Ferie i sykemelding

Delightful

Forelsket i forumet
Jeg er for tiden sykemeldt, og kommer til å være det i noen mnd'er.
Vi bestilte oss en tur til Hellas for lenge siden, og skal dra om to uker.. hvordan stiller dette seg når man er sykemeldt?

Kommer an på hva man er sykemeldt for, men tror i utgangspunktet at det ikke er lov og kan bli "straffet" for dette. Sjekk NAV sine sider!?

ORIGINAL: Lupus

Det er ikke lov å reise ut av landet når man er sykemeldt! Uansett grunn.

DET er tull.

ORIGINAL: superpia

DET er tull.

????

Om jeg ikke tar helt feil må du søke til nav om tillatelse til å reise til utlandet når du er sykmeldt, og at det blir en vurdering ut fra hvorfor du er sykmeldt..

DET er tull.

Mhm. Eneste som skjer er at man blir trekt litt.

ORIGINAL: Solaa

DET er tull.

Det er ikke tull i det hele tatt! Det er ren og skjær FAKTA!
MEN man kan absolutt søke om dispensasjon om å få dra til utlandet, om dette feks kan være med på å gjøre deg bedre! Men du har i utgangspunktet ikke rett på sykepenger når du er på ferie!

..ser du hva du nettopp skrev? [8D]

Jeg fikk dispensasjon av nav til å reise.
Men jeg trengte legeerklæring på at de ikke spilte noen rolle for grunnen jeg var sykemeldt for om jeg reiste.
Ble heller ikke trekt..

DET er tull.

Nei faktisk ikke, den som har sykemeldt det må godkjenne utenlandsreisen og nav også(noen som ikke pleier å bli godkjent når det er en ren ferietur) Hvis man reiser uten dette og det skjer noe på turen, kan man få problemer med forsikringen, da helseforsikringen gjelder kun i Norge under sykemelding. + at NAV kan trekke tilbake sykepenger hvis du har reist uten godkjennelse fra dem.

Kan man evt stoppe sykemeldingen og ta ut ferie, for så å gå tilbake til sykemelding etterpå, eller er ikke det lov?
Ser Nav ann grunnen til at man er sykemeldt eller er de like strenge uansett?

DET er tull.

Nei faktisk ikke, den som har sykemeldt det må godkjenne utenlandsreisen og nav også(noen som ikke pleier å bli godkjent når det er en ren ferietur) Hvis man reiser uten dette og det skjer noe på turen, kan man få problemer med forsikringen, da helseforsikringen gjelder kun i Norge under sykemelding. + at NAV kan trekke tilbake sykepenger hvis du har reist uten godkjennelse fra dem.

Det er jeg fullstendig klar over. Og det er ganske langt fra at det uansett grunn aldri er lov å reise ut av landet så lenge man er sykmeldt [8D]

ORIGINAL: Delightful

Kan man evt stoppe sykemeldingen og ta ut ferie, for så å gå tilbake til sykemelding etterpå, eller er ikke det lov?

De ser det ann [:)]

Hva hvis man reiser uten å si ifra til noen, altså Nav, arbeidsgiver eller lege, og det skjer noe mens man er på ferie, og de får vite det allikevel, hva skjer da?

DET er tull.

Det er jeg fullstendig klar over. Og det er ganske langt fra at det uansett grunn aldri er lov å reise ut av landet så lenge man er sykmeldt [8D]

Hissig? Jeg mente uansett SM grunn må man ha godkjennelse! ikke at man ALDRI får det!

man må søke om det..gjorde det sist jeg var gravid og sykemeldt.
Denne gang har jeg ferie, så da er jeg ikke sykemeldt den tiden på en måte, så da trengte jeg ikke søke...

ORIGINAL: Delightful

Sykemelding er jo ikke noe du kan velge!! Er du frisk nok til å reise til syden, men ikke frisk nok til å jobbe ville jeg snakket med nav og legen din og fått en godkjenning fra lege.

å joda!

Back
Topp