ja[:D]

Feriepenger av sykepenger og fødselspenger
Dersom du har mottatt sykepenger eller fødselspenger fra folketrygden, vil du få utbetalt feriepenger i slutten av mai påfølgende år. Ordningen gjelder bare for arbeidstakere og ikke for selvstendig næringsdrivende, frilansere eller mottagere av dagpenger.

ORIGINAL: dua

Fant noe... det ser ut som om vi har krav på feriepenger, ja[:D]

Feriepenger av sykepenger og fødselspenger
Dersom du har mottatt sykepenger eller fødselspenger fra folketrygden, vil du få utbetalt feriepenger i slutten av mai påfølgende år. Ordningen gjelder bare for arbeidstakere og ikke for selvstendig næringsdrivende, frilansere eller mottagere av dagpenger.

Så bra da! Det viste jeg ikke. Men er jo en GOOOD nyhet da[:D][:D]

Vi får aldri noe vi får ikke permisjonspenger en gang når vi har fått unge[:@][:'(]Få avløser er nesten umulig og det vi får til avløser er ca 700kr og det dekker ikke det det koster så vi tapper i teorien på å få barn hvis vi skal ha avløser til å gjøre den jobben jeg gjør løpet av dagen i fjøset og på gården[:'(]

Ja, dette er SKIKKELIG urettferdig!!!!!!!!!!![:'(][:@] Føler med dere!!!! Skjønner ikke politikken her jeg...

det må nå gjelde frå barnet er født vel?

dette tror jeg ikke er nytt nå. Har fått det av permisjonen på alle mine 3 barn. Det eldste ble født i 1996. Fikk da feiepenger utbetalt i slutten av mai 1997.

ORIGINAL: frumus

dette tror jeg ikke er nytt nå. Har fått det av permisjonen på alle mine 3 barn. Det eldste ble født i 1996. Fikk da feiepenger utbetalt i slutten av mai 1997.

Sambo og jeg mener at vi har lest/hørt at dette skulle være noe nytt fra nyttår, men det stemmer tydeligvis ikke ettersom du fikk dette alt i 1996. Fatter ikke hvor vi har det fra![8|] Har lurt lenge på om jeg fikk feriepenger... Da må vi glemme dette... at dette er noe nytt fra 2007 - det gjelder alle!!! (inkl. også de som får nurket før 2007)[:D]

Vi har jo krav på feriepenger...feriepenger er ikke en bonus jobben gir oss sånn at vi skal kunne reise på ferie..det er VÅRE penger...gjennom år 2006 gir de oss bittelitt bindre i lønn hver måned og på den måten hjelper oss å spare opp en pen liten sum som vi får utbetalt i 2007..... så kan ikke skjønne at det ikke skulle ha vært sånn alltid, har jo alltid vært våre penger:)

Var akkurat det jeg satt her og tenkte også.... Det er vel våre penger i utgangspunktet?!

ORIGINAL: tweety78

Var akkurat det jeg satt her og tenkte også.... Det er vel våre penger i utgangspunktet?!

Jepp! Så de kan prøve seg å si til meg når jeg går ut i permisjon at jeg ikke kommer til å få feriepenger...da skal de få høre fra en hormonell farlig jente!!! hehe

Ahahaha! Å du dæven, he he![:D] ja, skulle nok fått noen gloser da ja! [:D] Prøv å ta noe som helst fra ei gravid dame a, he he. Funker dårlig!

hehe [:D] særlig oss ..tøffeste av de tøffeste terminklubbene!!!!:P hihi

Var vel ferie pengene som kommer året etter det var spørsmål om.
Om vi får feriepenger av permisjonspengene tror jeg

HEI!
Fikk en datter i 2003. Da fikk jeg feriepenger som vandlig det året, og året etter fikk jeg feriepenger av permisjonspengene:) Det ble jo litt mindre enn vanlig, fordi jeg hadde 80% lønn i 1år. Så ordningen er nok ikke ny, men fin for oss som kan nyte godt av den..

