Ferie

Eirin85

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Tjener man seg opp rettigheter til betalt ferie når man er i permisjon? Sånn at man kan forlenge permisjonen med 5 uker?

Aner ikke om jeg kommer til å få betalt fra arbeidsgiver eller nav jeg!? Hvordan vet man det?

Det er litt upresist, en del arb.givere følger nav. En del har tariffavtaler. Så får du fra nav får du kun av de første 12 (eller 15, kommer an på permisjonsdekningen din) ukene Forskudterer arb.giver lønn gjennom permisjonen må du nesten dobbeltsjekke med arb.giver eller sjekke personalhåndboka for hvordan det gjøres hos deg. Er arb.giver offentlig tror jeg de dekker, men jeg har aldri jobbet offentlig så ikke 100% sikker.
Det betyr feks hvis du får fra nav at ferieforlengelse av perm ikke er noe problem i 2018, men i 2019 vil du knapt få utbetalt fp.

Man tjener opp 4+1 uker, den femte er ikke påkrevd og jobben din kan selv velge hvordan dere gjør med den.

Last edited:
Aner ikke om jeg kommer til å få betalt fra arbeidsgiver eller nav jeg!? Hvordan vet man det?

Du må spørre arbeidsgiver om de betaler lønn under permisjon eller om du får betalt fra NAV. Hvis de betaler lønn så går pengene fra NAV til arbeidsgiver.

Du må spørre arbeidsgiver om de betaler lønn under permisjon eller om du får betalt fra NAV. Hvis de betaler lønn så går pengene fra NAV til arbeidsgiver.
Okei. Sist jeg var i perm så jobba jeg i privat sektor og mener å huske at jeg fikk lønn fra jobben. Nå i kommunen veit jeg ikke.

Det er ikke så vanlig at jobben betaler, så jeg ville gått ut fra det motsatte :)

Okei. Sist jeg var i perm så jobba jeg i privat sektor og mener å huske at jeg fikk lønn fra jobben. Nå i kommunen veit jeg ikke.
Mange i privat sektor forskuddterer heller ikke.

Kommunene kan velge, så det er heller ikke likt i alle kommuner. Du trenger strengt tatt ikke vite det, arb.giver gir nav beskjed med et kryss på et skjema. Men det er jo kjekt å vite om man får penger når man pleier eller ikke. Nav utbetaler vel før 25 f.eks.

Back
Topp