ferie med små barn

idipsa

Forelsket i forumet
hei

nå er jo ikke lenge til sommer og sol heldig vis:)
eg venter ei jente 29 april og har lyst og dra på ferie med mannen min og lille jentå vår.
problemme er jo at prinsesså er jo ikke så stor når sommer kommer og svigerforeldrene mine sier
at vi helst bare brude være hjemme og ikke planlegge så mye pga prinsesså vår

planen va og kjøre til oslo, på veien skal vi innom lindesness fyr for og se oss om kring. kjøre videre til oslo og vær der i noen dager hos oldeforeldrene til prinsesså vår. tenkte også kjøre inn til nabo lande svergie på dags tur med prinsesså vår også kjøre tilbake til oslo. svigerforeldrene mine meiner dette blir feil pga prinsesså ikke kan vær så lenge i bil. noe som eg synest høres heilt rart ut. har de rett???

etter vi har vært i oslo så går ture videre opp til telemark til hytten til mannen min, svigerforeldre,tanter og onkler skal også være der på samme tid. mannen min har lyst og gå opp gaustatoppen som er et stort fjell, eg tenkte at da kan jo prinsesså vår vær igjen med noen på hytten sånn eg og mannen min kan vær åleina. svigerforeldrene mine meiner dette er også feil, de meiner at ungen kan ikke vær åleina uten meg så lenge. stemme dette?? eg meiner jo at dette går vist eg pupper melk i flasker før vi drar. men ka vet eg.. så nå spør eg om tips og råd her:)

Å reise på litt norgesferie med en 2mnd baby krever litt ekstra planlegging og veldig god tid.
De små skal ikke sitte så lenge i bilsete ad gangen, så man må beregne nok pauser/stopp.
Er det varm sommer er det ekstra viktig med ammestopp og luftepauser, for de små kan bli overopphetet...

Jeg personlig ville ikke overlatt den lille til svigers eller foreldra mine så tidlig, både fordi jeg håper jeg fullammer denne gangen også, og rett og slett fordi jeg syns det er for tidlig..

Min mening i alle fall :)

Har ikke noe erfaring med dette, men siden dere i hovedsak tenker å kjøre mye i sommer så får dere se det ann på snuppa når sommeren nærmer seg. Er det i juli er hu jo ca 3 mnd, og når dere kjører kan dere jo selv styre hvor lenge av gangen og hvor langt dere kjører per dag.. Men er vell viktig med mye stopp og pauser ute av stolen for de små..

Kommer kanksje til å farte litt rundt i bil her også til sommeren, men vi ser det ann da på hvordan lillegutt er :-)

ORIGINAL: Luthien05

Å reise på litt norgesferie med en 2mnd baby krever litt ekstra planlegging og veldig god tid.
De små skal ikke sitte så lenge i bilsete ad gangen, så man må beregne nok pauser/stopp.
Er det varm sommer er det ekstra viktig med ammestopp og luftepauser, for de små kan bli overopphetet...

Jeg ser ikke noe problem å legge ut på en så lang biltur, bare dere er innstilit på å bruke god tid. Vi la ut på en 60 mil lang biltur da lillemor var 3 uker gammel, og det gikk kjempebra.

Ang den fjellturen, så sier du ikke noe om hvor lenge den kommer til å vare, så da er det litt vanskelig å si noe om den. Er det en liten dagstur, så ser jeg ikke problemet, men er det en tur over flere dager, så tror jeg ville ha utsatt turen et års tid.

ja viktig og stoppe, nå er det notert ned:) og det blir det heldig vis mye av, vi har jo så god tid..

fullammer, hva det innebære? hvor ofte skal du egentlig amme? hva som er normalt liksom

tenkte mer på den gå turen, går det ikke an og gi en form for erstattings melk? må ungen vær med meg heile veien når de er 3 mnd gammle eller 4? tenkte at turen skulle være i juli eller august.  

fjellturen er snakk om2 timer en vei ca, det vil si at vi er vekke fra prinsesså vår i 4 timer ca..

mannen min sa nettopp at eg måtte ikke skrive fjelltur for da tenkte mangen at det va snakk om en tur som tok mangen dager. eg som aldri har gått så mye tur viste ikke dette, hehe.

Fullamming innebærer at barnet kun får morsmelk, ikke mme eller grøt eller noe, bare pupp. Hvor ofte du må amme kommer an på barnet, men som regel er det hver 2-3 time når de er så små, noen ganger oftere, andre ganger sjeldnere...

Ang turen, jeg har kommet til å brukt bæresjal og tatt med babyen på tur jeg :) Men at du er borte maks 5 t ser jeg heller ikke på noen problem, så fremt babyen tar flaske da... Er ikke alle som gjør det heller.[8|]

reis på bilferie med god samvittighet :) masse pauser og uten stress, må jo være en fin måte å være sammen på. jeg hadde gått den fjellturen og jeg, om det var dagstur eller en overnatting...en må kjenne på seg selv hva en mener er riktig.. pump deg i forkant, og tillegg er jo helt greit å bruke i blant eller ofte alt etter hva en har melk til selv :)

vi ska selv på bilferie til sommeren når bebisen er ca 3 mnd, og har ingen betenkeligheter med det :)

eg tenkte faktisk på at eg kunne ta med ungen på tur, men så sa svigerforeldrene mine at det hadde vært og være uansvarlig.

kan en ungen ta gråt så tiligt?

ikke grøt før 4mnd..

