Ferie i sommer

Lillegull-2012

Blir kjent med forumet
Noen som skal på utenlandsreise i sommer? Planen er italiatur når jeg er i uke 34 og 35. Noen som vet hvordan man praktisk gjør dette? Tenker i forhold til bestilling osv. Er det bare å bestille tur? Vet lege må skrive et brev to uker før man drar om man er frisk nok til å dra. Hva gjør man om man ikke får dra? Hvordan er det med forsikring osv?:)

Det hadde jeg ikke planlagt så tett opp til termin. Du er høygravid i den tiden og kroppen merker godt graviditeten. Men hvis du har tenkt å reise så må du lese hos flyselskapet dere skal bruke hvilke regler de har for gravide. Når det gjelder forsikring så antar jeg den dekker, men les på vilkårene for din reiseforsikring.

Jeg må også si at du er tøff som planlegger ferie så tett opptil termin :) Her blir det (forhåpentligvis) late feriedager på slutten :)

Meeen Italia er min favoritt! Hvor skal du??

Det vet vi ikke helt igrunn. Er bare i planleggingen enda. Har du noen steder å anbefale?:D Ja jeg vet det kan bli tøft men jeg håper det går bra :) eneste mulighet jeg har til å komme på ferietur med mamma, pappa, søsken og kjærester så jeg håper virkelig det lar seg gjøre :)

vi skal til danmark bare reiser med båt. når vi kommer hjem har jeg 5 til  6 uker til termin. men tror ikke jeg hadde klart og reist med fly så tett. du er tøff må jeg si:)

Blir Norgesferie på oss i år, da vi hadde to uker i sola i januar! 
Jeg hadde ikke villet fly så sent, eller planlagt en reise så sent i graviditeten. Mange forsikringer dekker ikke svangerskapsrelaterte "plager" for å avlyse turen, og det kan være slitsomt og sitte lenge på fly. 
Jeg fødte i slutten av november sist og vi reiste til Miami i juli. Laaang flytur, men det gikk i grunn greit. Men jeg er sjeleglad for at jeg ikke var enda lengre på vei da, for å si det slik. 
Fikk ganske store hevelser i føttene på hjemturen da jeg var så dum å droppe støttestrømpene, og jeg ble veldig stiv av å sitte stille så lenge. 

ventermitt4 barn skrev:
vi skal til danmark bare reiser med båt. når vi kommer hjem har jeg 5 til  6 uker til termin. men tror ikke jeg hadde klart og reist med fly så tett. du er tøff må jeg si:)

Samma her!!!

Lillegull-2012 skrev:
Det vet vi ikke helt igrunn. Er bare i planleggingen enda. Har du noen steder å anbefale?:D Ja jeg vet det kan bli tøft men jeg håper det går bra :) eneste mulighet jeg har til å komme på ferietur med mamma, pappa, søsken og kjærester så jeg håper virkelig det lar seg gjøre :)

Tja, det spørs helt hva du liker å gjøre. Vi har vært en del i Italia og den fineste turen hadde vi da vi kjørte fra Milano til Roma. Kjørte langs kysten nedover og fant mange ukjente og kjente steder! Helt fantastisk. Samtidig er muligheten for å få badet litt større når man er langs kysten. 
Eneste jeg hadde deppet over er den gode spekematen og osten (og ikke minst vinen) man ikke får nytt som gravid ;)  Håper turen går fint for din del i allefall!! 

Vi har planer om en sydentur, men det blir nå i juni så da er jeg jo ikke kommet så langt på vei enda.. Men er uansett spent på turen.. 

Blir nok bare en liten tur til Trøndelag i Juni.
Tørr ikke dra på lang ferie så tett opp i termin, sønnen min kom 3 uker før...

Vi spurte jordmor om dette da vi var på UL i påsken, hvor hun sa at jeg burde holde meg i området rundt hjemmet de siste 8 ukene før termin (hvertfall ikk reise utenlands). For meg vil det si i Juli og August. Vi pleier alltid å ta lang ferie i Juli hvor vi reiser rundt om i Europa, men dette ble vi altså frarådet. Mulig det er mange meninger da rundtomkring ;) Men når det gjelder fly vil ikke flyselskaper ta ombord gravide etter uke 34 tror jeg. Så en oversikt over dette her på babyverden:
http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Fritid/Gravid-ble-nektet-a-fly-hjem/

Jeg vil fraråde storbyer som Roma i juli!!! Vi var der for 3 år siden, og da var det gjennomsnittstemp på 35 grader og ingen vind, noe som var kvelende selv når jeg ikke var gravid. Vi var noen dager ute ved kysten i en liten by som het Sperlonga, ca 1 time utfor Roma og der var det herlig. Fine strender, lite utenlandske turister og en herlig frisk bris hele tiden! Det er imidlertid ulikt fra flyselskap til flyselskap hvor lenge man får fly, ville valgt det selskapet som lar deg fly lengst ;-)

Vi skal to uker til Mallorca i slutten av mai.

Er det ikke sånn at noen flyselskaper ikke vil fly gravide når de er så og så langt på vei? Husker ikke hvordan det er, men mener å ha hørt noe om det..

Må nok si meg enig med de andre her, hadde ikke turt å reise med fly eller langt unna så tett opp mot termin.
Og en storby på sommeren, kan bli varmt. Men er vel badesteder der og da.
Og jeg var i Italia sist jeg var gravid, og bestemte meg for å aldri dra dit igjen når jeg var gravid. Var SÅ nedtur og ikke kunne drikke all den gode vinen, spekematen og de gode biffene der nede, og osten. snufs.

Blir nok Norden ferie på oss gitt:)

vil jo si det er opp til deg selv om du øsnkr å reise.Noen flyselskap krever legeatteset fra uke 28 :) Snakk med jordmor, så lenge svangerskapet er normalt, så skulle jeg tro det går greit. 
Kjæresten og jeg drar til HELLAS i juni, kun en uke. Det gleder jeg meg til. Ellers blir det 4 dager i kr.sand . Har leid leighet med et vennepar , så blir 4 voksne og 3 små :))

Her blir det ingen ferie i det hele tatt sia vi skal flytte nordover i Juni så da går pengan til flytting å babyutstyr..

Men i forrige sv.skap så reiste æ nordover i uke 34 å hjem igjen i uke 36, det va grensa for Norwegian den gang værtfall.

Det blir London tur i juni (lang weekend) da er jeg vel rundt 27-28 uker. Og i juli blir det tur til København i en uke, da er jeg rundt 30-31 uker. 

Back
Topp