Ferieavvikling

anines

Elsker forumet
Kan sjefen bestemme når man skal ta ferie? Fikk nettopp beskjed om at alle heltidsansatte MÅ ta minst en uke ferie før 1.4.16..

Usikker på reglene egentlig. Men på min forrige jobb måtte alle ta ut 1 uke før påske og 1 uke før jul. Fikk 3 uker sammenhengende på sommeren.

Sjefen bestemmer, ja. Men det er en rett å ha i alle fall tre av ukene i perioden som defineres som sommer. Er vel juni til august eller noe sånn, husker ikke, sjekk ferieloven.

Du kan jo spørre om du kan få ferie på annet tidspunkt, men det er sjefen som har siste ord hvis dere ikke blir enige. Du skal ha to måneders varsel.

Ja, dessverre. Her bestemmes det held året og de setter også opp feriedager om de mener vi må ta feriedagene våre.

Sjefen bestemmer, ja. Men det er en rett å ha i alle fall tre av ukene i perioden som defineres som sommer. Er vel juni til august eller noe sånn, husker ikke, sjekk ferieloven.
Ja det er noe sånt

Åh, så kjedelig! Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta noe ferie, og heller ta den i permisjonen så den blir litt lenger..

Åh, så kjedelig! Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta noe ferie, og heller ta den i permisjonen så den blir litt lenger..

Er du på jobb frem til da så kan de jo bestemme dette, men er du sykemeldt eller i permisjon så kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar ferie!

Ja.. Hos oss er det fast ferie hvert år. Riktig nok på sommeren. Eller kan ferie tas ut i mellom et visst tidsrom. Det pga sesongene det er mest/minst å gjøre.

Søk om å slippe?

Er du på jobb frem til da så kan de jo bestemme dette, men er du sykemeldt eller i permisjon så kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar ferie!

Kommer jo til å jobbe til midten av juni, så da må jeg vel ta hvertfall en uke før. Men de reglene er vel mest for at ikke alle skal ta en måneds ferie på sommeren kanskje? Og da går jeg jo ut i perm, så kan jo høre om jeg kan droppe det.

Jeg syns du skal snakke med sjefen jeg. Når du er i permisjon vil jo stillingen din uansett være besatt av noen andre, så de blir jo ikke i manko for folk på et kritisk tidspunkt fordi du tar ferie i permisjonstiden.

Tiden man har krav på tre ukers sammenhengende ferie er forresten fra mai til september

Du har krav på ha fri 3 uker mellom 01.06 og 01.09, ellers er det vel mye opp til sjefen ja desverre.. men, det er noe som heter at det må være "drftsmessige ulemper" som gjør at du ikke kan ta ut ferie ellers. Altså, det må foreligge en grunn. Det er i alle fall en tekst som står i de fleste tariffavtaler, dersom bedriften du jobber i er omfanget av en.

Jeg syns du skal snakke med sjefen jeg. Når du er i permisjon vil jo stillingen din uansett være besatt av noen andre, så de blir jo ikke i manko for folk på et kritisk tidspunkt fordi du tar ferie i permisjonstiden.

Tiden man har krav på tre ukers sammenhengende ferie er forresten fra mai til september

Nei ikke sant! Får sjekke opp litt og snakke med sjefen etterhvert. Kjedelig å bare ta fri for å ta fri..

Du har krav på ha fri 3 uker mellom 01.06 og 01.09, ellers er det vel mye opp til sjefen ja desverre.. men, det er noe som heter at det må være "drftsmessige ulemper" som gjør at du ikke kan ta ut ferie ellers. Altså, det må foreligge en grunn. Det er i alle fall en tekst som står i de fleste tariffavtaler, dersom bedriften du jobber i er omfanget av en.

Så kjedelig, men jeg får prøve meg!

Back
Topp