Ferie

AG08

Andre møte med forumet
Noen som skal reise på ferie med stormagen?
Vi skal på campingferie til Sverige i sommer, rundt 9-10 timer hjemmefra. Skal være borte i 2 uker og er 35+5 på hjemreise dato. Har brått blitt veldig usikker på om det er så lurt å reise så sent i svangerskapet, vi sitter liksom godt i saksa hvis fødselen starter i bilen midt ute i ingenmannsland :bag:
Noen som har vært på ferie så sent? Hvordan var det?
Evt noen som har erfaring med å føde i Sverige? :gen113

Ang å føde i Sverige burde du spørre om på generelt. Er flere her som bor i Sverige. Men skal selv på 4 uker campingferie som kun blir avbrutt av en ul/vekstestimering. Vi skal være i Norge i år. Men så lenge man er i Norden så går det som regel bra.

Jeg skal ikke på ferie i år, men tar heller ikke ut noe av den. Skal jobbe til jeg går ut i permisjon tre uker før termindato. De ukene skal jeg ta det med ro hjemme. Storebror og faren skal på noen teltturer, men jeg vil sove hjemme i senga, trygt i nærheten av sykehuset. (Har et høyrisikosvangerskap).
Hør med jordmor hva hun synes om campingturen da vel. Jeg vet at det er mange som reiser på ferie selv om de er gravide.

Så lenge formen din er fin hadde jeg ikke vert veldig bekymret for å reise. Tenker også at Sverige er trygt i forhold til helsevesen.
Vi reiser også på campingferie. Men vi kommer nok ikke til å kjøre så langt, fordi det blir så lenge å sitte i bil med mine hovne føtter.
Jeg fødte selv i uke 35 sist gang, denne gang er alt i svangerskapet veldig ulikt, så jeg forventer ingen tidlig fødsel, men man vet jo aldri.. Jeg har kontroll hos jordmor annenhver uke gjennom hele ferien/sommeren og tenker at jeg vil følge det opp.
Jeg ville nok sjekket med jordmor at det er greit før jeg dere reiser, og gjerne ta en ekstra sjekk av urin og blodtrykk.
Håper dere får en fin sommer.

Ferien i år blir hytteturer i en to timers radius fra hjemme og sykehuset. Har ferie i uke 35-37, så tør ikke dra noe lenger avsted, selv om det også sikkert hadde gått fint. :)

Det går nok helt fint, ha med helsekort og fødebagen din sånn i tilfelle.. Selv er jeg ikke trygg nok til å ta sjansen.. men det er meg, skeptisk sv natur :dead: selv om jeg vet det sikkert hadde gått veldig fint å reise bort også!

Vi går for hjemmeferie i år så her blir det dagsturer og evt. kanskje en overnatting i maks 2 timers avstand.. Men jeg tror kanskje det kan bli en veldig deilig og avslappet sommer i motsetning til tidligere hvor vi har hatt fullt program hele ferien :)

Ingen ferie her heller, jobber frem til permisjonen starter. Blir bare å ruge de siste ukene, vet hvor tungt siste tiden er fra tidligere svangerskap, så blir å håpe på fint vær og småting som skjer hjemme :)

Noen som skal reise på ferie med stormagen?
Vi skal på campingferie til Sverige i sommer, rundt 9-10 timer hjemmefra. Skal være borte i 2 uker og er 35+5 på hjemreise dato. Har brått blitt veldig usikker på om det er så lurt å reise så sent i svangerskapet, vi sitter liksom godt i saksa hvis fødselen starter i bilen midt ute i ingenmannsland :bag:
Noen som har vært på ferie så sent? Hvordan var det?
Evt noen som har erfaring med å føde i Sverige? :gen113
Er det første? Jeg tror det skal gå helt fint jeg, ville prøvd å slappe og kose meg :)
Skjønner bekymringen din hvis det skulle skje da:)

Å føde i Sverige er helt sikkert fint. Jeg fødte prematurt på ferie i Nederland i fjor sommer og det ble en annerledes, men veldig fin opplevelse det. Et par tips er å ha EU helsetrygdkort og helsekort for gravide med seg samt god reiseforsikring. Min reiseforsikring dekket uplanlagt fødsel i utlandet før uke 36, men det kan variere så det er veldig viktig å sjekke vilkårene. I tillegg tar du med en bag med det du trenger til dere og baby dersom det skulle skje noe og bilstolen slik at dere kommer hjem. Skriv også opp telefonnumrene til nærmeste sykehus der dere er slik at dere slipper å ringe rundt og finne ut av hvor dere skal når stresset øker. Etter fjorårets opplevelse reiser ikke vi noe sted i år, det ville blitt ekstra vanskelig når vi allerede har en ett-åring å ta oss av dersom det blir prematur fødsel med lengre sykehusopphold i utlandet.

Vi er på ferie i Sverige nå. Havner i uke 34 mens vi er her. Tok med meg helsekortet slik at det hvertfall er med. Tenker at de føder barn i Sverige også, og hvis vi er langt unna noe har de også ambulanse her. For meg hvertfall er jeg ikke skeptisk, men nyter late dager og koser meg med familien.

Det går sikkert fint, ta med helsekort og kanskje fødebagen så er du sikker. Hvis du er enstelig kan du kanskje sjekke hvor nærmeste fødeavdeling er fra der dere skal bo.
God ferie, sikkert fint å komme deg litt vekk og prøve å koble av :)

Back
Topp