Ferie som gravid

MissFlite

Glad i forumet
Har dere planlagt å reise bort på ferie mens dere er gravide? Hvor skal dere og hvor langt på vei blir du da?

Sommeren har allerede blitt planlagt her, to turer til Middelhavet. Vi reiser med familie og de vet ikke jeg er gravid ennå. Vil ikke fortelle noe før ting er mer sikkert!

Hvis alt går i orden blir turene når jeg er rundt uke 25-26 og i uke 27-28, så håper formen er fin da, og at jeg kan plaske rundt med hvalkroppen min. :) Gravidbadedrakt og sommerkjoler skal kjøpes inn!

Ellers tenker vi å holde oss til hytteturer i ferier og helger ellers :) Jeg er ikke så glad i å reise, og ser for meg det blir ekstra tungt med mage på slep.

Vi skal til Gran Canaria i sommer. Da kommer jeg til å være gravid i uke 29-31. Ferien var bestilt fra før, og ville nok tatt den tidligere i svangerskapet om vi hadde valget, men tenker det likevel går helt greit [emoji4] i forrige svangerskap var jeg på storbyferie i uke 28, og det var helt uten problemer [emoji4] en er vanligvis ikke så stor på det tidspunktet (veeldig individuelt selvfølgelig)

Sist svangerskap var jeg i Tyrkia i uke 28/29, å fikk såvidt ta flyet hjem igjen! På tross av klarsignal av lege og jordmor skriftlig. Kapteinen var kjempe sint, men etter masse frem og tilbake fikk jeg tilslutt gå ombord. Så jeg kommer nok ikke til å reise utenlands etter uke 25 i et Evt nytt sv.skap:cool:

Vi skal en uke til middelhavet sammen med storfamilien. Satser på at formen er fin da!

Sist svangerskap var jeg i Tyrkia i uke 28/29, å fikk såvidt ta flyet hjem igjen! På tross av klarsignal av lege og jordmor skriftlig. Kapteinen var kjempe sint, men etter masse frem og tilbake fikk jeg tilslutt gå ombord. Så jeg kommer nok ikke til å reise utenlands etter uke 25 i et Evt nytt sv.skap:cool:
Oi, så skummelt at kapteinen var vrang! Jeg har sjekket med flyselskapene, og det er ingen begrensninger frem til uke 36 og uke 32 med de to vi skal fly med :)

Vi tar nok en tur til fjells, bor på hotell og nyter turer i den norske fjellheimen. Utenom det har vi ikke planlagt mye.
Jeg vurderer en tur til Sverige i august for å ta et kurs. Da blir det nok tog for min del. Hater å fly alene.

Vi skal i alle fall til Sverige. Vi tenker at vi ser an formen min, og kan evt ta en restplass til sydligere strøk hvis jeg orker det! Aner ikke hvordan det er å være i uke 25-30 om sommeren, så vi vil helst vente og se. Håper at det blir en tur!

Jeg skal på weekendtur til Skottland når jeg er 19/20 uker på vei! Regner med at det går bra[emoji5]

Her blir det en tur til Tenerife nå i vinterferien. En uke, Thailand i mai, 2.5 uke. Er da 18 uker på vei når vi reiser. I sommer blir det 3 uker i Spania. Er da 26 uker på vei når vi reiser

Apropo sommervarme: er det spesielle hensyn man må ta i forhold til å sole seg og varmen i magen? Greit å ha bolle i ovnen, men redd for å koke den istedenfor [emoji28]

Apropo sommervarme: er det spesielle hensyn man må ta i forhold til å sole seg og varmen i magen? Greit å ha bolle i ovnen, men redd for å koke den istedenfor [emoji28]
Jeg har hørt at man bør ha høyere solfaktor enn man pleier og være obs på overoppheting. Gravide blir lettere overopphetet, så å ha tilgang på skygge, kjøle seg ned i vannet og drikke mye væske har jeg hørt :)

I tillegg til høgare solfaktor kan det også vere lurt å ha eit lett sjal eller lignende å legge over magen.
Eg hadde termin i november forrige gang, og husker at eg satt ute i sola 15min, pause 10min, så sol, osv. Men det var like mykje for komforten [emoji28]
I Syden hadde eg nok ligget med overkroppen i skyggen mestedelen av tida [emoji4]
Følg med på bevegelsene til baby undervegs [emoji6]

Foreløpig vet jeg bare om Amsterdam turen i uke 18 [emoji12]

Satser på sørlandet i sommer og dyreparken:-p

Vi bestilte tur til før positiv test, så her blir det Bulgariaferie når jeg er 26-27 uker på vei :) Gleder meg til det, og satser på at det går problemfritt for seg :)

Jeg har ferie når jeg er 24 til 27 uker, men ingen planer enda. Ønsker egentlig en flytur til varmere strøk, men samboeren har flyskrekk. Blir sikkert ingen tur som vanlig.

Obs: noen er mer utsatt for pigmentflekker av sola når de er gravide. Jeg fikk en stor flekk i panna, som er litt svakere nå 2,5 år senere.

Jeg skulle å reise hjem fra tyrkia da jeg var i begynnelsen av uke 28 sist svangerskap. Å det var på håret att jeg fikk gå på flyet siden jeg ikke hadde noe skriv fra lege. Men legen min sa att man ikke trengte det før uke 32 eller noe sånn. Ble skikkelig svett altså:eek::confused: Men da jeg sa att jeg var 27+3 eller noe sånn gikk det plutselig fint. Hadde jeg vært 28+0 hadde jeg ikke fått gå på flyet.
Så hvis jeg skal på tur etter uke 22 denne gang eller har fått skikkelig mage skal jeg tvinge legen min til å skrive ett slikt reisedokument til meg:D

Vi planlegger sydenferie i slutten av mai/starten av juni :) Så er da mellom uke 21-23.

Back
Topp