Ferie og feriepenger

Stor forskjell på "sjefen er nesten nødt til å gi ferie før permisjon" og
"TROR nesten sjefen din er nødt" som er det jeg skrev. Skjønner fremdeles ikke hvordan du kan få inntrykk av at jeg satt med svaret. Og igjen så avsluttet jeg avsnittet med "her er jeg ikke sikker".

Jeg kom med mine antagelser og i og med at jeg trodde man ikke kunne ha pause i permisjon for å ta ut ferie, syns jeg det hørtes logisk ut at sjefen var nødt til å innvilge ferie siden alle har rett på sin opparbeide ferie. Ord som tror og jeg er ikke sikker syns jeg underbygger det godt.

Noen andre som fikk inntrykk av at jeg mente jeg hadde svaret?

Beklager, men jeg skjønner ikke hva problemet er - hva er det du irriterer deg over? At jeg påpekte at det du trodde ikke er riktig? Hvorfor er det galt å påpeke? Er ikke det litt av poenget i slike tråder, hvor folk ber om informasjon - at man også sier fra når informasjon er feil? :confused005

Det er jo ikke nødvendig å ta seg så nær av at jeg påpekte at det ikke var riktig?

Beklager, men jeg skjønner ikke hva problemet er - hva er det du irriterer deg over? At jeg påpekte at det du trodde ikke er riktig? Hvorfor er det galt å påpeke? Er ikke det litt av poenget i slike tråder, hvor folk ber om informasjon - at man også sier fra når informasjon er feil? :confused005

Det er jo ikke nødvendig å ta seg så nær av at jeg påpekte at det ikke var riktig?

Det var måten du skrev det på. Ingen ting i mot å få rett informasjon, men når du sitere det jeg skriver som om jeg påstår det er et faktum også videre korrigere meg syns jeg er unødvendig. Jeg har aldri påstått noe som trenger korrigering, jeg enkelt og greit luftet en mening og poengterte at det var det jeg trodde og at jeg ikke viste. Da er det ingen grunn for å skulle "ta noen på det" som det fremstår at du gjør når du sitere en liten del av det jeg skrev for så å korrigere.

Ja poenget med slike tråder er å gi informasjon og dele meninger. Jeg ga ikke uttrykk for å komme med noen informasjon så ingen grunn for å korrigere meg.

Jeg klarte fint å lese de andre svarer og se hva normal praksis og regler var uten at noen gjorde et stor poeng ut av at at det jeg trodde var feil.

Last edited:
Slik er d ikke på min arbeidsplass, den ferien vi overfører kan vi bruke i tillegg til årets ferie. Så da vil jeg anbefale til den som spurte spm om å sjekke opp med arbeidsgiver:)

Du misforstår - selvsagt vil overført ferie komme i tillegg til neste års ferie. Ellers vil det jo ikke være noe poeng ;-) Men tar man ut feriepengene i år, vil jo de OVERFØRTE ukene bli ubetalt neste år. :-)

Du misforstår - selvsagt vil overført ferie komme i tillegg til neste års ferie. Ellers vil det jo ikke være noe poeng ;-) Men tar man ut feriepengene i år, vil jo de OVERFØRTE ukene bli ubetalt neste år. :-)
Men det gjelder vel kun om man har fastlønn? De som ikke har fastlønn får som regel alle feriepenger utbetalt i juni i utbetalingåret uavhengig av hvor mye og når ferien tas ut...

Men det gjelder vel kun om man har fastlønn? De som ikke har fastlønn får som regel alle feriepenger utbetalt i juni i utbetalingåret uavhengig av hvor mye og når ferien tas ut...

Mulig jeg uttrykker meg litt upresist - men altså: ja nettopp. Hvis man får utbetalt feriepenger i juni i år, er jo dette ment til ferie man tar ut i 2016. Men hvis man av ulike grunner vil flytte 2016-ferien til 2017 (og får dette godkjent av arbeidsgiver, for overføring av ferie tror jeg ikke man har direkte krav på) men likevel få feriepengene nå i 2016, vil man jo i 2017 måtte ta ferie "uten feriepenger" eller hvordan jeg skal si det.

Hos oss får vi nå hvertfall feriepenger + lønn - 5 uker (i juni), slik at når vi tar ut ferie får vi betalt ferie (uavhengig om den tas i år eller til neste år):)

Back
Topp