Ferie og feriepenger

myfirstone

Andre møte med forumet
Jeg lurte litt på hva jeg må gjør ang ferie på min jobb.
Ut ifra når jeg har termin til nå så skal jeg ut i permisjon ca 29/07. Er det ikke 3 uker før termin?
Jeg har en jobb som det ikke er så lett å ta alle ukene ferie på sommeren. Og siden jeg skal være vekke fra august, så føler jeg ikke jeg kan ta 4 uker ferie i sommer. Men hvordan er det med feriepenger?
Er det ikke sånn at man må ha hatt 4 uker ferie eller noe for å ha krav på feriepengene?

Dette er min første gang, så mye spørsmål i hodet fortiden :)

Ut ifra når jeg har termin til nå så skal jeg ut i permisjon ca 29/07. Er det ikke 3 uker før termin?
Jeg har en jobb som det ikke er så lett å ta alle ukene ferie på sommeren. Og siden jeg skal være vekke fra august, så føler jeg ikke jeg kan ta 4 uker ferie i sommer. Men hvordan er det med feriepenger?
Er det ikke sånn at man må ha hatt 4 uker ferie eller noe for å ha krav på feriepengene?

Feriepenger får du uannsett.
Tror nesten sjefen din er nødt til å gi deg ferie før permisjon, for noe annet går jo ikke, kan ikke skjønne at h*n kan nekte deg det. Men her er jeg ikke sikker.

Men tror du at du blir å stå i jobb helt til tre uker før termin? Jeg har vært sykemeldt hele forje svangerskap og da fikk jeg forskjøvet ferien til årer etter og tok ut ferieukene fra året før i tillegg til det årets ferie på slutten av permisjon. På den måten fikk jeg på en måte "forlenget" permisjonen med flere uker.

Du kan søke om å få ferien overført til neste år. Jeg kommet nok til å gjøre det. Tar ut to uker ferie i april, og har da 3 uker igjen som jeg nok kommer til å utsette. Håper på en siste tur alene hvis kvalmen gir seg :) Ellers kan du ta ut ferien i oktober for den saks skyld og forlenge permisjonen din med det. Men du kan bare utsette foreldrepengene med lovbestemt ferie dvs 4 uker og 1 dag.

Jeg går på fastlønn og siden jeg bare jobbet 4 mnd i fjor så får jeg veldig lite feriepenger utbetalt i juni. Jeg kunne selv velge om jeg ville ta ut alle ukene med ferie men siden summen penger utbetalt lønte seg mest med 21 dager ferie så valgte jeg det.

Jeg har nå søkt om og fått innvilget mine 21 feriedager og tar de ut litt nå og da frem til jeg må ut i permisjon 01.08.16

Det lureste er jo å ta ferien i høst, hvis du ikke har lyst på ferie før permisjon. Tar du ferien i høst settes permisjonen på pause og utsettes slik at du kan være hjemme med baby lenger. Dette gjør vi, og på denne måten "forlenger" vi permisjonen/tiden hjemme med baby med 14 uker (mine 4 uker i år, mine 5 uker neste år, hans 5 uker etter pappaperm neste år).

Uansett hva du gjør har du rett på feriepengene - de er dine og kan ikke tas fra deg.

Feriepenger får du uannsett.
Tror nesten sjefen din er nødt til å gi deg ferie før permisjon, for noe annet går jo ikke, kan ikke skjønne at h*n kan nekte deg det. Men her er jeg ikke sikker.

Men tror du at du blir å stå i jobb helt til tre uker før termin? Jeg har vært sykemeldt hele forje svangerskap og da fikk jeg forskjøvet ferien til årer etter og tok ut ferieukene fra året før i tillegg til det årets ferie på slutten av permisjon. På den måten fikk jeg på en måte "forlenget" permisjonen med flere uker.

Noe annet går ikke? Hun kan jo ta ferie underveis i permisjonen (sette permisjon på pause) - det er det som er det vanlige.

Det lureste er jo å ta ferien i høst, hvis du ikke har lyst på ferie før permisjon. Tar du ferien i høst settes permisjonen på pause og utsettes slik at du kan være hjemme med baby lenger. Dette gjør vi, og på denne måten "forlenger" vi permisjonen/tiden hjemme med baby med 14 uker (mine 4 uker i år, mine 5 uker neste år, hans 5 uker etter pappaperm neste år).

