Feriepenger i permisjon

EmVee

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg har 4 uker tilgode med ferie jeg må ta ut i løpet av 2020. Får jeg vanlig utbetaling med foreldrepenger de fire ukene?

Og neste år.. Det står at man får feriepenger av foreldrepenger. "Feriepenger fra NAV utgjør 10,2 prosent av brutto foreldrepenger for de første 12 eller 15 ukene av den samlede stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent dekningsgrad og 15 uker ved 80 prosent dekningsgrad".

Jeg tenkte og ta ut 5 uker før permisjonen min slutter. Da får jeg feriepenger fra NAV de fem ukene da eller? Og hva med arbeidsgiver? Jeg jobber jo til mai/juni i år. Da får jeg vel ca 50% feriepenger fra arbeidsgiver neste år også?

Det spørs vel litt om du får fra direkte fra NAV eller fra arbeidsgiver (NAV refunderer til de). ☺️
Nå vet jeg ikke helt hvordan det blir for deg, men jeg får normal lønn og utbetaling fra arbeidsgiver i permisjonen min, så får feriepenger som normalt.
Har fast stilling i 100% om det har noe å si.

Jeg skal ha ferie sammen med samboer og barna i juli/august 2021 (etter endt pappapermisjon), og jeg fikk beskjed fra lønn (og feriepenger både i 2020 og 2021) om at alt går som normalt, siden jeg får direkte fra de/arbeidsplassen.☺️

Vet ikke om det utgjør en forskjell om man får direkte fra NAV eller arbeidsgiver, men tror det.

Det kommer an på om du får utbetaling fra arbeidsgiver eller NAV i foreldrepermisjonen.

Årets ferie kan du velge å ta samtidig med permisjon, og dermed få dobbelt utbetalt, eller du kan ta pause i permisjonen og forskyve den tilsvarende.
Dersom arbeidsgiver betaler ut direkte får du normalt med feriepenger neste år. Får du fra NAV får du ikke fullt betalt ferie, men kan selvfølgelig velge å ta ubetalt ferie - du har rett på fri, men ikke rett på betalt.

Litt vanskelig å svare direkte på spørsmålene dine (jeg får egentlig vondt i hodet av alle disse foreldrepengeberegningene, hahaha), men jeg kan skrive hvordan jeg skal gjøre det/får det:

Jeg får penger fra NAV mens jeg er i permisjon. Årets ferie tar jeg midt i permisjonen, altså at permisjonen «pauses» og forskyves. I den perioden får jeg ikke penger fra NAV, men jeg får utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver (som jeg ville gjort om jeg ikke fikk barn).

Neste år vil feriepengene mine beregnes ut fra a) lønn januar-mai (2020) fra arbeidsgiver + b) foreldrepenger 15 første permisjonsukene (2020) fra NAV (vil ta 80% dekning).

Back
Topp