Planlegg alt godt, men vær obs på at det kan skje ting når man er på tur med bittesmå. man vet ikke på fohånd åssen den lille er, om den tar flaske, om du klarer pumpe et par måltider på forhånd eller ikke etc.

vi skal på danmarkstur!! er jo en del kjøring det og! også skal vi kjøre over på vestlandet! blir mange pauser men...

Vi skal på bil tur til østersund i sommer,å ser ingen problem i det. Er jo bare at vi må ta oss god tid,å mange pauser.Vi har jo ei lita frøken på 2 år fra før av,så heller ikke er så glad i å sitte i bil så pauser må vi uansett ha ofte.

ser ikke noe problem i det. alt må bare prioriteres og tilrettelegges.

og babyn vår er vel 3 mnd + når vi er klare for sommer ferie. så da er det ikke så ille og reise, og skal vi gå tur på en fjelltopp bør ikke den vare super lenge om man fullammer.

hvorfor skal man være hjemme? gleder meg til sommern jeg, og jeg vil ikke være hjemme en sommerferie. gud så trist. er bare ikke vannt til det.

vi håper på en vestlandstur eller en svenske tur, men vi får se, for vi tar det meste på sparket[:)]

vi satser kun på hunderfossen i år! hadde ikke turt å lagt ut på langtur med en 2 mndr gammel baby, men d kan jo gå bra å! hadde sett ann ungen i trur i om den lika å kjøre bil eller ikje![:D]

Jeg snakket fakstisk med JM om det sist jeg var på kontroll, for vi vil på den liten tur i sommer med datteren min og hu sa at det ikke var noe problem å reise på ferie med en liten baby... faktisk enklere en hva det blir NESTE sommer igjen...
Vi (om vi blir heldige) bærer jo med oss maten til babyen over alt, så det er jo ikke noe problem...
Så det blir sikkert en liten tur på oss ja... Man behøver jo ikke å gjøre det vanskligere en hva det er da[;)]

De anbefaler jo å ikke ha babyen for lenge i sete sitt... de skal være ganske store før en kan la dem ligge timesvis i babysete. Prat med jordmord på helsestasjonen. Tror ikke jeg hadde valgt bilferie me en bitteliten bebi...

ja ferie ja...må prøve å finne på en liten tur ihvertfall...bare planlegge den godt nok.

Da vi fikk førstemann var vi svært innstilt på at man ikke skal måtte endre hele livet sitt selv om man har blitt en familie.
Han kom til verden 12.mai, og da han var 2 mnd gammel reiste vi nordover på ferie.
Jeg er fra Narvik/Harstad området, men vi bodde i Trondheim.

Turen gikk helt supert!
Vi startet med å kjøre til familien til sambo, 3,5 timer nordover, og var der en ukes tid.
SÅ reiste vi videre. Vi valgte å kjøre nordover på natten, da han likevel sov som mest.
Funket helt supert!
Skal legge til at bilstolen ikke ble brukt på natten, for da var det fremdeles godkjent med
hardbag og sikkerhetsnett, så han lå jo faktisk å sov.
MEN....under hele ferien la vi stor vekt på MANGE pauser og ikke for lange reiser om gangen.

I ettertid har vi reist mye. Mange turer nordover til min familie. Første sydentur når han var 7 mnd.
Og i sommer reiste vi til Thailand...hvor vi reiste litt rundt.
Kommer til å ha samme innstilling når nr 2 kommer.

Så lenge man planlegger litt mer enn før, tar noen forhåndsregler og setter barna først..
så er det ikke noe problem å reise med barn [:D]

Er jo ingen ting som er så enkelt som å dra på ferie med en så liten unge - så lenge barnet er friskt og synes det er OK å kjøre bil (det må man jo se etterhvert).

Så små barn er lykkelig bare mamma og pappa er der, puppen er tilgjengelig og det er tørre bleier ofte nok....lite bagasje og bare man har aircondition i bilen så det ikke blir mannevarmt så har bebis det bra. Kos dere på tur, sier bare jeg!

ORIGINAL: Nates Mamma

Er jo ingen ting som er så enkelt som å dra på ferie med en så liten unge - så lenge barnet er friskt og synes det er OK å kjøre bil (det må man jo se etterhvert).

Så små barn er lykkelig bare mamma og pappa er der, puppen er tilgjengelig og det er tørre bleier ofte nok....lite bagasje og bare man har aircondition i bilen så det ikke blir mannevarmt så har bebis det bra. Kos dere på tur, sier bare jeg!

sig denne[:)]

Back
Topp