Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei toxoplasmose er ikke mer utbredt i Italia.Toxoplasmose er vel også litt mer utbredt i Italia? Har i hvert fall forstått at det gjelder Spania, så jeg ligger unna frukt og grønt med mindre det er varmebehandlet eller jeg vet at det er svært grundig vasket. Eller skrelt, selvfølgelig
Men harde oster skal vel være ok? Parmesan? Manchego?
Åh jeg blir så frustrert over de mat mytene og utlandet.
Jeg er gift med en Italiener og vi tilbringer mye tid der.
Gelato er trygt å spise og for dere som skal til Roma kan jeg anbefale min lokale isbar Il gelatone, som ligger på Via dei serpenti, veldig nært Colosseum. Rett over gata ligger også en fantastisk te butikk.
Salaten på resturanter ER vasket og gravid eller ikke, man ser jo an hygienen på spiseplassen før man spiser.
Vannet i Roma KAN drikkes.
Ellers gi beskjed til kelneren at du er gravid og må ha kjøtt gjennomstekt. Ellers stå over spekemat og unpasteurisert ost.
Og isbiter er anbefalt å unngå fordi de kan ha bakterier som gir magesjau.
Har akkurat vært i Italia. Leste på forhånd at det er 20 ganger større sjanse for å få toxoplasmose i middelhavslandene. Akkurat som i alle andre land, er det forskjell på hygienen fra spisested til spisested. Forskjellen er dog at de fleste italienere er immune mot toxoplasmose, og trenger derfor ikke være forsiktige i samme grad som oss.
Hold deg unna is (annet enn fra butikk), isbiter, uskrellet frukt/grønt og kjøtt som ikke er gjennomstekt. Samt ost som ikke er pastaurisert og spekemat (om det ikke er varmebehandlet. Jeg spiste for det meste fisk, kylling og pizza og mineralvann.
Guiden vår (som også var gift med italiener), var veldig obs på mine vegne. Spesielt mht frukt og grønt (også på resturant). Hun sa det var viktig at det var vasket i kloret vann, noe hun ikke kunne gå god for at resturantene gjorde. Litt slitsomt å være nøye mht maten på ferie, men deilig å slippe å være stressa for det i etterkant.
Med tanke på det jeg sa i posten over het, vann i norge klores jo også mange steder, men med intervaller og doseringen er ikke spesielt høy så det vil ikke "rense" noe i den forstand. Vi skyller mest for å få av evt innsekter. Sprøytemidler og alt blir jo desverre igjen.http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php
Jeg er immun faktisk, har gått det tydeligvis en gang. De fant immunstoffer sist jeg har gravid også, så det er lenge siden.
Men listeria er skummelt, og klorvasket, det er jeg litt skeptisk til.
Imune? Aldri hørt om. Heller ikke at vannet må være kloret. Klorinnhold i vannet vil ikke være sterkt nok til å rense grønnsaker. Det skal litt til og da ville jeg hvertfall ikke drukket/spist av det med tanke på forgiftning.
Men jeg har aldri hørt om større forekomst i Italia og jeg har et relativt stort nettverk derJa, om man har hatt toxoplasmoseinfeksjon, er man immun. Da blir ikke barnet sykt, om moren er immun.Noe som er veldig vanlig å være syd i Europa, fordi forekomsten av toxoplasmose er større enn i nord Europa, der man sjelden blir smittet med mindre man har veldig mye kontakt med katt. Er man immun, er ikke toxo farlig for barnet.
Vannet blir kloret og renset for å gjøre det drikkbart, noen steder trengs klor, ikke andre. Ingen vits i å vaske grønnsaker i noe annet enn drikkevann, om målet er å gjøre det klart til å spise. Ikke alle land/steder har drikkevann i springen, og da kan man heller ikke være sikker på hva slags vann det er vasket i. Spesielt fordi drikkevann er noe man ikke "sløser med" mange steder der det ikke er noen selvfølge at vannet er rent. Der jeg var, ved gardasjøen, hadde de fleste utesteder en kran for drikkevann og en for annet vann. Alle steder og folk man møter har ulikt forhold til hygiene, også i Norge, men her er det mye mer sjeldent at drikkevannet i springen er forurenset. Alle må gjøre sine valg, men anbefalingene sier man skal være svært forsiktig med hva man spiser/drikker om man reiser syd i Europa når man er gravid, og det er en grunn til det.
Som vegetarianer og veldig bevisst på HVA jeg spiser så må jeg bare si at det er mye norske myndigheter og helsedirektoratet ikke har peiling på, så man må ta alt med en klype salt.Fra matportalen (helsedirektoratet): "I mange land er sjansen for å bli smittet med Toxoplasma langt høyere enn i Norge. Forekomsten av toksoplasmose viser store geografiske variasjoner. Infeksjonen er hyppig i milde og fuktige strøk, sjelden i tørre og varme områder. Land med høy smitterisiko er blant annet Frankrike, Italia, Portugal, Spania og Kanariøyene - der ca. 60-80 prosent av den yngre befolkningen har hatt infeksjonen og er immune. Muligheten for å bli smittet er ca. 20 ganger større i sydlige land enn i Norge. I Syd-Tyskland og Østerrike er 40-60 prosent av den yngre befolkningen immune. De britiske øyer, Nord-Tyskland og de nordiske landene har omtrent samme smitterisiko som oss og reising hit innebærer ingen større risiko."
Link: http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret