Feriepenger etter permisjon

Spennendegreier

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Snakket med HR på jobb og fikk vite at jeg i 2023 kun får utbetalt feriepenger for 12 uker foreldrepermisjon (opptjent i 2022) og at det ikke regnes feriepenger av foreldrepengene som utbetales i 2023. Det kom litt som er sjokk for meg. Er det sånn for alle? Har fast jobb i det private.

Ja, det ser ut til at det er slik så lenge det er Nav som står for utbetaling av foreldrepenger. Jeg har også lest at far ikke får feriepenger av de ukene han tar ut permisjon.

Det er det jeg syns er rart, for det er arbeidsgiver som utbetaler foreldrepenger (men de får tilbake fra NAV). Det er kanskje noen arbeidsgivere som betaler foreldrepengene og ikke får tilbake fra NAV?

Dårlig opplegg!

Som nevnt over spørs det hvem som betaler ut foreldrepengene. Jeg jobber i staten, og her betaler min arbeidsgiver foreldrepengene til meg på forskudd som en vanlig lønn, og så får de heller tilbakebetalt fra nav. Dette gjør at jeg får opptjening av blant annet feriepenger som før!

Det er det jeg syns er rart, for det er arbeidsgiver som utbetaler foreldrepenger (men de får tilbake fra NAV). Det er kanskje noen arbeidsgivere som betaler foreldrepengene og ikke får tilbake fra NAV?

Dårlig opplegg!
Dette høres veldig, veldig merkelig ut! De kan ikke ha deg som ansatt og ikke følge vanlige regler.. Har du en tillitsvalgt du kan ta kontakt med?

Tar en ny runde på det med HR, jeg får det ikke til å gi mening at de kan gjøre det sånn.
Så lenge du får utbetalt av arb.giver og ikke nav i permisjonen, så er det normale at du opptjener vanlige feriepenger! Hadde absolutt dobbeltsjekket ☺️

Tar en ny runde på det med HR, jeg får det ikke til å gi mening at de kan gjøre det sånn.
Så lenge du får utbetalt av arb.giver og ikke nav i permisjonen, så er det normale at du opptjener vanlige feriepenger! Hadde absolutt dobbeltsjekket ☺️
Sniker
Dessverre så er det slik at private kan velge å utbetale mer feriepenger enn NAV gir, men de er ikke pliktig til det :oops:

Sniker
Dessverre så er det slik at private kan velge å utbetale mer feriepenger enn NAV gir, men de er ikke pliktig til det :oops:
Var dette jeg var redd for, jobber et sted der vi ikke har tariff og den kjipeste pensjonsordningen. Så blir ikke overrasket om det er tilfelle når det er lovlig. Eneste som gjør meg litt håpefull er at jeg ikke fikk noe svar på fredag, det betyr forhåpentligvis at de tar en ekstra runde og sjekker :)

Jeg jobber også i det private. Arbeidsgiveren min betaler sykepenger, men ikke foreldrepenger, så de får jeg direkte fra Nav. Og dermed får jeg bare feriepenger for 12 uker av foreldrepengeperioden slik som du sier.

Jeg hadde bare opptjent 10 feriepengedager for i år, så må ha ulønnet ferie de resterende feriedagene. Det går årets skattepenger til :)

Man har krav på ferie uansett slik jeg har forstått, bare ikke med lønn. Så jeg kommer til å prøve å sette av litt ekstra penger gjennom året til "feriepenger" til neste år

Jeg jobber i det private, og er ganske sikker på at det er opp til arbeidsgiver om man utbetaler feriepenger av foreldrepenger eller ikke. NAV dekker bare inntil 12 uker. Utbetaler arbeidsgiver utover dette er det isåfall en kostnad arbeidsgiver står for og får ikke refundert dette fra NAV. Dette hadde vi som en kampsak om å få endret på på min forrige arbeidsplass da det særlig treffer kvinner som oftest har lengst permisjon..

Back
Topp