Ferie på jobb

Star1978

Gift med forumet
Assistert-jentene
kommer med ett spørsmål litt uten om ivf :p

Men hadde planlagt 2 uker ferie i mai, pga vi skal i 60 års dag og i dåp, de har klart og få dåpen så nært 60 års dagen så mulig så vi kunne få med begge.. Og Alt var Ok på jobben.

Men no får jeg plutselig ikke ferie alikevell:wideyed:

Alt er liksom klart og alt.. og jeg får ikke ferie pga hun ikke har klart og skaffe folk .. og hun har hatt måneder på seg til og ansette en etter Hun andre sluttet..

Hva hadde dere gjort???

Aner ikke hvordan regelverket er på dette, men rart om du har fått godkjent ferie og så får det trukket tilbake uten at det er en ekstraordinær situasjon

Aner ikke hvordan regelverket er på dette, men rart om du har fått godkjent ferie og så får det trukket tilbake uten at det er en ekstraordinær situasjon
Jobber som pers. Assistent og man styrer ting litt på egenhånd og ..
jeg vurderte faktisk nesten og sykemelde meg de ukene :shifty: men kansje mest for jeg ble irritert og:wacky:

Men hvorfor skal det gå ut over meg pga hun ikke har ansatt en til etter hun ene som sluttet??
Og hvorfor må jeg ha ferie etter hvordan hun skal ha ferie??
Blir ikke dette litt feil,?
Hun spurte og om jeg kunne styre dette med og få sykemelding Ang denne ivf greiene, kanske vist jeg fikk det i en helg feks sånn ikke det gikk ut over hennes jobbe dager.. (ja hun må ta seg fri fra sin egen jobb om jeg ikke er der og hjelpe sin mann)
Og jeg svarte sef nei det kan jeg ikke..

Og hun har vært igjonnm dette ivf greiene selv så hun vethva d går i..
eneste hun ikke skjønner er At det er ikke alltid make for alle pga hun hadde d veldig lett selv..

Huff kjenner bare jeg måtte få ut litt frustrasjon en plass :wacky:

Iht. ferieloven kan arbeidsgiver endre avtalt ferie hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

I ditt tilfelle virker det ikke som en veldig uforutsett situasjon som har oppstått, kanskje med mindre hun normalt klarer å skaffe en stedfortreder, mens dette nå har vært komplett umulig. Synes likevel som hun fremdeles har noe tid på seg til å skaffe en vikar, så synes det fremstår underlig å endre ferien din allerede nå.

Hvis du har kostnader med at ferietidspunktet flyttes (feks flybilletter eller hotellrom som ikke kan avbestilles), plikter arbeidsgiver å kompensere for dette. Det er ikke alle arbeidsgivere som er klar over det og som kan bli «mer medgjørlige» når de forstår at flytting av ferie innebærer en kostnad.

Tror jeg ville tatt en prat med henne om dette.

Iht. ferieloven kan arbeidsgiver endre avtalt ferie hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

I ditt tilfelle virker det ikke som en veldig uforutsett situasjon som har oppstått, kanskje med mindre hun normalt klarer å skaffe en stedfortreder, mens dette nå har vært komplett umulig. Synes likevel som hun fremdeles har noe tid på seg til å skaffe en vikar, så synes det fremstår underlig å endre ferien din allerede nå.

Hvis du har kostnader med at ferietidspunktet flyttes (feks flybilletter eller hotellrom som ikke kan avbestilles), plikter arbeidsgiver å kompensere for dette. Det er ikke alle arbeidsgivere som er klar over det og som kan bli «mer medgjørlige» når de forstår at flytting av ferie innebærer en kostnad.

Tror jeg ville tatt en prat med henne om dette.
Hun har hatt 3-4 mnd på seg jo til og ansette en ny, problemet er at hun ikke har gjort noe for dette

Og hjelper ikke og ta en prat pga hun har bestemt seg at sånn er det ...!det vil si at det blir verker 60 års dag eller dåp :(

Vi skulle liksom helt til Danmark og... og 3-4 mnd i forveien burde vært lang nok tid..
og vi snakket faktisk om det før jul og, men fikk vite de nøyaktige datoer for 3-4 mnd siden

Hun har hatt 3-4 mnd på seg jo til og ansette en ny, problemet er at hun ikke har gjort noe for dette

Og hjelper ikke og ta en prat pga hun har bestemt seg at sånn er det ...!det vil si at det blir verker 60 års dag eller dåp :(

Vi skulle liksom helt til Danmark og... og 3-4 mnd i forveien burde vært lang nok tid..
og vi snakket faktisk om det før jul og, men fikk vite de nøyaktige datoer for 3-4 mnd siden

Jeg synes det virker som at hun ikke har rett til å endre ferien din i det hele tatt, siden det ikke virker som det har skjedd noe uforutsett. Men hvis hun har bestemt seg, er det selvfølgelig et spørsmål hvor mye det hjelper at hun ikke har rett til det. Spørs hvor kranglete du ønsker å være. Hvis du vil ta en runde til med henne kan det kanskje være en idé å si at du ble veldig skuffet og lei deg for dette og spørre om det virkelig er slik at hun har rett til å endre på avtalt ferietidspunkt. Sånn unngår du i hvert fall å være for konfronterende, samtidig som hun får oppfordring til å gå en runde til med seg selv.

Har du det skriftlig at du fikk innvilget ferie i denne perioden, så må arbeidsgiver erstatte utgiftene du evnt har hatt. Har du ikke noe skriftlig, så er det arbeidsgiver rett å bestemme når du skal avvikle ferie uten å måtte gå nærmere inn på årsak.

Men må si jeg syns det er utrolig dårlig gjort når reisen er bestilt en vei allerede og dette var hun klar over :confused::(
Og jeg har gitt beskjed i god tid

Back
Topp