Ferie og mat

Sol_82

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Jeg skal innom både innom Spania, Frankrike og Italia om en måneds tid og stresser og irriterer meg over hvor vanskelig det skal være med hensyn til mat. Jeg har tatt en toxoplasmose prøve hos legen og krysser fingrene for at jeg har antistoffer!

Men dere som har reist i graviditeten før, spiste dere f.eks skalldyr som reker og hummer og hva gjorde dere med hensyn til iskrem som jeg også forstår er ett problem:(

Dersom jeg har antistoffer for toxoplasmose, kan jeg da spise spalter og frukter trygt?

Reiste som gravid i sommer ( mista desverre) og da følte jeg det var ett hel*** å ikke kunne spise noe som helst av det jeg hadde lyst på.... Noen med erfaringer og råd fra jordmor eller lege?

Jeg var hos en avdelingsoverlege på føde/gyn her, han sa at de anbefalte ikke at gravide reiste til sydligere strøk i graviditet. Dersom man alikevel skulle reise måtte man passe på at kjøtt var godt stekt, at salater og frukt var godt vasket, og være helt sikker på at is/isbiter var fra flaskevann. Aller helst unngå isbiter.
Dette var uavhengig av om man hadde antistoffer..
Skalldyr er vel greit så lenge det er ordentlig varmebehandlet, og ikke har ligget lenge/ blitt varmet opp igjen?
Faren med f eks paela er at d ofte er laget i større mengder og varmet opp til servering.
Var selv i Gran Canaria, og syns dette med mat var veldig vanskelig.. De er ikke så inne på slike ting, så selv om man ba om gjennomstekt kjøtt kom det ut rosa osv..
For å være helt ærlig syns jeg hele turen bare ble slitsom..
Men om du er innstilt på det før du drar og f eks tar med noe "nødmat" så tror jeg det blir lettere for deg :)
jeg hadde med ferdigsmurte knekkebrød, nøtter osv, som reddet flere middagssituasjoner ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, synes det var ganske problematisk i sommer og da var jeg ikke i form heller.... Men paella, det er jo en av de tingene jeg trodde skulle være ganske safe?

Tenkte også at ihvertfall pizza og pasta burde være ok å spise foruten carbonara osv...... Æsj, vil jo helst spise alt jeg som er så glad i mat!

Jeg reiste til Tyrkia som gravid. Var helt nasi på all mat. Ikke salat på fatet mitt engang. Ingen isbiter. Vann direkte fra flasken og ikke i glass. Kjøtt godt stekt. Ingen ost om den ikke var laget av pasteurisert melk. Ble en vane, men slitsomt. Tok prøver etter hjemkomst, og hadde heldigvis ikke pådratt meg noen ting og ungen kom ut frisk og fin.

Jeg har tenkt litt på dette selv, da jeg er ekstremt kresen:(
Vi hadde bestilt syden tur, men avbestillte når fant ut at jeg er gravid:) Regner med at det i år bare blir en "liten" ferie som london/danmark etc. Da jeg føler at de kanskje har litt likere matkultur som oss, og at det kansje blir litt lettere for meg å spise det jeg liker, samtidig som jeg unngår det som skal ungås;)

Å avlyse ferien er ikke aktuelt med mindre legen sier jeg har ett risikosvangerskap. Bestilte etter at jeg fant ut jeg var gravid. Jeg elsker å reise og vi pleier å ha rundt 4-5 utenlandsturer i året, og tenkte dette er siste sjangsen på mange år før vi kan reise vekk bare oss to:)

Gleder meg jo på tross av alt stresset med maten!!

Skal en liten tur til Island straks også, men regner nesten med at det er som her hjemme ;)

London er fantastisk! Har du tenkt noe på hva du kommer til å spise og ikke spise der?

Vi skal reise til Praha en uke og da er jeg nesten 33 uker på vei. Noen som vet om det er spesielle forholdsregler jeg burde ta der i forhold til mat? :) Har snakket med både lege og jordmor og de sier at det går helt fint å reise selv om jeg er gravid, men da spurte jeg ikke om hva jeg burde ta forholdsregler på med mat.

Back
Topp