ORIGINAL: dua

ORIGINAL: frumus

Sambo og jeg mener at vi har lest/hørt at dette skulle være noe nytt fra nyttår, men det stemmer tydeligvis ikke ettersom du fikk dette alt i 1996. Fatter ikke hvor vi har det fra![8|] Har lurt lenge på om jeg fikk feriepenger... Da må vi glemme dette... at dette er noe nytt fra 2007 - det gjelder alle!!! (inkl. også de som får nurket før 2007)[:D]

Ei venninne av meg har en sønn på 2 år, og hun fikk ikke feriepenger... så det kan jo hende at Duo har fått permisjonspengene utbetalt av bedriften ( så har de fått fra trygdekontoret)... og da er det jo fult mulig at bedriften har betalt ut feriepenger...

Det vil altså si at hvis arbeidsgiver ikke forskuddsbetaler  permisjonspenger.
Men får får permisjonspener fra trygdekontoret så får vi ikke feriepenger i 2008?
Feriepengene i 2007 er jo det vi har spart opp av lønna i år

ORIGINAL: ragcoon

Var vel ferie pengene som kommer året etter det var spørsmål om.
Om vi får feriepenger av permisjonspengene tror jeg

Ja, det var det jeg tenkte på[:D] Alle har jo krav på feriepenger av arb.giver når en er i jobb (skal jo bare mangle), men spm. var om en får feriepenger året etter det året man har hatt sv.skapspermisjon. Og ut i fra det jeg fant på nettet, så får vi det også (med unntak fra slevst. næringsdrivende etc.). Fødselspengene får en jo fra trygdekontoret og ikke fra arb.giveren, som en får når en er i vanlig jobb. Mengden feriepneger (det året etter at sv.perm. er avslutet), vil jo avhenge om en tar ut 80% lønn i 1 år eller 100% lønn i 10 mnd. (som Hara også nevner).

Dersom en i permisjonstiden får utbetalt lønn fra arbeidsgiver og denne krever refusjon fra trygdekontoret så har en rett til 10,2 % i feriepenger beregnet ut fra lønnen en hadde i året før. (dette følger av ferieloven)

Dersom en får permisjonspenger utbetalt direkte fra trygdekontoret så får en feriepenger kun beregnet fra de 12 første ukene av permisjonstiden. Altså en betydelig reduksjon. (dette følger av folketrygdloven) Det er mulig at det er en lovendring på gang som sier at en fom. 01.01.07 vil få beregnet feriepenger ut fra hele perioden en mottar permisjonspenger og ikke bare de 12 første ukene. Dette har jeg ikke sjekket.

Alt ovenforstående gjelder arbeidstakere. Selvstendig næringsdrivende får ikke feriepenger da de har muligheten til regulere egen inntekt ut fra uttak av overskudd av bedriften. Bønder er også selvstendig næringsdrivende. Når det gjelder ulønnet ansatt i familiebedrift (f.eks gårdsbruk) så får en ikke permisjonspenger da en ikke har tatt ut lønn. En mulighet  for at bondekone skulle ha fått permisjonspenger var at dere skulle ha fordelt overskuddet av inntekten fra gårdsbruket på dere begge. Dersom dere har investert så mye at driften ennå ikke går med overskudd så er det dette som er årsaken til at du ikke får permisjonspenger. En må være registrert med inntekt over 1 G (eller var det 1/2 det husker jeg ikke i farten) for å få permisjonspenger.

Bondekone: Kan dere ikke søke om tilskudd til avløser ved svangerskap og fødsel dersom du ikke har rett til fødselspenger/sykepenger fra trygden? Jeg undersøkte litt rundt disse rettene da jeg var gravid sist, men hadde ikke rett til noe avløsertilskudd da jeg hadde rett til permisjonspenger fra trygden og dette går til fradrag i tilskuddet. Vi har ordnet oss med privat avløser (skoleelev over 18 år som vi selv har gitt opplæring) som er rimeligere enn avløserring el kommunal avløser. Denne lønner vi med tillskuddet for ferie og fritid. Bare et lite tips. Skulle foresten ikke forundre meg om tilskuddet til svangerskap og fødsel er tatt bort under landbruksforhandlingene, det har jeg ikke undersøkt.

Back
Topp