Ferie i svangerskapet...?

Kryssedull

Gift med forumet
VIP
Aprillykke 2016
Kjære søte! Er det noen av dere som har et sted å anbefale for en ukes ferie i oktober? Og så tenker jeg litt på... Da er jeg ca 6mnd på vei, og sikkert fått endel mage. Er det ok å fly da? Og er det lurt å reise til varmen (eks 25+) med stor babymage, er det farlig? Noen som har erfaringer eller tips? Alt mottas med takk :))

ikke farlig å fly :) Kun helt mot slutten de ikke vil at man skal fly (husker ikke uke, det kan variere fra flyselskap til flyselskap). Det er fordi de ikke vil at man skal føde i flyet.
Ikke farlig med varmen heller, folk er jo gravide i alle land ;)
Men trenger jo ikke steike seg hele dagen i sola kanskje. Oktober er jo sånnsett ei fin tid, så det ikke er sånn supervarmt de fleste syden-plassene lengre.
Det man må passe på er mat. Ikke spise rødt kjøtt som ikke er skikkelig gjennomstekt, ikke spise salat og ikke spise is (pga mye bakterier).

Det er en del advarsler mot å fly på nett, fra både "flyleger" og andre vitere som kan skremme vannet av enhver.
Jeg var ute på tur helt i starten på sv.sk. og rådførte meg da med både JM, fastlege og en overlege på s.huset (som jeg går til pga stoffskifte). Jeg tenkte at ved å ringe 3 stk kunne jeg la evt flertallet "bestemme"
Svaret fra dem alle var imidlertid nøyaktig likt:

Unngå mellomlanding og å reise over mange tidssoner (dette med tidssoner tror jeg nok gjelder mest i 1.trimester)
Drikk masse vann på flyet
Husk å ha på støttestrømper
Reis deg jevnlig under flyturen og beveg på deg

Back
Topp