Uansett hva du gjør har du rett på feriepengene - de er dine og kan ikke tas fra deg.
Hadde nok kommet til å gjort det vi også om jeg hadde jobbet hele 2015 :)

Men nå valgte jeg å gå hjemme i ulønnet perm i 1,5 år etter mamma permen var over ;)

Hadde nok kommet til å gjort det vi også om jeg hadde jobbet hele 2015 :)

Men nå valgte jeg å gå hjemme i ulønnet perm i 1,5 år etter mamma permen var over ;)

Ja når man ikke har rett på så mye feriepenger er jo saken en annen. Og det er jo ingenting i veien for å ta ut ferien før permisjon hvis det er det man har lyst til. :) men hvis TS ikke føler behov for ferie før fødsel er det jo lurere å ta den etter baby kommer. :)

Det frister jo så innmari å ta fire uker før jeg går på perm... haha men burde vel heller ta dem i sep okt for å få lengre perm når baby er kommet. Ferie og feriepenger er uansett opparbeidet i 2015 så det har man krav på :-)

Jeg bruker 3 uker for å gå på skolen nå siden jeg uansett ikke trenger dem i sommer. Skal ut i perm i slutten av juli og min lege og min jordmor synes ikke at jeg burde jobbe nå, men gjør det allikevel. Men kommer sannsynligvis ikke til å jobbe frem til permisjonen så bruker heller ferien nå og resten i høst :)

Noe annet går ikke? Hun kan jo ta ferie underveis i permisjonen (sette permisjon på pause) - det er det som er det vanlige.

Oj huffda. Hva i settningen min fikk deg til å tro at jeg trodde jeg hadde svaret? Det at jeg ikke kunne tro at h¤n ikke kunne gi henne ferie eller at jeg skrev at her er jeg ikke sikker?

Jeg søkte om pause i permisjon for å avvikle ferie og fikk avslag. Måtte ta ut ferien på slutten av permisjon. Men mulig jeg søkte om et for langt opphold da. Ser flere skriver at man kan ta ut fire uker? Fikk i allefall ikke noen forklaring på avlsaget.

Last edited:
Jeg tar ut ferien min i september 2016 21 dager noe som stopper permisjon pengene og får utsatt permisjonen 21 dager , de 4 dagene som er igjen overfører jeg til 2017 etter permisjonen.

Takk for mange svar :) Da har jeg litt mer kunnskap på hva som kan gjøres!
Men jeg tenkte å ta ut feriepengene i år, og da må jeg vel ha ferie i år også er ikke det riktig? :)

Oj huffda. Hva i settningen min fikk deg til å tro at jeg trodde jeg hadde svaret? Det at jeg ikke kunne tro at h¤n ikke kunne gi henne ferie eller at jeg skrev at her er jeg ikke sikker?

Jeg søkte om pause i permisjon for å avvikle ferie og fikk avslag. Måtte ta ut ferien på slutten av permisjon. Men mulig jeg søkte om et for langt opphold da. Ser flere skriver at man kan ta ut fire uker? Fikk i allefall ikke noen forklaring på avlsaget.

Ja du kan bare ta den lovbestemte ferien midt inne i permisjonen, 4 uker og 1 dag. Søkte du om 5 uker så er det nok derfor du fikk avslag.

Men jeg tenkte å ta ut feriepengene i år, og da må jeg vel ha ferie i år også er ikke det riktig? :)

Nei det skal ikke være nødvendig det. Men da må du bare huske på at om du utsetter ferien til neste år, så vil den ferien du har overført bli helt ubetalt.

Nei det skal ikke være nødvendig det. Men da må du bare huske på at om du utsetter ferien til neste år, så vil den ferien du har overført bli helt ubetalt.

Slik er d ikke på min arbeidsplass, den ferien vi overfører kan vi bruke i tillegg til årets ferie. Så da vil jeg anbefale til den som spurte spm om å sjekke opp med arbeidsgiver:)

Du skrev "sjefen er nesten nødt til å gi ferie før permisjon" - jeg bare påpeker at det ikke er riktig.

Man kan kun utsette permisjon med 4 uker + 1 dag ja, altså tilsvarende lovbestemt ferie.

Men husk at det bare er 2 uker (12 dager?) ferie du har rett til å overføre til neste år (men sjefen kan selvfølgelig være grei og la deg overføre mer). Summasummarum er det derfor like greit/enkelt å ta ut ferien i år (og sette permisjon på pause) siden du uansett har lyst til å ha feriepengene i år? Husk at når du tar ferie i permisjon får du ikke permisjonspenger, så du bør spare feriepengene til du faktisk tar ut ferie hvis du ikke har råd til å sitte uten utbetaling en måned.

Du skrev "sjefen er nesten nødt til å gi ferie før permisjon" - jeg bare påpeker at det ikke er riktig.

Man kan kun utsette permisjon med 4 uker + 1 dag ja, altså tilsvarende lovbestemt ferie.

Stor forskjell på "sjefen er nesten nødt til å gi ferie før permisjon" og
"TROR nesten sjefen din er nødt" som er det jeg skrev. Skjønner fremdeles ikke hvordan du kan få inntrykk av at jeg satt med svaret. Og igjen så avsluttet jeg avsnittet med "her er jeg ikke sikker".

Jeg kom med mine antagelser og i og med at jeg trodde man ikke kunne ha pause i permisjon for å ta ut ferie, syns jeg det hørtes logisk ut at sjefen var nødt til å innvilge ferie siden alle har rett på sin opparbeide ferie. Ord som tror og jeg er ikke sikker syns jeg underbygger det godt.

Noen andre som fikk inntrykk av at jeg mente jeg hadde svaret?

Back
Topp