Ferie med baby - erfaringer?

Septokt19

Forumet er livet
Juli13-jentene
Oktoberlykke 2019
Tenker litt på om vi skal få reist på en ferie sammen alle 3 i løpet av permisjonsåret. Tenker rundt Middelhavet,for ikke å utfordre altfor mye med ukjente infeksjoner osv i feks Asia/Afrika.

Har noen her tanker og/eller erfaringer med å reise dette første året? Når tenker dere at det er ok, hvordan har dere selv opplevd å gjøre dette og hvordan har det gått med flyturene for dere som har prøvd? :)
 
Vi var i frankrike med minsten da han var ca 6 mnd det var kjempefint. Vi er relativt reisevante, men tenkte nok litt anderledes når vi skulle reise med barn for første gang. Vi la litt mer i et ordentlig sted å bo, vi leide et lite hus sammen med noen venner. Der kunne vi lage mat og kose oss på ettermiddagene og kveldene etter at barna var lagt., var helt helt super. Vi var på klatreferie så vi tilbrakte de fleste av dagene ute i skogen også hadde vi to dager inne i Paris. Paris var helt uproblematisk og kjempeflott :) Jeg tror det kan var lurt å ha mulighet til å lage mat og kose seg "hjemme" slik at man ikke føler seg fanget dersom man ikke orker eller det ikke passer å dra ut en dag. Flyturen gikk for oss veldig greit. Skal dere fly over 4 timer har flere flyselskaper tilbud om bag til å henge på veggen så du slipper å ha ungen på fanget hele veien. Vi har familie i tromsø så vi har flydd en dele ganger med han og har aldri opplevd noe problemer med det. Enten så har jeg ammet han eller vi gitt han flaske på vei opp og på vei ned :) Det er fint lite du ikke kan gjøre med barn, man må bare tenke litt anderledes og legge til rette for at alle har det fint. Ta med egne bleier og noe barnemat.
 
Ingen erfaring selv, og i år blir det nok heller å satse på ferie med datteren vår, før baby kommer. Tror ikke vi har økonomi til mer det første året.

Men tror nok du kommer til å klare det helt fint! Jeg vet en som reiste med 6 uker gammel baby, uten problem! :)
Bare planlegg godt på forhånd! :)
 
Vi reiste 4 uker til Thailand med datteren vår når ho var ca 7 mnd gammel. Ingen problemer i det hele tatt!! :) Vi hadde en fantastisk tur, både store og små. Vi har reist mye med hun helt fra hun var veldig liten, både i inn & utland og det har alltid gått fint :) Det blir nok en ny runde til Asia i denne permisjonen, men da er jeg mer bekymret for den lange flyturen med eldste på 3 år enn babyen. Skal ikke så mye til for å unnerholde de aller minste :) Mitt råd er reis avgårde og nyt permisjonen!
 
Vi var borte en hel mnd sist. Roma-Dubai-mauritius-Paris. Han var 7 mnd. Kjørte fly på natten gikk helt fint. Folk elsker små barn rundt om og man slipper foran i køer flere steder . Kan anbefale Emirates som flyselskap.
 
Vi tenker også å ta en tur til varmere strøk neste vinter. Jeg hadde med dattera mi da hun var ni måneder, til Gran Canaria, det gikk helt supert :) Også er det passe temperaturer derover på vinterstid, var som en god norsk sommer der egentlig...
 
Vi var i tyrkia april/mai 2012, da var han 9-10 mnd... Aldri mer! Bare stress, og han sov aldri. Fikk ikke spist noe særlig på restaurant for han begynte å hyle å bælje der. Oppholdt oss stortsett bare på hotellområde. Sov ikke når vi trillet eller noe. Så skal vi reise noen plassa så ska de være veldig mye eldre enn det han var, eller så må vi være flere, så kan de passe guttan litt hvis vi vil være alene... :)
 
Vi har nå booket tur til Kypros i september.
Prinsen vil da være 2 mnd gammel.
Jeg har selv ingen erfaringer med å reise med en liten en, men mannen har bare gode erfaringer :)
Han var ofte på turer med guttene når de var små.
Det er jo selvfølgelig individuelt fra unge til unge hvor bra det går.
Ser for meg at det kan bli litt tøft dersom vi får en med kolikk f.eks.
Men jeg er forberedet på og ta det som det kommer.
Vi leier et hus, så vi er jo mye mer frie til å gjøre hva vi vil når vi vil ;)
Så jeg regner med et dette går så fint så :)
 
Vi har fått tips om at dersom vi skal til solfylt land så kan det være greit å reise før babyen krabber og beveger på seg. kan da sitte under parasoll, med lite babybasseng ;)
men vett ikkje om me komme te å reisa i år, blir nok til sommeren neste år :) blir da enten syden eller Danmark ( elsker danmark :) )
 
Vi var på Gran Canaria i sommer. Da var lille 7 mnd. Det gikk helt supert! Fin temperatur der og hun storkoste seg. Mens hun sov i leiligheten lå jeg på altanen rett itenfor vinduet og solte meg mens manne badet med de andre vi dro med (siden han liker bading og jeg soling ;)). Vi hadde med bleier og mat (grøt og middagsglass) hjemmefra til begge ukene. flyturen gikk over all forventning begge veier. Dagen før vi skulle hjem kom det varm vind fra Sahara som gjorde at temperaturen steg til godt over 40 grader. Det var eneste gangen vi merket at hun ikke likte seg så godt og sutret litt.

Et tips: ha med bæresele som du kan bruke på flyplassen så dere slipper å bære. Det er helt genialt! Vi sendte vognen i prampack med resten av bagasjen så bæreselen var helt uvurderlig (selv om den kun ble brukt på flyplassen).
 
Vi reiste til USA da eldste gutten var 6mnd- helt perfekt å reise med han da!
 
Lurer litt på å reise i vinter som kommer. Reiste sist gang - men da var vi jo bare tre (3 uker i Thailand, gikk strålende!). nå er det jo en baby og en gutt på 2 år - kanske ikke like lett med største om vi skal reise langt..
 
Jeg er veldig spent på å reise med to bleiebarn...Lurer veldig på hvor mye mer jobb det blir, mulig vi drar med følge første gangen, besteforeldre eller noe. Men vi må jo bare prøve oss :)
 
Vi reiste med to små på 3 og 4 mnd til spania.. Å det gikk helt fint.. Satte vognen i skyggen alltid ga vann utenom melken å dyppet mie i vannet med jevne mellomrom.. Det likte hun :) Var ingen problemer med det på turen vår :)
 
Har ikke gjort det selv.. Men jeg er mer hytteferie en syden og storby uansett... Så det går nok fint uansett, så lenge du klarer å slappe av istedenfor å stresse.. Så fins det jo masse info der ute om ting som kan være lurt å tenke på, å da er man jo forberedt, så blir nok kjempefin ferie!


❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00
 
Det finnes en bok fakstisk som heter Å reise med barn, den har en del praktiske tips :)
 
Back
Topp