Ferie og foreldrepermisjon??

Suvana

Forelsket i forumet
Hei, lurer på om noen har litt peiling her og kan hjelpe meg. Terminen min er så langt satt til 17.juni, og siden man går ut i permisjon senest 3 uker før termin vil det altså bety senest i slutten av mai for meg. Hvordan er det med ferie da nå i 2016 FØR permisjonen starter, har jeg rett på noe ferie i tillegg, eller inngår liksom det i permisjonen min?? Det er ikke noe alternativ å flytte over ferieuker til neste år, for det godtar ikke min sjef.

Har nemlig ekstremt lyst til å bruke ferie i påsken blant annet, siden jeg er 99,99 % sikker på at jeg kommer til å bli satt opp alle dagene i hele påska, da det er flere som har sluttet her i en bedrift som allerede var veldig liten. Jeg jobbet hele påsken i fjor sammen med en annen i mens hele resten av gjengen hadde fri, og er den eneste her som er småbarnsforelder og som derfor sliter veldig i sånne høytider hvor barnehagene er stengt. I tillegg er det en travel tid på jobb i påsken, så jeg har på ingen måte lyst å springe rundt her omtrent høygravid med alt stresset - når jeg tok hele påsken i fjor.

Har prøvd å finne noe informasjon på Nav men klarer ikke finne ut noe om dette. Setter svært pris på om noen vet hva jeg har eller ikke har rett på ☺️

Så et tips om å ta ferie mellom de første obligatoriske ukene rundt fødsel og foreldrepermisjonen. Så du kan jo legge noen der, og ta vinterferie og påskeferie? Du har jo uansett rett på ferien din, så de kan ikke nekte deg å ta den ut.

Ferien er din til å bruke som du vil, og det er ikkje innrekna i permisjonen. Tar du ut ferie i permisjonen (enda eit nydelig skjema hos NAV) får du ikkje utbetalt nåke då og du forskyver startdato etter permisjonen. (Men du kan kun ta ut lovfesta ferie hos NAV, altså 4 veker) så om du td har 5 veker ferie kan du bruke den eine i påska og alikevel "forlenge" permisjonstida di med 4 veker. ;)
håper dette var litt forståelig :p

Edit: om du får utbetalt foreldrepenger frå NAV får du kun feriepenger for dei 3 første mnd. (Så da kan det være lurt å spare litt på egenhånd kvar mnd)

Du har lovfestet krav på avvikling av ferie fra arbeidsgiver hvert år uavhengig av foreldrepermisjon, men ikke når du vil. Arbeidsgiveren din kan faktisk nekte deg ferie i påsken, men det ville vært rimelig frekt å gjøre mot deg nå i år synes jeg.

Be om ferie i påsken du.

Om du ikke får overført ferien din til neste år ville jeg tatt ut for eksempel 4 uker i september eller oktober 2016 slik at du får forlenget permisjonen med 4 uker. Og bruk den siste ferieuka på å ta fri i påsken og kanskje en langhelg.. ;) Lykke til! :)

Du har rett på ferie selv om du er i permisjon/sykmeldt. Hvordan opptjeningen av feriepenger til neste år blir, er en annen sak. Kanskje blir det lite feriepenger til utbetaling til neste år.

1. Har du ferie i 4 uker og 1 dag eller 5 uker?

Jeg anbefaler at du avvikler årets ferie under permisjonen i år (det du evt ikke har brukt tidligere i året). I disse ukene får du ikke foreldrepenger, men skal ha feriepenger i stedet. (det krysses av på i permisjonsvarselet du gir til NAV/arbeidsgiver) Permisjonsdager brukes ikke når du tar ferie og permisjonstiden forlenges med 4 uker om du f.eks avvikler 4 uker ferie i år.

NAV godtar imidlertid ikke at ferie utover 4 uker og 1 dag avvikles i permisjonstiden, så har du 5 uker ferie må du si til arbeidsgiver at disse overskytende dagene må dere avtale at overføres.

2. Er det påsken i år du vil avvikle ferie, eller til neste år?

Du kan ikke kreve å avvikle ferie i årets påske. Du kan komme med et ferieønske, men arbeidsgiver har ikke plikt til å innvilge det. Ville begynner ønsket med at du var en av de få som jobbet i fjor og at som temmelig gravid i påsken kan det bli tungt å jobbe.

Lykke til :)

Back
Topp